I fjor – midt under den første rettssaken mot transportlærlingen som nå er dømt for uaktsomt drap etter dødsulykken på Hundbergan i 2016 – samlet alle opplæringskontorene i Norge seg for å diskutere hvordan de på best mulig måte kunne kvalitetssikre opplæring og oppfølging av norske transportlærlinger.

I retten ble det nemlig klart at kvinnen, som på ulykkestidspunktet var 19 år, hadde fått svært mangelfull opplæring av Harstad-bedriften hun var ansatt i.

Kort tid etter ble det i Samarbeidsforum for opplæringsvirksomheter innen transport- og logistikkfag i Norge (SOTIN) besluttet å utarbeide nye, felles retningslinjer for opplæringen. Det arbeidet er nå gjort.

Har laget kvalitetssystem

SOTIN er et nettverk som består av samtlige opplæringskontor, samt en rekke lærebedrifter og organisasjoner innen transport- og logistikkfag. Kontaktperson og koordinator for nettverket er Charles Galaasen.

– Det som fremkom under rettssaken i fjor var svært uheldig. Vi bestemte oss for å gjøre det vi kan for å hindre at noe lignende skjer igjen. Det siste året har vi utvekslet erfaringer og jobbet med å utarbeide et felles kvalitetssystem for opplæringskontorene, sier han til iTromsø.

– Ansvarliggjør partene

Systemet består blant annet i en ny og standardisert samarbeidsavtale mellom lærebedrift, opplæringskontor og lærling. Gjennom avtalen forplikter eksempelvis bedriftene seg til å dokumentere opplæring som blir gitt.

– Avtalen ansvarliggjør partene, også i juridisk sammenheng. Det er for eksempel opplæringskontorets ansvar å sjekke at det finnes en faglig ansvarlig i lærebedriften og at vedkommende har den nødvendige kompetansen, sier Galaasen.

I tillegg har SOTIN laget en overordnet læreplan som viser hva lærlingene skal kunne og som regulerer hvem som har ansvar for de ulike læretrinnene. Det er også laget en sjekkliste som skal fylles ut underveis i læreperioden, slik at opplæringstrinnene dokumenteres fortløpende.

Ingen styringsrett

– Alle norske opplæringskontor er nødt til å forholde seg til opplæringsloven, men hvert enkelt kontor har tidligere hatt sitt eget system for oppfølging og opplæring. Med det felles rammeverket vi nå har laget, håper vi at så mange som mulig samkjører seg, slik at opplæring og oppfølging er mest mulig likt og gjenkjennbart uansett hvor man befinner seg, sier Galaasen.

SOTIN har ifølge Galaasen ingen styringsrett overfor kontorene og kan dermed ikke garantere at det nye systemet tas i bruk.

– Det er imidlertid bred enighet om de nye retningslinjene, men det er klart det er utfordrende at vi ikke kan gå inn og si at de må brukes, sier han.

– Ingen garanti

Steve Rokstad, daglig leder i Transport og bilfagenes opplæringskontor i Midt-Troms (Tobo) ønsker den nye ordningen velkommen.

– Jeg synes det er veldig fint at vi nå får et felles opplegg. Vi kommer til å integrere det i de prosedyrene vi allerede har i dag, sier han.

I rettssaken mot transportlærlingen i fjor uttalte Rokstad seg kritisk til måten lærebedriften i Harstad hadde håndtert opplæringen av den unge sortlandskvinnen. Han tok også selvkritikk.

– Vi kan dessverre ikke garantere at noe lignende ikke vil skje igjen, men de nye retningslinjene er et forsøk på å forebygge akkurat det.

Opplæringskontorene har ikke myndighet til å kontrollere eller overprøve bedrifters vurderinger.

– Det nye systemet er svært detaljert, og jeg mener det vil være et godt styringsverktøy til hjelp for bedriftene. Kanskje vil det forhindre at man tar snarveier, sier Rokstad.