Det var natt til 18. juli 2016 at sjarken «Kristine» havarerte – med skipper Edgar Leonhard Hansen (52) om bord – ved Maursund i Nord-Troms. Statens Havarikommisjon vurderte at saken ikke var undersøkelsespliktig da de mente at Hansen brukte båten til fritidsformål på ulykkestidspunktet.

SAVNET: Edgar Leonhard Hansen (52) fra Vannvåg på Vannøya har vært savnet siden sjarken hans sank ved Maursund på Skjervøy 18. juli 2016. Her er han om bord i «MS Marianne» som han arbeidet på i september 2013. Hansen hadde vært yrkesfisker hele livet.

Dermed ble den rundt fire år gamle fiskebåten liggende på mellom 20 og 30 meters dyp ikke langt fra land. Om bord var Hansen, som dagen tidligere hadde vært på vei hjem fra Riddu Riddu-festivalen i Manndalen.

– Den siste som snakket med han var moren min. Det var rett før han skulle på festivalen, han var i godt humør og alt var som normalt. Så dro han på festivalen, og ingen hørte noe før Kystvakta ringte oss natt til 18. juli, sier sønnen til Hansen, Aleksander Johannessen (29). Da hadde nødpeileren på sjarken blitt utløst rundt klokken tre.

– Endelig en grav å gå til

iTromsø møter han og søsteren Kristine Vinje (22), samt Hansens bror Arild Hansen (49), i Tromsø tirsdag. Det har gått et døgn siden vraket av farens sjark ble hevet ved Maursund, og to dager siden det i forbindelse med arbeidet ble funnet en død person. Det er etter all sannsynlighet den 52 år gamle fiskeren fra Vannvåg på Vannøya.

– Det er godt at han er funnet, og at vi endelig kan få en grav å gå til. Men det er en skam at han ikke ble funnet tidligere, at verken politiet eller Havarikommisjonen har prioritert det, sier Kristine Vinje.

Her heves sjarken

Sjarken til faren er oppkalt etter henne. Som regel var han alene om bord i båten, og han arbeidet også ofte alene. De etterlatte reagerer på at Havarikommisjonens begrunnelse for ikke å undersøke eller heve vraket, var fordi Hansen ikke var på jobb.

– Vi vet ikke om han hadde tenkt seg ut på arbeid eller ikke. Han hadde 21 garn på hekken, og kan derfor ha vært på vei ut på sjøen. Han var i alle fall ikke på vei hjem da han var i Maursund, så for alt vi vet var han faktisk på jobb. En yrkesfisker arbeider jo når det passer, så jeg synes det er ganske uforståelig at Havarikommisjonen kan slå fast at han brukte båten til fritidsformål på ulykkestidspunktet, sier Arild Hansen.

– Noen burde beklage

Familien forteller at det har vært to lange år fra ulykken inntraff til vraket endelig ble hevet. Det kom på initiativ fra firmaet Finnsnes Dykk & Anleggsservice som påtok seg å heve vraket vederlagsfritt, mot at de fikk overta vraket gratis.

Den avdøde er ennå ikke identifisert, men familien er overbevist om at det er Edgar Leonhard Hansen som er funnet.

– Vi skal få se klærne hans onsdag, og da vet vi at det er han. Det har vært en forferdelig tid, der vi har måttet leve i uvisshet. Det har vært en stor psykisk påkjenning, samtidig som vi har følt at pappa ikke har vært viktig nok. Ble han ikke lett etter fordi han «bare var en fisker», spør Vinje med tårer i øynene, før hun legger til:

– Vi vil at folk skal vite om det her så det kan få noen konsekvenser. Vi mener noen burde gå ut og beklage. Det er en hån mot pappa og alle andre fiskere.

– Ikke undersøkelsespliktig

Avdelingsdirektør Dag Liseth i Havarikommisjonen opplyste til iTromsø mandag at basert på den informasjonen de hadde da ulykken skjedde, så var den ikke undersøkelsespliktig. Det står han for også da iTromsø snakker med ham tirsdag.

– Den indikasjonen vi mottok den gangen dokumenterte godt nok for oss at båten ikke var i en fiskeoperasjon, sier han.

Han presiserer at dersom Havarikommisjonen velger å undersøke et forlis, betyr det ikke nødvendigvis at de vil heve båten, men at de kan benytte andre metoder for å forsøke å fastslå årsak til ulykken.

– For oss handler det ikke om å hente opp en båt, men om å iverksette en undersøkelse. I Norge er vi organisert slik at det er politiets mandat å iverksette søk etter antatt omkomne, sier Liseth.

– Kan allmenne hensyn tilsi at denne saken bør undersøkes nærmere?

– Dersom vi mottar ny informasjon som skulle tilsi det, vil vi vurdere det.

Beslutningen om å ikke heve båten, eller undersøke årsaken til havariet, har blitt kritisert av Norges Fiskarlag og av fylkesordfører og yrkesfisker Knut Werner Hansen (Ap). Sistnevnte sa til iTromsø at saken var en skam for nasjonen.

– Mye ressurser

Politioverbetjent Joachim Bakke synes det er beklagelig at de pårørende føler de ikke har blitt tatt seriøst av politiet.

– Sett i etterpåklokskapens lys, kan man tenke at vi burde ha hevet båten. Der og da ble det gjort fortløpende vurderinger, og de pårørende ble fortløpende orientert om det som ble gjort. Vi har prøvd, så langt vi kan, å følge ønskene til de pårørende.

Da Finnsnes Dykk & Anleggsservice gjennomførte søk i båten med en ROV (fjernstyrt undervannsfarkost, journ.anm.) i forbindelse med et hevingsforsøk for et år siden, oppdaget de noe de trodde kunne være et lik. Politiet ble varslet om saken.

– Vi fikk en video fra dem i forbindelse med søket der. Politiet har i etterkant også engasjert eget personell for å søke med ROV i området. Alle videoene er sett, gjennomgått og vurdert – og vi konkluderte ikke med noen ting med bakgrunn i videoene vi så, sier Bakke.

Han tilføyer at også de pårørende har fått se videoene.

Politiet mener de har brukt mye ressurser på saken.

– Det er gjennomført flere dykk, også etter ønske fra pårørende. Det er gjort gjentatte søk med fly over havområder og i strandsonen. Det er også gjort søk til havs med flere forskjellige typer båter – småbåter, større båter og Kystvakta har også vært involvert. Dette ble gjennomført fra havariet fant sted til vi bestemte oss for å avslutte søket, sier Bakke