Båten «Kristine» havarerte natt til 18. juli 2016, men ble ikke hevet før mandag denne uka. I båten ble det funnet en død person. Personen er fortsatt ikke identifisert, men det antas at det dreier seg om eier og fører av båten, Edgar Leonhard Hansen (52), som har status som antatt omkommet.
I etterkant av det private initiativet med å heve båten har barna til Hansen stått fram og stilt spørsmål om hvorfor ikke faren fikk hjelp den kvelden, og hvorfor ikke båten ble hevet i 2016.
Les også: Ingen rykket ut etter bekymringsmelding (for abonnenter)
Les også: Her heves sjarken etter nesten to år (for abonnenter)
– Feil på feil på feil
En annen båt hjalp Hansen av grunn, men meldte fra til Hovedredningssentralen før de dro videre at skipperen burde følges opp. Hovedredningssentralen sier at de ikke reagerer på bekymringsmeldinger, og sendte derfor meldingen videre til politiet.
Politiet sier de ikke tolket det som en umiddelbar nødssituasjon som skulle indikere øyeblikkelig aksjon, og på grunn av manglende kapasitet besluttet de å ikke iverksette tiltak. Statens Havarikommisjon vurderte i etterkant at saken ikke var undersøkelsespliktig, da de mente at Hansen brukte båten til fritidsformål på ulykkestidspunktet.
Torgeir Knag Fylkesnes reagerer kraftig på saken:
– Jeg reagerer både på politiets håndtering av meldingen som kom inn den kvelden, og på havarikommisjonens vanvittige begrunnelse for ikke å heve båten. Det er blitt gjort feil på feil på feil, langt inn i det uverdige for en havnasjon som Norge, mener han.
De etterlatte: – Det er en hån mot pappa og alle andre fiskere (for abonnenter)
Les iTromsøs leder: Vi er en kystnasjon. Da bør vi også oppføre oss som en
– Tragisk
Fylkesnes sier at det er tragisk at Hovedredningssentralen fikk en indikasjon på at båten var i trøbbel, men at ingen responderte.
– Mitt spørsmål til ministeren er derfor hvordan han vil sikre at noe tilsvarende aldri skjer igjen, sier SV-politikeren, som mener at forliset har avslørt at det ikke er god nok kapasitet på kystberedskapen.
– Stortinget må være krystallklart på hva som skal skje i slike situasjoner, og så må regjeringen levere i form av budsjett eller hva enn som skal til for at vi blir i stand til å drive søk og redning, samt heve skip når slike situasjoner oppstår, avslutter han.