Sten Olav Heahttá er fagleder på Sametinget, og redegjorde for Sametingets faglige innspill til Jernbanedirektoratet, som skal bruke det neste året på å utrede en jernbane til Nord-Norge.

Sametinget ønsker at utredninga skal ivareta levedyktige samiske lokalsamfunn og bevaring av samiske bruksrettigheter.

Frykter for reinen

Særlig trekker Heahttá fram reindrift som et potensielt utfordrende område.

– En jernbane vil være et inngrep ovenfor reindriftsnæringa som vil få store konsekvenser. Den går over ni reindriftsdistrikt, som kommer til å bli fysisk delt i to av jernbanen, sier han.

Han mener en jernbane mellom Fauske og Tromsø vil ramme 190 reineiere og cirka 6500 rein.

En «giljotin»

På Nordlandsbanen har reinpåkjørsel vært et stort problem. Langs Nordlandsbanen ble i gjennomsnitt 380 rein påkjørt i året, i tidsrommet 2010–2014.

– Vi kan ikke ha noen ny giljotin som Nordlandsbanen. Det er en psykisk belastning for reineiere å måtte avlive skadet rein. Derfor mener vi at det må være en nulltoleranse for reinpåkjørsel. Økonomiske kostnader for fysiske tiltak som hindrer reinpåkjørsel mener vi derfor må være med i en kostnadsberegning for en Nord-Norgebane, konkluderer han.

I tillegg til reindrift, trekker Heahttá fram at det er mange fredede samiske kulturminner langs traseen som bør undersøkes tidlig i prosessen.

– Slik vi ser det, er de samiske interessene veldig skjøre, og at det derfor er viktig at man tidlig ser på disse problemstillingene. Slik jeg ser det er ikke samiske interesser utredet godt i tidligere rapporter.