Tromsø kommunestyre har i denne kommunestyreperioden vedtatt et samferdselsløft som skal delfinansieres av staten, i bytte mot at det innføres bompenger i kommunen.

Men det skal ikke reises en eneste bompengestasjon, om Frp får det som de vil.

–Vi rikker oss ikke i vår viktigste sak. Det er helt utenkelig, sier Jørgensen.

Går mot borgerlig styre

Meningsmålingene har den siste tiden tydet på det går mot borgerlig flertall på rådhuset etter valget. Høyre, KrF og Venstre må likevel vente med jubelen. For i motsetning til Frp, vil samtlige av de andre partiene på høyresiden vil innføre bompenger for å finansiere en rekke samferdselsprosjekter. Derfor kan Frps bompenge-ultimatum by på en utfordring for de andre borgerlige partiene.

– Med vanlig bilbruk for en familie, vil prislappen på bompenger bli på 10.000 til 20.000 kroner i året. Det er helt uakseptabelt. Dette er det største økonomiske inngrepet i folks liv, kanskje i Tromsøs historie, sier Kanestrøm, som forsikrer at saken ikke vil bli forhandlet bort mot makt og posisjoner.

Avhengig av bil

Frp-politikerne mener at Tromsø skiller seg fra andre byer i Norge som har innført bompenger.

– Tromsø er en stor distriktskommune. Vi har ikke trikk, tog eller et godt busstilbud, sier Jørgensen.

– Men det er vel et av argumentene for å innføre bompenger, at busstilbudet skal bli bedre?

– Det hjelper ikke folk i distriktene. De er avhengige av bil. Det snakkes ofte om at Tromsø er en storkommune, med levende distrikter. Men det har man helt glemt i denne saken, sier han.

– Trenger ikke sykkelsti

Frp-duoen avviser at et bompenge-nei betyr at man må ofre et samferdselsløft.

– Nei, det mener jeg ikke. Det er ikke så tydelig kommunisert, men 55 prosent av bompengeinntektene skal gå til annet enn å bygge vei, sier Kanestrøm.

Jørgensen skyter inn:

– Det er planlagt en svær og lang sykkelsti på fastlandet. Det har vi på ingen måte bruk for. Det er en vei der som fungerer helt fint å sykle på. Ellers er det planlagt altfor mye grønt og park, og for lite vei med bompengene. Og regninga? Ja, den vil de sende rett til bilistene, tordner Jørgensen, som er leder i Tromsø Frp.

Frps verdier

Frp er ennå ikke ferdig med sitt programarbeid eller nominasjonsprosessen, men står fast på at Frp ikke kommer til å rikke seg i denne saken.

– Partiet ble stiftet for å redusere skatter og avgifter. Da kan vi ikke vi styre slik, konkluderer Kanestrøm