Det er etter at dagens avtale om reklamefinansierte bymøbler går ut, at en ny avtale trer i kraft.

Per i dag har kommunen en avtale med Clear Channel Norge om drift og vedlikehold av i alt cirka 60 leskur, reklametavler og offentlige toaletter.

Får 60.000 kroner årlig

Det er samme selskap som har fått avtale om videre drift, men nå utvides avtalen til å omfatte i alt:

• Rundt 115 leskur – hvorav ti vil være helt nybygde

• Rundt 65 såkalte «reklamevitriner»

• To offentlige toaletter

For dette får kommunen en del av reklameinntektene, beregnet til cirka 60.000 kroner per år.

Clear Channel Norge er beregnet til å motta tre millioner kroner i året.

BYSYKLER KOMMER, MEN IKKE NÅ: Kommunen mener at det er for tidlig å innføre bysykkelordning i Tromsø.

Avtalen rulleres hvert 3. år

Beløpene skal revurderes hvert tredje år og tilpasses markedssituasjonen i reklamebransjen.

Det er tidligere vedtatt at den nye reklameavtalen skal inneholde en ordning med bysykler, men dette mener administrasjonen at man bør vente med.

Dette fordi det per i dag ikke finnes godt nok utbygd infrastruktur for sykling i Tromsø.

For tidlig med bysykler

Håkon Gjertsen, leder i Park i byutviklingsavdelingen, sier at det kan bli motsatt effekt av det som er ønskelig om man innfører en slik ordning for raskt.

– Det er erfaringene fra andre byer som har prøvd å innføre en sykkelordning, og blitt nødt til å utføre retrett, sier Gjertsen til iTromsø.

Han sier at nødvendig infrastruktur først kan komme på plass etter at kommunen har fått en byvekstavtale med staten.

– Da vil vi ha midler til å gjøre de nødvendige investeringene, sier han.