22. juni åpner den nye havneterminalen hvor blant andre Hurtigruten skal ha sine anløp.

– Testanløpet vi gjorde tidligere i år viste at det var for trangt ved trappehuset på kaia med knappe 1,5 meter margin. Sånn som situasjonen er nå, er det ikke sikkerhetsmessig forsvarlig å anløpe den nye havneterminalen, sier Stein Lillebo, prosjektleder i Hurtigruten.

– Alt er i orden

Tidligere i år var Hurtigruten på befaring av den nye terminalen og tok deretter initiativ til et testanløp 27. februar. I et brev til Tromsø havn noen uker senere, skriver Hurtigruten at befaringen avdekket flere bekymringsfulle usikkerhetsmomenter, blant annet at det er for trangt ved trappehuset.

KAN IKKE LEGGE TIL: – Sånn som situasjonen er nå er det ikke sikkerhetsmessig forsvarlig å anløpe den nye havneterminalen for Hurtigruten, sier Stein Lillebo, prosjektleder i Hurtigruten.

To uker før havneterminalen åpner er det ikke gjort endringer på kaia, og havnedirektør Halvar Pettersen ser heller ingen grunn til å gjøre noe. Målene fra Hurtigruten er hensyntatt under byggingen av havneterminalen, sier han.

– Testanløpet viste at Hurtigruten kan legge til som planlagt. Det er god klaring både for gods og passasjerer, så det blir ingen store endringer, sier havnedirektøren.

Pettersen har innkalt Hurtigruten til møte for å diskutere utfordringene, men møtet har ikke blitt noe av. Dermed blir det ikke gjort noe mer før åpningen.

– Vi gjør endringer hvis det skulle bli nødvendig, men foreløpig viste testanløpet at alt er i orden fra vår side, sier Pettersen.

Står uten avtale

Ifølge Lillebo har ikke Hurtigruten det travelt med å løse de tekniske problemene med terminalen. Skal terminalen brukes, må det komme på plass større sikkerhetsmarginer, men også en signert avtale.

– I desember 2017 kom vi til enighet om betingelsene for anløp ved terminalen, men den avtalen er fortsatt ikke signert. Uten en avtale så legger ikke vi til ved terminalen, men fortsetter heller å bruke Kai 8, sier han.

Styreleder i Havnestyret, Jarle Heitmann, sier at de er enige med Hurtigruten om innholdet i avtalen, og at det kun er formaliteter som gjenstår før den kan signeres, noe som skal gjøres innen 14. juni.

– Havnestyret har oppfattet det slik at Hurtigruten legger til ved den nye terminalen når den åpner 22. juni. De tekniske løsningene får Tromsø Havn stå for, og jeg regner med at partene finner gode løsninger på det, sier Heitmann.