Siri Hanssen er én av foreldrene som har meldt sitt barn på studien som skal undersøke om tilskudd av omega-3 kan ha positiv effekt på barn med ADD eller ADHD.

ADD er en diagnose for oppmerksomhetsvansker, mens ADHD i tillegg innebærer hyperaktivitet.

I dag er Peder Yttervoll 12 år, men han fikk ADD-diagnosen som 9-åring etter å ha hatt konsentrasjonsvansker helt fra skolestart.

– Peder brukte veldig lang tid på lekser, og manglet indre motivasjon til å gjøre arbeidet, forteller Hanssen.

Sønnen ble satt på sentralstimulerende medikamenter, men ble deprimert av det.

– Medisinen hadde ingen effekt på konsentrasjonen hans. De eneste resultatene vi så var at han mista matlysten og ble deprimert, så vi tok ham av medisinen.

– Håper på positiv effekt

Siden den gang har Peder gått i behandling ved BUP, men heller ikke dét har fungert.

– Kanskje går det bedre ei uke, men så ser han ikke nytten av det arbeidet vi må gjøre og da blir han vanskelig å motivere, forklarer Hanssen.

– Det er nok mye personlighet inni bildet også, så det er vanskelig å avgjøre hvor personligheten hans slutter og ADD-diagnosen begynner, legger hun til.

– Hvor går denne grensen hos Peder, mener du?

– Han er flink på skolen, men bruker lang tid på skolearbeidet. Når jevnaldrende bruker 10 minutter på å gjøre noen matteoppgaver, og Peder bruker 45 minutter så er det noe som ikke stemmer.

– Hva slags forventninger har du til omega-3-studien?

– Jeg tenker at siden Peder uansett ikke skal ha flere sentralstimulerende medisiner, så kan det ikke skade å forsøke.

Starta i barnehagen

Marie-Ann Blanchet har også en sønn som skal delta i studien. Leo er ni år gammel og fikk ADD-diagnosen i fjor høst.

– Leo har vansker med å konsentrere seg, men han har også vansker med overganger, altså fra én aktivitet til en annen. Ofte hører han ikke etter og er i sin egen verden, sier Blanchet.

Hun forteller at Leos utfordringer starta allerede i barnehagen. Med fransk mor og italiensk far, snakker Leo flere språk. Barn som lærer flere språk samtidig begynner ofte først å snakke på et senere tidspunkt enn andre barn.

– Han fikk vansker med å leke med andre barn og ble gjerne fysisk i leken. Vi trodde det skyldtes vansker med å kommunisere med de andre barna, men det viste seg å være noe annet, sier hun.

– Verdt et forsøk

Leo får ingen medisinsk behandling i dag, og Blanchet ønsker heller ikke å gi ham det.

– Jeg forstår at det kan gi god effekt for andre barn, men foreløpig vil jeg vente og se hvordan Leo utvikler seg når han vokser. Så lenge det ikke er store funksjonstap i hverdagen hans, så ser jeg ingen grunn til å medisinere ham.

– Hvorfor deltar dere i studien?

– Jeg er selv forsker og vet at det er viktig å prøve ut ulike ting. Samtidig vet jeg jo at det ikke er farlig å gi omega-3 til barn så det er ingen risiko forbundet med å la min sønn delta i forsøket. Det verste som kan skje er at det ikke fungerer, sier Blanchet.