VG har den siste tiden belyst praksisen til selskapet «Det Norske Kartselskap». Selskapet selger «synlighet» på et kart på www.atlas.no, med hjelp av pågående salgsmetoder, og gjennom å hevde at kundene allerede har avtaler med selskapet når de blir kontaktet av selgerne.

VG har gjennom Kommunal rapports Leverandørdatabase avslørt at selskapet har fakturert Tromsø kommune for 121.400 kroner i perioden 2012–2015. I tillegg opplyser økonomisjef i Tromsø kommune at selskapet har fakturert Kulturskolen for nesten 30.000 kroner de siste tre årene.

Fakturert i flere år

Økonomisjef Thomas Johansen i kommunen bekrefter at de har blitt fakturert over en rekke år av selskapet.

– Vi opplever innimellom slike organiserte svindelforsøk. Det er ikke like enkelt for alle i organisasjonen, og selskapet har kontaktet små enheter, og gått profesjonelt til verks. De ansatte hos oss har handlet i god tro.

Han forteller at blant annet Kulturskolen i Tromsø lenge har lenge ønsket seg økt profilering, og at de har kjøpt tjenester for 29.400 kroner de siste tre årene. De avsluttet avtalen med selskapet mandag denne uka.

Kjente til selskapet

Administrasjonssjef Britt Elin Steinveg sier hun fikk tilbud fra selskapet da hun var assisterende direktør på UiT.

– Det er helt uhørt virksomhet, for de selger et produkt som er fiktivt. Det de selger er opplysninger man kan google seg til. Også er det navnet, «Det Norske Kartselskap». Å gjennomskue at det er svindel og bedrageri er ikke helt enkelt, før man vet hva det dreier seg om, sier hun.

SKEPTISK: Administrasjonssjef Britt Elin Steinveg er skeptisk til selskapet som hun mener selger et fiktivt produkt. Foto: Ronald Johansen / iTromsø

Administrasjonssjefen forteller at det gikk ut informasjon i 2014 om at kommunen ikke skulle betale fakturaer fra selskapet, eller inngå avtaler med dem. Likevel har det kommet inn nye ledere, som ikke har vært kjent med selskapet, og som har inngått nye avtaler. Mindre beløp har også vært kreditert fra ulike enheter, når kommunen har avdekket fakturaer fra selskapet.

Kobler inn kommuneadvokaten

Økonomisjefen vil nå se på muligheter for å få tilbakebetalt noe av beløpene.

– Vi ønsker å få kreditert disse typene transaksjoner. Altså å få refundert tilbake utleggene. For her ser det ut som om vi har betalt for en tjeneste vi ikke har fått, og at vi har blitt lurt. Vi skal undersøke dette nå, og det er naturlig at vi kobler inn kommuneadvokaten, sier han.

Han sier at henvendelser fra slike selskap er en virkelighet kommunen må forholde seg til.

– Derfor må vi ha fokus på internkontroll og vi må ha informasjonsflyt, sier han.

iTromsø har vært i kontakt med daglig leder i «Det Norske Kartselskap», Laila Esther Mjeldheim. Hun ønsker ikke å uttale seg, men viser til sin advokat. iTromsø har ikke lykkes å komme i kontakt med hennes advokat.

SKEPTISK: Administrasjonssjef Britt Elin Steinveg er skeptisk til selskapet som hun mener selger et fiktivt produkt. Foto: Ronald Johansen / iTromsø