To av tre hurtigbåter som trafikkerer på rute 2 mellom Tromsø - Finnsnes - Harstad, ligger nå til kai i Harstad og er for tiden ute av drift, skriver Harstad Tidende.

Hurtigbåten Kistefjell fikk nylig problemer med propellen, mens Fløyfjell gikk på et isflak i forrige uke.  Begge båtene venter nå på reparasjoner før de kan settes i drift igjen.

Kommunikasjonsrådgiver Silje Skog sier til Folkebladet at man har satt inn en annen hurtigbåt, MS Jernøy, i rute 2 midlertidig. Den trafikerer normalt rute 4 som går mellom Tromsø - Vikran - Tennskjer - Lysnes.

- Ruten går derfor som normalt, sier Skog.

Om hurtigbåtene blir fulle henviser Troms fylkestrafikk til neste båt den samme dagen. Om siste båt blir full settes det normalt opp ekstra buss for passasjerene.

Over 99 prosent regularitet

Det hører med til sjeldenhetene at båtene ligger til kai. Ifølge Harstad Tidene viser statistikken at båtene i snitt de siste fem årene har en regularitet på 99,5 prosent på ruten mellom Harstad og Tromsø.

– De fleste husker nok problemene vi hadde de to første årene av kontrakten. Da møtte vi nok på en del problemer vi ikke hadde tatt høyde for ville oppstå. Men de siste fem årene har regulariteten ikke vært under 99 prosent, sier daglig leder Steinar Mathisen ved Boreal Sjø i Hammerfest til Harstad Tidende.

– I 2017 viser våre statistikker en regularitet på hele 99,7 prosent, det samme som i 2013. I 2014 var det 99,4 prosent, i 2015 99 prosent, mens det i 2016 var 99,3 prosent, sier han videre til avisen.

Han påpeker at årsaken til den høye regulariteten er at det er solide sjøbåter samtidig som det er et mannskap med kompetanse og erfaring.

Fra 1. januar 2020 overtar Norled kontrakten på ruten mellom Harstad - Finnsnes - Tromsø.