Internveien på Lauksletta i Ramfjord – som strekker seg fra Kalvebekken til Minken – er også busstrasé, og det er blant annet for å hindre 412-bussene i å kjøre for fort som innbyggerne ønsker fartshumper.

– Det er 30-sone hele veien, men vi opplever at mange av bussjåførene ikke respekterer hastighetsbegrensningene, sier Oddvar Evensen.

Lover bedring

Han er talsperson for innbyggerne som har vært i kontakt med både kommunen, Nobina og veivesenet for å finne en løsning.

– Fra Nobinas siden har vi fått flere ganger fått forsikringer om at de skal ta det opp internt med sjåførene – og det hjelper – en tid, men så kommer problemet tilbake, sier Evensen.

Driftssjef i Nobina i Tromsø, Magnar Nilssen, sier at selskapet har tatt grep internt.

– Når vi har fått henvendelser om at innbyggerne ikke er fornøyde med ting, så har vi snakket med de aktuelle sjåførene, sier Nilssen.

Han sier videre at selskapet ikke har noen motforestillinger mot å få fartshumper på strekningen.

– Om det er det som skal til for å skape ro og berolige innbyggerne så har vi ikke noe imot fartshumper. Vi kjører over fartshumper andre steder uten problemer, sier Nilssen.

Veien på Lauksletta er kommunal, så Oddvar Evensen og de øvrige innbyggerne mener at det ikke burde være noen problemer med å få etablert fartshumper.

Vil ikke ha humper

– Fra kommunen har vi imidlertid fått beskjed om at «det ikke er ønskelig å lage fartsbegrensende tiltak» i busstraseer, sier Evensen.

Det er imidlertid noe innbyggerne har vanskelig for å akseptere.

– Dette er et problem som har vedvart over flere år. Selv har jeg bodd her i snart 20 år, og minst like lenge har vi opplevd at bussene kjører for fort.

Ifølge Evensen skjer det titt og ofte at barn og voksne blir skremt av fortkjørende busser.

– Det var en episode nå sist i desember der en person var nødt til å hoppe ut av veien for å unngå å bli kjørt på, sier Evensen.

VIL HA HUMPER: Oddvar Evensen på Lauksletta. Foto: Privat
IKKE MOTSTANDER: Magnar Nilssen i Nobina har ingenting imot fartshumper på Lauksletta. Foto: Ronald Johansen Foto: Ronald Johansen