Det er etter at dagens avtale om reklamefinansierte bymøbler går ut, at en ny avtale trer i kraft.
Per i dag har kommunen en avtale med Clear Channel Norge om drift og vedlikehold av i alt cirka 60 leskur, reklametavler og offentlige toaletter.
LES OGSÅ: – Tromsø er ikke en sykkelby – ikke ennå (For abonnenter)
Får 60.000 kroner årlig
Det er samme selskap som har fått avtale om videre drift, men nå utvides avtalen til å omfatte i alt:
• Rundt 115 leskur – hvorav ti vil være helt nybygde
• Rundt 65 såkalte «reklamevitriner»
• To offentlige toaletter
For dette får kommunen en del av reklameinntektene, beregnet til cirka 60.000 kroner per år.
Clear Channel Norge er beregnet til å motta tre millioner kroner i året.
Avtalen rulleres hvert 3. år
Beløpene skal revurderes hvert tredje år og tilpasses markedssituasjonen i reklamebransjen.
Det er tidligere vedtatt at den nye reklameavtalen skal inneholde en ordning med bysykler, men dette mener administrasjonen at man bør vente med.
Dette fordi det per i dag ikke finnes godt nok utbygd infrastruktur for sykling i Tromsø.
For tidlig med bysykler
Håkon Gjertsen, leder i Park i byutviklingsavdelingen, sier at det kan bli motsatt effekt av det som er ønskelig om man innfører en slik ordning for raskt.
– Det er erfaringene fra andre byer som har prøvd å innføre en sykkelordning, og blitt nødt til å utføre retrett, sier Gjertsen til iTromsø.
Han sier at nødvendig infrastruktur først kan komme på plass etter at kommunen har fått en byvekstavtale med staten.
– Da vil vi ha midler til å gjøre de nødvendige investeringene, sier han.