Bankgata har i en årrekke vært en av de faste oppstillingsplassene for byens drosjer. Da arbeidet med Kirkeparken og Storgata startet i 2016, måtte det lages ny holdeplass for taxier i Kirkegata, på motsatt side.

Renoveringen av Rødbanken med påfølgende planer gjør det vanskeligere å ha oppstillingsplass for taxier i Bankgata.

– Vi kommer nok aldri tilbake i Bankgata. Utviklingen som skjer i gata gjør det vanskelig å få snudd bilene, sier Steinar Nilsen, daglig leder i Tromsø Taxi.

FORLATT: Renoveringen av Rødbanken, Storgata, Bankgata og Kirkeparken gjør trolig Bankgata uegnet som taxioppstillingsplass.

Håper på Kirkegata

Drosjene står i dag oppstilt på en provisorisk taxiholdeplass rett utenfor restauranten «Emmas» i Kirkegata.

– Vi har meddelt at vi ønsker å være sentralt–eventuelt i Kirkegata for framtida. Dessuten har vi satt på agendaen at et overbygg som skjermer for været er å foretrekke. Tromsø Taxi ønsker holdeplasser som er varige, sier Nilsen.

Han minner om at en viktig kundegruppe er personer med nedsatt funksjonsevne, samt eldre tromsøværinger som ofte er ustø til beins.

TAXI: I Kirkegata er det en provisorisk holdeplass for taxier.

Stengt ved Rødbanken

Drosjenæringen har vært på flyttefot titt og ofte de siste fem-seks årene. I dag er det fast oppstillingsplass for drosjene på Stortorget, i Kirkegata og i Strandgata ved Fretex.

– Det viktig for oss å opprettholde Stortorget som taxiholdeplass. Så ønsker vi helst å være i Kirkegata eller i samme område, sier Nilsen.

Taxiene trenger dessuten en effektiv rute å kjøre ut av sentrum. Alternativene har skrumpet inn etter at den nyrenoverte delen av Storgata, over kirkeparken og Rødbanken, nå er stengt for drosjebiler.

– Stengingen gir et dårligere tilbud for dem som velger å kjøre drosje–som jo er kollektivtransport, sier Nilsen.

MASSE PLASS: Tromsø Taxi ønsker seg plass. I Krysset mot Strandgata er det nok tomme arealer til å huse et overbygg for en moderne taxiholdeplass.

Holdeplass på havneterminalen

Litt bedring blir det imidlertid for taxikunders som kommer sjøveien.

Den nye havneterminalen skal ha holdeplass i andre etasje. Innenfor dørene blir det venterom, butikker, kafeer og restauranter.

– Det stemmer at vi skal kjøre opp en rampe og få stå utenfor terminalen på plan 2. Det er kjempebra for de reisende, men det er for langt unna Storgata til å betjene kundene som er i det området, sier Nilsen.