Statistikken fra OFV viser en nedgang i personbilsalget – sammenlignet med samme måned i fjor – på hele 46 prosent. Størst svikt har merker og modeller som ellers selger godt – Volkswagen minus 53 prosent, Toyota minus 61 prosent og Skoda med betydelige 79 prosent. Ja, selv for bestselgeren Volvo peker pilen nedover med minus 29 prosent.

Unntakene

I all elendigheten finnes det unntak – Mazda og Citroën med økning på henholdsvis 900 og 600 prosent. For det japanske merket er oppsvingen spesiell ettersom både CX-5 og CX-3 har vært modeller som tromsøfolk har etterspurt i stor skala de siste årene.

Ingen dramatikk

Salgssjef for Volvo hos Bil i Nord, Tom Karlsen, presiserer at det ikke ligger noen dramatikk bak tallene:

– På grunn av avgiftsøkningene ved årsskiftet, fikk vi mange leveranser i julemåneden. Da er det naturlig at det slår ut på januartallene, sier Karlsen som mener at det var gjengs for hele bilbransjen.

Store reserver

Ifølge salgssjefen fikk de mest etterspurte Volvo-modellene en avgiftsøkning på 10.000-11.000 kroner fra desember til januar.

Salget av nyttekjøretøy – varebiler – utlignet noe av personbilnedgangen. Tallene viser en økning på nærmere 18 prosent.

For landet som helhet ble svikten noe mindre – 29,5 prosent. Det tilsvarer 3.848 færre registrerte personbiler mot januar i fjor. De såkalte nullutslippsmodellene sto for over 23 prosent av leveransene.