Norwegian har kommet med nye retningslinjer for hunder og katter om bord på fly: Raser med flate neser nektes om bord på grunn av fare for pusteproblemer.

Det betyr at det ikke lenger er tillat å reise med hunder og katter som har flate snuter på Norwegians flyginger.

Dette er etter anbefalinger fra Veterinary Medical Association som opplyser om at det å frakte såkalte brachyocephale raser, raser med flate snuter, med fly innebærer en forhøyet risiko for pusteproblemer og overoppheting grunnet stress under flyturen.

Dårlig løsning

Christine Sonberg er talsperson for Norsk Kennelklubb, og sier at hun ikke er overrasket over forbudet som nå kommer.

– Amerikanske og flere europeiske flyselskaper har hatt rutiner på dette i mange år, så det overrasker meg ikke at det også kommer til Norge. Det er på tide at vi adresserer problemstillingen om å ta med hunder om bord på fly, men jeg tror ikke Norwegians løsning er veien å gå, sier hun.

– Helt hinsides

Ifølge Sonberg er ikke utfordringer ved flyreiser noe hundeeiere er ukjent med, men det handler ikke om rase, mener hun:

– Det å forby visse hunderaser løser ikke problemene vi møter når vi er ute og reiser. Enhver hund kan dø av mangel på surstoff eller overoppheting, men det handler ikke bare om rase, men om en hunds temperament, lufttemperatur og selvfølgelig flyselskapets håndtering av hunden. Hunder som stresser bruker mer energi på å regulere kroppstemperaturen, uavhengig av hvilken hunderase det er snakk om. Folk har dratt på ferie med hunder fra denne lista i årevis uten at det har skapt problemer, og det er uforståelig for disse eierne å ha et generelt forbud mot å reise med disse dyrene, mener Sonberg.

Norsk Kennelklubb har gjentatte ganger forsøkt å få til en bedre dialog med flyselskapene om hvordan man kan transportere hunder på best mulig måte, men Sonberg sier at et slikt samarbeid ikke fungerer.

– Vi skulle gjerne sett at vi hadde blitt tatt med i denne utredningen sammen med Norwegian, slik at de kunne ha spurt oss om våre erfaringer med å reise med hunder og hvordan de kunne forbedret rutinene sine, sier hun.

Reiseklarering fra veterinær

Sonberg mener at flyselskapene har for dårlige rutiner på håndtering av kjæledyr, og mener at det er stort forbedringspotensial på dette området.

– Problemet er at de som håndterer hundene ikke har faste rutiner for hvordan det skal gjøres, og jeg mener vi må lage regler som er mulige å håndheve, og som er fornuftige med tanke på hundens sikkerhet. Dette gjelder alle hunder, ikke bare utsatte raser. Jeg mener at det ikke spiller noen rolle om hunden er av langsnutet eller kortsnutet rase, men at man heller bør ta hensyn til flere faktorer.

– Hva mener du at bør gjøres i stedet?

– Det ville vært mye bedre om man hadde en påkrevd reiseklarering fra veterinær, som sier at hunden er psykisk og fysisk skikket til å reise.

– Ikke den beste løsningen

LITE NYANSERT: Veterinær Marit Vader tror ikke full nekt av hele raser er veien å gå for å forhindre problemer for hunder på fly.

Veterinær Marit Vader er leder for Evidensia Tromsø Veterinærsenter. Hun forstår hvorfor Norwegian vil nekte enkelte hunderaser å fly, men mener avgjørelsen er lite nyansert.

– Det de tenker på er hunderaser som er svært brachyocephale, altså at de har svært korte snuter og ofte trange nesebor. Det man kan si om anatomien på en hund er at uansett hvordan den ser ut er det samme som skal være inne i hodeskallen, snuten og svelget, uansett hvor lang nesen er. Så når nesen er kort, og det er mindre plass inni der, så blir alt veldig trykket sammen. Det blir en trekkspill-effekt, hvor alt trykkes sammen og dette gir mange negative konsekvenser. Da fungerer ikke heller fysiologien til hunden som den skal, forklarer hun.

Fører til pustevansker

– På en normal hund er snuten og nesen veldig viktig for respirasjon og regulering av temperatur. Hunder svetter ikke, så de puster og peser for å kvitte seg med overskuddstemperatur. Når hunden har en så avvikende anatomi fungerer ikke systemet som det skal. Når de blir stresset går temperaturen opp, og de prøver å regulere det med å puste enda fortere. Da kan de hovne opp i nesen og svelget, så får de nesten ikke puste i det hele tatt. Det er en ond sirkel, sier Vader.

Ifølge veterinæren kan hundene det gjelder oppleve pusteproblemer i mer hverdagslige situasjoner enn flyging.

– Disse hundene fungerer bare i optimale situasjoner. Hvis de går en lang tur, leker litt viltert eller det er høye temperaturer, ute fungerer ikke anatomien deres, de tåler det rett og slett ikke.

Lite nyansert nekt

Vader forstår at Norwegian ønsker å forhindre situasjoner hvor hunder ikke tåler flyturen, men mener en nekt er lite nyansert.

– For å si det sånn, jeg forstår Norwegian. Situasjoner hvor det går galt kan forekomme, men som regel går det bra. Det å fly kan være en påkjenning for andre hunder, det er bare det at disse rasene er ekstra utsatt. I utgangspunktet er det jo eiers ansvar når hunden skal ut å fly, og da er det viktig at eieren får informasjon om risikoene og tar alle forholdsregler, sier hun.

– Det man kan gjøre i stedet for en nekt er jo heller å foreta en helsekontroll av risikohunder før den skal fly, at veterinæren kan være med å gjøre en vurdering av om hunden vil tåle flyturen.