Bedriften har fått gjennomslag hos fylkeskommunen for tre taxiløyver for elbil. Erfaringene skal nå etappevis rapporteres tilbake til fylket.

– Det er betydelige kostnadsbesparelser på drivstoff og service, sier daglig Thomas Johansen, daglig leder i Din Taxi.

Kan spare 240.000 per bil

Løyvehaver Nasir Imam anslår at han på sin Hyundai Ioniq sparer minimum 6.000 kroner på drivstoff i måneden.

– Samtidig er service betydelig rimeligere enn på en dieselbil. Nå betaler jeg 2.500 kroner per 15.000 kilometer. Tidligere har det kostet meg rundt 8.000 kroner, sier Imam.

Når de totale besparelsene legges sammen, vil han ha spart 10.000 kroner i måneden, noe som er et nøkternt anslag. En normal taxibil varer som regel mellom 18–24 måneder. I så måte er det mulig å spare 240.000 kroner i løpet av en eltaxis levetid, sammenlignet med en konvensjonell drosje.

– Enkelte biler kan gå litt lengre, noe vi har lagt merke til ved Toyota-hybrider. Færre bevegelige deler med elmotorer kan være noe av årsaken, sier Johansen.

Vinteren stjeler rekkevidde

Hyundaien som Imam kjører er regnet som en familiebil plassmessig og har en oppgitt rekkevidde fra fabrikken på 28 mil. Ifølge NAF er kjørekomforten er god og prisen er under 300.000 kroner. Altså under halvparten av en Tesla Model S.

– Vinteren i Tromsø reduserer kjørelengden per lading til rundt åtte mil, så det er noen utfordringer. Bilen skulle også hatt litt mer bakkeklaring, sier Imam.

Taxien lades to ganger per driftsdag som varer fra 06.00-24.00, i cirka 35 minutter per gang.

– Lading av eltaxi gjøres når det er hensiktsmessig, for eksempel ved lunsjtider og når det er lav aktivitet. Dermed skaper lading få problemer. Jeg mener uansett vi bør få på plass skikkelig infrastruktur med lading på holdeplassene, sier daglig leder Johansen.

Bestill el i app

Din Taxi har en kundeapp som de nå utvikler videre. En gang i løpet av året regner de med at folk skal kunne velge hvilken bil de skal hentes med.

– I appen vil det for eksempel være mulig å bestille eltaxi. Vi gjør også et forsøk på å differensiere prisene i samsvar med aktivitetsnivået på dagen. I så måte kan det bli rimeligere å kjøre taxi når kapasiteten er god, sier Johansen.

Dersom de videre erfaringene med eltaxier er gode, vil driftskostnadene til løyvehaverne gå ned, noe som kan komme kundene til gode.

– Prisen kan bli rimeligere, noe vi blant annet ser på gjennom prisdifferensiering i løpet av dagen, sier Johansen.