– Dette er noe vi har hatt lyst til å gjøre hele tiden, men har verken hatt plass eller ressurser inne i bryggeriet, forteller bryggerisjef Martin Søbstad Amundsen, som står oppført som daglig leder og styreleder i det nyopprettede selskapet Graff Taproom AS.
– Ren ølplass
Amundsen forteller at de er helt i planleggingsstadiet med det kommende utestedet, og at de for øyeblikket er i dialog om et lokale i nordbyen.
Bryggerisjefen ønsker foreløpig ikke å fortelle hvor, men avslører at det er i «nabolaget».
– Vi trives godt her i nordbyen. Dette er en bydel som er i en positiv utvikling for tiden, påpeker han.
Tromsø-bryggeri inn på det amerikanske markedet
Åpningen av det nye utestedet er planlagt til i løpet av høsten. Utover egen merkevarebygging, blir det ikke snakk om noen gimmicker, ifølge Amundsen.
– Som konsept blir det en ren ølplass. Selv kommer vi fortsatt til å ha fokus på å brygge godt øl, så vi kommer ikke til å ta oss av den daglige driften. Hvem som skal drive stedet må vi komme tilbake til senere, sier han.
Inspirert av amerikanske bryggerier
Det lokale bryggeriet har siden starten i 2015 vært flere ganger i USA for å besøke andre bryggerier og promotere produktene sine.
Senest i mars i år var ølbryggerne på besøk i Portland og New York, hvor de hentet inspirasjonen til serveringsstedet.
– Vi ble inspirert av at flere bryggerier i USA har sine egne «taprooms», og ville derfor lage et rendyrket sted for servering av Graff-øl. Vi ønsker å vise fram bredden i hva vi gjør, forklarer Amundsen.
– På denne måten får vi også nærmere kontakt med kundene, legger han til.
Mikrobryggeriene får kraftig avgiftslette
Tidligere i år fikk Graff Brygghus landet en eksportavtale med en amerikansk importør, etter to år med samtaler.
– En kanal har blitt åpnet, men også dette er i en tidlig fase. Importøren i USA jobber mye med europeisk øl, med spesielt fokus på mikrobrygg, sier Amundsen, og legger til:
– Vårt hovedfokus er likevel her hjemme.