De siste fire årene har det stormet mellom Hurtigruten og Tromsø Havn, etter at det oppsto konflikt om betingelsene for anløp ved havnen og ved den nye havneterminalen på Prostneset.

Da Hurtigruten i fjor høst truet med å bygge egen terminal med reiselivssenter i Eidkjosen, etter at forhandlingene hadde stampet i tung sjø i tre år, overtok havnestyret ansvaret for forhandlingene fra avtroppende havnedirektør Halvar Pettersen. I desember kom partene til enighet. Like etter sa Pettersen opp.

NY DIREKTØR: Jørn-Even Hanssen har fått jobben som ny havnedirektør i Tromsø.

Torsdag denne uken ble det klart at tidligere konserndirektør i Wilh. Wilhelmsen Holdig ASA, Jørn-Even Hanssen, tar over for Pettersen i august.

– Vi ønsker ham hjertelig velkommen, og ser fram til et godt samarbeid med Tromsø Havn, sier kommunikasjonssjef Stein Lillebo i Hurtigruten.

Kundeperspektiv

Han er positiv til den nye havnedirektørens næringslivserfaring.

– I en sånn rolle er det viktig å ha et kundeperspektiv i tillegg til forståelse for forvaltningsansvaret man har når man driver havn. Havnene er en viktig del av norsk infrastruktur, og de legger premissene for en hel næring. Hanssens bakgrunn fra maritim næring håper jeg gir en forståelse for vårt behov for forutsigbarhet, utdyper Lillebo.

Årlig har Hurtigruten 700 anløp fra Tromsø, samt at byen er hjemmehavn for ekspedisjonsskipene «Fram» og «Spitsbergen». I løpet av ett år reiser 150.000 turister og 85.000 lokalpassasjerer om bord på skipene deres.

– Skal vi klare å få til gode, miljøvennlige og fleksible løsninger, er vi nødt til å jobbe sammen, sier kommunikasjonssjefen.

Skjær i sjøen

Selv om det er enighet mellom Hurtigruten og havnestyret, er det flere skjær i sjøen for samarbeidet.

Under et testanløp i februar oppdaget Hurtigruten at trappehuset ved den nye terminalen på Prostneset kom i konflikt med gangveien og lasteporten på åtte av deres 11 skip. Kun millenium-skipene «Midnatsol», «Trollfjord» og «Vesterålen» kunne legge til.

To uker før åpningen av terminalen, var situasjonen fremdeles ikke utbedret.

– Testanløpet viste at Hurtigruten kan legge til som planlagt. Det er god klaring både for gods og passasjerer, så det blir ingen store endringer, sa den avtroppende havnedirektøren til iTromsø.

Sikker på avtale

– Vi kan ikke øke avstanden mellom gangveien og lasteporten uten at vi tar båten ut av drift og setter den på verft. Det er snakk om betydelige investeringer. Dette må nødvendigvis løses på kaisiden, sier Lillebo, og fortsetter:

– Vi kan eventuelt løse det ved å ikke legge ned gangveien, man da må vi finne en annen måte å få gjestene av og på. Dette må vi ta sammen med havnen.

I tillegg til terminalutfordringen, har fremdeles ikke havnestyret signert avtalen partene ble enige om for et halvt år siden.

– Vi har god kontakt med havnestyrets leder, og er sikker på at vi kommer i mål. Jeg forstår at det har vært en del kratt å rydde i internt, sier Lillebo.

Ifølge Jarle Heitmann, leder i havnestyret, er det formaliteter som har utsatt signeringen. Han forsikrer at avtalen snart vil være på plass.