Hvert år handler kommunen inn varer og tjenester for halvannen milliard kroner til drift – og nesten 800 millioner kroner til investeringer.

Nå håper ledelsen i kommunen at det skal være mulig å strømlinjeforme innkjøpsrutinene, samt forhandle fram bedre avtaler for å spare penger.

Tresifrede millionbeløp

– Vi har ikke tallfestet det vi håper på å oppnå, men om vi sparer inn fem prosent på innkjøpene så snakker vi om over 100 millioner kroner, sier stabssjef for økonomi og utvikling, Oddgeir Albertsen.

Ifølge ham er en slik målsettingen innenfor rekkevidde.

Han har ledet en arbeidsgruppe i kommunen som har sett på hvordan kommunens innkjøp er – og har vært – organisert, og han mener at det finnes stort forbedringspotensial.

– Kommunestyret har vedtatt at vi skal se på innkjøpsrutinene, og får ned kostnadene. Vi mener at det er veldig mye å hente her, sier Albertsen.

Sentralisering og spesialisering

Arbeidsgruppa legger nå fram et forslag på nye rutiner. I forslaget går man inn for mer sentraliserte og spesialiserte løsninger for innkjøp, forhandlinger og teknologi – og at man «profesjonaliserer» arbeidet ved å etablere en utvidet innkjøpsavdeling.

Det vil skje ved at man «trekker» inn innkjøpsfunksjoner fra kommunens forskjellige enheter, og samler kompetanse og personell på et sentralt sted.

Bedre styring

– Vi skal også lage gode portalløsninger som skal kunne brukes av enhetene i forbindelse med innkjøp, sier Albertsen.

En av grunnene til at kommunen ønsker å sentralisere og utvide ressursene for innkjøp er at man ønsker bedre styring og kontroll.

Enhetslederne ute i kommunen vil miste en del av styringsretten over hva man handler – og fra hvem.

– I dag er det for desentraliserte rutiner, og lojaliteten til kommunens sentrale avtaler er ikke så stor som den burde være, sier Albertsen.

Nyordningen vil kunne være på plass på nyåret, tror han.

– Vi vil fremme saken til politisk behandling nå i vår, og vi vil vi gjennomføre organisasjonsendringene som kreves slik at vi kan ha ordningen på plass 1. januar i neste år.