– Dette er et godt eksempel på sjåfører som vi mener kan utgjøre en fare for seg selv og andre i trafikken. Han er ikke helt frisk, og har i tillegg en stor bil som han potensielt kan gjøre mye skade med. Da ønsker vi raskest mulig å få han bort fra veien, og det klarte vi heldigvis nokså raskt, sier seksjonsleder for patrulje i Tromsø, Yngve Widding.

Han står på Esso-stasjonen i Tromsdalen onsdag sammen med en rekke andre politibetjenter. Denne formiddagen har de brukt til å lete etter en mann som hadde stukket av fra en institusjon. De visste at han hadde vært og hentet bilen sin, og at han kjørte rundt i Tromsø. Det var til slutt Widding i sin sivilbil som klarte å stoppe sjåføren.

– Dette hadde jo selvfølgelig vært mye vanskeligere for oss om han hadde vært varslet på forhånd. Og det kan sammenlignes litt med kontrollene som varsles over sosiale medier. Det er vanskelig for oss å få tatt de trafikkfarlige sjåførene hvis de hele tiden får varsel om hvor vi holder kontroll, sier Widding.

Halvparten er i narkotikarus

Under Tromsø politistasjonsdistrikt pressekonferanse tirsdag kom det fram at antall personer som er tatt i ruspåvirket tilstand har økt med 60 prosent fra 2016 til 2017. Det skyldes ifølge Widding at politiet i Tromsø foretar flere målrettede kontroller der man vet når folk som oftest kjører beruset. I 2017 ble 206 sjåfører stoppet da de enten var påvirket av alkohol eller narkotika. I snitt er det oftere enn en person annenhver dag.

– Halvparten av de berusede personene vi stopper kjører i narkotikarus. Det kan være alt fra amfetamin til hasj. Men vi stopper også en del folk som kjører i pillerus, der man har blandet en rekke legemidler så man så sløv at man nesten ikke klarer å holde øynene åpne. Også har du de som kjører dagen derpå, som tror de er edru, men viser seg å ha en promille etter gårsdagens fest, sier Widding, og forteller at de stopper flest berusende sjåfører på kveldstid og tidlig morgen i helgene.

– Jeg tror ikke dette handler om at flere kjører i beruset tilstand, jeg tror det handler om at vi er flinkere til å avdekke det.

Mener varsling gjør trafikken mindre trygg

Etter at politiet fikk tatt hånd om mannen som hadde stukket av, rigget de seg til ved Vekta i Tromsdalen for å avholde fartskontroll. I 2017 var det til sammen 793 trafikklovbrudd i Tromsø, og 193 av dem gjaldt hastighet.

– Det er nok ikke her vi tar flest av dem som kjører for fort, men det har likevel en preventiv effekt at vi står her. Folk blir mer oppmerksomme når de ser politiet, og det er bra, sier Widding mens politibetjent Espen måler bilenes hastighet gjennom laseren. Denne formiddagen er det ingen overtredelser å melde om.

Men sjansen for at det meldes om kontrollen på Vekta på sosiale medier, og da spesielt Facebook-grupper som «Kontroller i Troms», er relativt stor. Med over 11.000 medlemmer er det mange som bruker gruppa til å varsle andre om hvor politiet har stilt seg opp.

– Jeg har snakket med dem som driver gruppa flere ganger, og de sier det kun skal varsles om fartskontroller. Men hvordan kan de vite hva slags andre kontroller vi foretar oss når bilene stanses? I mange av tilfellene er det slik at de som tas for hastighet, også kan mangle gyldig førerkort eller være beruset. De tingene har ofte en sammenheng. Og når våre kontroller varsles, så minskes også vår mulighet til å kunne stoppe de som utgjør en fare i trafikken.

– Hva synes du om slike grupper?

– Jeg synes ikke noe om dem. Og jeg må si det er helt unødvendig. Vår jobb er å gjøre trafikken sikker for alle som ferdes i den, og hvis man da er med å varsle en potensiell beruset sjåfør som vi da ikke får tatt, så er det utrolig dumt. Jeg tror alle har et ønske om at en ruset sjåfør ikke skal være på veien. I ytterste konsekvens kan dette ta liv, sier Widding.