Millionene staten vil holde tilbake er en del av den såkalte belønningsavtalen Tromsø kommune og Troms fylkeskommune inngikk med Samferdselsdepartementet for perioden 2015–2018.

Økt biltrafikk

Målet med avtalen er at det i løpet av fireårsperioden skal være 20 prosent flere kollektivreiser i 2018 og at biltrafikken i sum ikke skal øke fram mot 2018, med utgangspunkt i 2014-tall. I tillegg skal sykkelbruken fortsette å øke.

Departementet konstaterer imidlertid at biltrafikken har økt med én prosent i avtaleperioden, samtidig har det vært vekst i kollektivtransporten og i antall som sykler og går.

– Så langt i avtaleperioden har det altså vært vekst i biltrafikken. Det ser ikke ut til at byområdet når målet i løpet av avtaleperioden. Departementet vil derfor holde tilbake halvparten av de avtalefestede midlene for det siste året i avtaleperioden (2018), skriver Samferdselsdepartementet til Troms fylkeskommune.

HOLDE HARDT: Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo tror det skal holde hardt å nå målet om nullvekst i biltrafikken inneværende år.

Forsinket fremdrift

Det betyr at departementet holder tilbake 32,25 millioner kroner av de 64,5 millioner kronene som er avtalefestet beløp for 2018.

– Den resterende halvparten betales ved inngåelse av en byvekstavtale. Departementet kommer tilbake med invitasjon til oppstart av forhandlinger om en byvekstavtalen.

Det går også fram at brevet at det er utbetalt 221 millioner kroner, og at det totale underforbruket så langt i avtaleperioden er 176,7 millioner kroner. Det forklares med forsinket fremdrift for planlagte fysiske tiltak, og at avtalen ikke trådde i kraft før i august 2015.

Virkning senere

– Det er viktig at byområdet holder en fremdrift som sørger for effektiv bruk av midlene, skriver departementet.

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp) tror det blir vanskelig å nå nullvekstmålet for biltrafikken innen utgangen av 2018.

– Mange av tiltakene vi får på plass i år ville ikke ha virkning fullt ut i 2018. Det skal godt gjøres å komme i null, sier Prestbakmo.

I løpet av 2018 skal bussholdeplassene oppgraderes og i tillegg kommet et kollektivfelt på Kvaløyveien, mellom Langnesbakken og Giæverbukta. Han håper en snarlig byvekstavtale fører til at millionene staten vil holde tilbake, likevel kommer i år.

– Vi vil være tydelige på å nå målene. Vi har vært i kontakt med departementet, og når vi lander en byvekstavtale, vil pengene komme. Det er litt uheldig at beløpet blir delt opp, sier Prestbakmo.

Viktig verktøy

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener bilistene ikke vil velge bort bilen dersom det ikke er gode alternative reisetilbud.

– Det er positivt at flere sykler og går og at det er vekst i kollektivtransporten. Tromsø vil bli invitert til forhandlinger om en byvekstavtale. En slik avtale vil være et viktig verktøy for å utvikle gode løsninger for et godt bymiljø og bedre fremkommelighet. Ny teknologi og målrettet arealplanlegging er viktige komponenter for å nå målene om nullvekst i persontrafikken med bil, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.