For fjerde år på rad kårer Melk og Honning de 15 mektigste motepersonlighetene i Norge. Øverst på lista troner familien Holzweiler, som har rykket opp fra en femteplass i fjor.

– Har fått innpass

Tromsøværingen Morten Isachsen har fått plass som nummer åtte på lista. Sammen med kona, Mona Jensen, står han bak motemerket Tom Wood. Etter oppstarten i 2013 har de gjort suksess i hele verden. Ifølge juryens begrunnelse viser Tom Wood at norske bedrifter kan ta opp kampen mot store internasjonale merkevarer.

– På fire år har de fått innpass hos noen av verdens mest kresne design- og konseptbutikker, og i tillegg til egen butikk i Kirkegata selges smykkene deres i Europa, USA og Japan: Dover Street Market i London, New York og Tokyo, The Line og Totokaelo i New York, i tillegg til varehus som Harrods og Selfridges i London, heter det i begrunnelsen.

Omsetter for titalls millioner

Ifølge Melk og Honning omsatte selskapet for 35 millioner kroner i 2017.

– Mens mange andre aktører i motebransjen sliter med å holde orden på regnskapet, har Tom Wood-gründerne hatt stålkontroll på økonomien fra første stund, skriver juryen.