– Dette er noe vi har hatt lyst til å gjøre hele tiden, men har verken hatt plass eller ressurser inne i bryggeriet, forteller bryggerisjef Martin Søbstad Amundsen, som står oppført som daglig leder og styreleder i det nyopprettede selskapet Graff Taproom AS.

– Ren ølplass

Amundsen forteller at de er helt i planleggingsstadiet med det kommende utestedet, og at de for øyeblikket er i dialog om et lokale i nordbyen.

Bryggerisjefen ønsker foreløpig ikke å fortelle hvor, men avslører at det er i «nabolaget».

– Vi trives godt her i nordbyen. Dette er en bydel som er i en positiv utvikling for tiden, påpeker han.

Åpningen av det nye utestedet er planlagt til i løpet av høsten. Utover egen merkevarebygging, blir det ikke snakk om noen gimmicker, ifølge Amundsen.

INSPIRASJON: Bildet ble tatt da Graff Brygghus-eierne besøkte det amerikanske bryggeriet Bissell Brothers sitt eget «taproom» i Portland, Oregon. I høst starter de et tilsvarende i Tromsø med Graff-produkter.

– Som konsept blir det en ren ølplass. Selv kommer vi fortsatt til å ha fokus på å brygge godt øl, så vi kommer ikke til å ta oss av den daglige driften. Hvem som skal drive stedet må vi komme tilbake til senere, sier han.

Inspirert av amerikanske bryggerier

Det lokale bryggeriet har siden starten i 2015 vært flere ganger i USA for å besøke andre bryggerier og promotere produktene sine.

Senest i mars i år var ølbryggerne på besøk i Portland og New York, hvor de hentet inspirasjonen til serveringsstedet.

– Vi ble inspirert av at flere bryggerier i USA har sine egne «taprooms», og ville derfor lage et rendyrket sted for servering av Graff-øl. Vi ønsker å vise fram bredden i hva vi gjør, forklarer Amundsen.

– På denne måten får vi også nærmere kontakt med kundene, legger han til.

Tidligere i år fikk Graff Brygghus landet en eksportavtale med en amerikansk importør, etter to år med samtaler.

– En kanal har blitt åpnet, men også dette er i en tidlig fase. Importøren i USA jobber mye med europeisk øl, med spesielt fokus på mikrobrygg, sier Amundsen, og legger til:

– Vårt hovedfokus er likevel her hjemme.