Etter at leddbussen ble testet i perioden 15. januar til 23. mars i år, har passasjerer så vel som Nobina gjort seg opp en mening om.

Da publikum ble spurt om komforten med leddbussen, svarte 95 prosent at den var like behagelig eller bedre, mens 86 prosent mente sikkerheten var like god eller bedre.

Nobina er imidlertid mer forbeholdne med konklusjonene i testrapporten som nå foreligger.

– Nobina mener at på vanskelige vinterdager kan leddbuss ikke benyttes. Med vanskelige vinterdager forstås perioder med stort snøfall og ved omslag til mildvær. På slike dager vil en som operatør ha utfordringer med å ha tilstrekkelig med reservemateriell å sette inn som erstatningsbusser, heter det blant annet Nobinas konklusjon etter testperioden.

BUSSOPSJON: Ifølge daglig leder Kurt Bones (til høyre) i Troms fylkestrafikk har de en opsjon på fem leddbusser i det nye anbudet som gjelder fra 1. august neste år. Fra venstre fylkessamferdselsråd Ivar B. Prestbakmo og driftssjef Magnar Nilssen i Nobia.

Inntil fem leddbusser

Busselskapet mener det er flere begrensninger på bruk av leddbuss. Blant annet må holdeplasser utbedres, i tillegg til at bakker må ha en forhøyet standard for vintervedlikehold.

– Vi fikk ikke testet bussen under skikkelige vinterforhold, men det ligger en opsjon i kontrakten på inntil fem leddbusser. Vi har én måned på oss om å ta opsjonen i bruk, sier daglig leder Kurt Bones i Troms fylkestrafikk.

Gradvis utbygging

Uten å ha tatt stilling til om det blir leddbuss eller ikke, mener Troms fylkestrafikk at flere betingelser må være på oppfylt før innføring av leddbuss på rushtidsrutene.

– På denne måten vil vi få mer erfaring med leddbuss i Tromsø, uten at eventuelle innstillinger grunnet vær og føreforhold får uholdbare konsekvenser, heter det i anbefalingen til Troms fylkesrapport.

– I rapporten ser vi for oss en gradvis utbygging. Troms fylkestrafikk skal ta leddbusspørsmålet opp med fylkesråd Ivar B. Prestbakmo i forbindelse med at kontrakten med Tide undertegnes onsdag.