Kilpis tollstasjon ligger på den finske siden av grensen på høyfjellet i Lappland, og her jobber både norske og finske tollere side ved side. Men det åpenbart hvem som har mest å gjøre.

Køen inn til Norge snirkler seg sakte av gårde. De norske tollerne har satt på det røde trafikklyset: alle skal stoppes og sjekkes. På motsatt side suser bilende forbi uten forstyrrelser. Det er hovedsakelig nordmenn, og bilskiltene vitner om at de fleste kommer fra Troms.

– Det er mye trafikk fra Tromsø og omegn. Spesielt nå i påsken, da er det hektisk. Vi har ikke noe tall på hvor mange biler som passerer her i døgnet, men det er nok over fire ganger så mye som til vanlig. Det er rett og slett høysesong, og tettpakket med biler, sier tollinspektør Eivind Lambela, som jobber for den norske tolletaten.

Tall fra den finske tolletaten viser at 227.198 kjøretøy passerte grensestasjonen inn i Finland i 2016. Rundt halvparten av dem var norske.

– Ikke noe poeng å sjekke

Sammen med to kollegaer snakker han med hver enkelt sjåfør som skal inn til Norge. Alle har de handleposer fra matbutikken og polutsalget på Kilpisjärvi i bagasjerommet.

Inne på tollstasjonen, som for øvrig er den eneste døgnbemannede grenseovergangen i regionen, sitter flere norske tollere samt finske kollegaer. De har langt færre kontroller enn nordmennene.

– Det er ikke noe poeng å sjekke alle som kjører inn i Finland på samme måte som de som skal inn i Norge. For det første handler det om at vi har helt andre bestemmelser å forholde oss til, og for det andre så er det nok veldig få som smugler store mengder alkohol fra Norge. Hvorfor skal man det, det er jo så mye billigere å kjøpe det i Finland?

Det er den norske tollinspektøren Pia J. Larsen som snakker. Hun er opprinnelig finsk, og fungerer ofte som tolk. Larsen har jobbet på tollstasjonen på Kilpis i flere år, og når iTromsø spør om henne om når finske tollere siste gjorde et alkoholbeslag starter en lengre diskusjon med kollegaene fra Finland.

– Det er fire år siden de tok et alkoholbeslag. Men vi tror ikke det var et forsøk på å smugle, det var nok bare at man ikke kjente til reglene, for det var bare snakk om en halv liter brennevin for mye, sier Larsen.

Finner farlig gods

Som i Norge kan man bare ta med seg én liter brennevin inn i Finland. Men det gjelder bare fra Norge til Finland. Innad i EU, som Finland er en del av, kan man frakte 70 liter brennevin over landegrensene.

– Finske tollere har en annen terskel for å avholde kontroll. Finland er yttergrense i EU, og har dermed andre bestemmelser enn det regelverket vi følger i Norge. Siden man kan ta med seg mye alkohol innad i EU er det andre ting man ser på, sier avdelingssjef for Tolletaten i Tromsø, Tom Olsen.

SER ETTER FARLIG GODS: Avdelingssjef for Tolletaten i Tromsø, Tom Olsen, sier til iTromsø at de finske kollegaene som holder til på Kilpis stopper østeuropeere med farlig gods, som slitte bildekk og gamle batterier de vil selge videre. ARKIV

Han opplyser om at norsk toll også kontrollerer om eksportreglene overholdes, og at norske tollere gjør beslag i varer som for eksempel er farlig gods eller overstiger 5.000 kroner – og dermed må fortolles.

– Hva slags beslag snakker vi om da?

– Ting som blir klassifisert som farlig gods. Du har gamle bildekk som er så nedslitt at de er ulovlige i Norge, men som for eksempel østeuropeere tar meg seg gjennom Finland for å selge videre. Man finner gamle batterier som skal behandles som avfall. Du har tilhengere som har vært fullpakket med bleier, fordi det er billigere i Norge enn i Russland, sier Olsen, og legger til:

– Også har du selvfølgelig fisk. Vi har sett flere eksempler på at østeuropeere har reist fra Nord-Norge med varebilen eller tilhengeren full av fisk. En gang stoppet vi en bil som hadde hengeren full av fiskefileter. Det veide 750 kilo, noe som betyr at de ulovlig har fisket opp rundt to tonn.