Administrasjonen fikk strykkarakter av formannskapet da de behandlet et forslag for trafikksikringstiltak rundt Borgtun skole.
Bakgrunnen var at det ble fremmet en såkalt orienteringssak med bakgrunn i et vedtak i kommunestyret fra i vår – med bakgrunn i et forslag som ble fremmet i vinter av Arbeiderpartiets Ragni Løkholm Ramberg.
Hun fremmet et forslag om å etablere en såkalt "hjertesone" rundt skolen – der det skulle være forbudt å kjøre bil.
Sendt tilbake
Arbeiderpartiets Jarle Heitmann mente dog at administrasjonen ikke hadde levert et godt nok fremlegg.
– Det svarer ikke på bestillingen fra kommunestyret – det mangler en rekke av grunnforutsetningene – blant annet parkering for ansatte, hvordan man skal redusere trafikken, og hvordan man konkret skal bedre trafikksituasjonen for barna, sier han.
Derfor foreslo han at saken skal sendes tilbake for ytterligere utredning.
Redde for å sende barna alene
Ramberg hadde også folkehelse og miljø i tankene da hun fremmet forslaget.
– Vi legger til rette for at de myke trafikantene – de som går og sykler – skal slippe biltrafikk, samtidig som vi får flere barn til å bevege seg mer, sa Ramberg.
Men det er av trafikksikkerhetsgrunner hun ønsket å gå drastisk til verks, og helt enkelt forby bilkjøring til og fra skolen.
– Mange foreldre er i dag redde for å sende sine barn til skolen på grunn av all trafikk til og fra skolen. Det ønsker jeg at vi skal gjøre noe med, sa hun til iTromsø i mars.
LES OGSÅ: Advarer mot livsfarlig skolevei i Hamna – blir ikke hørt av kommunen (For abonnnenter)
«Light-versjon»
Administrasjonen i kommunen hadde utredet om Rambergs forslag var gjennomførbart – og kom fram til det som kan beskrives som en "lightversjon" av forslaget.
Administrasjonen anbefaler ikke totalt bilforbud, men det vil etableres en såkalt «kiss-and-drop» – en gjennomkjøringsparkering som er klart adskilt fra skolegården og skoleveien.
«Kiss-and-drop»-sonen skal plasseres like øst for skolen i Ishavsveien der det i dag er et huskestativ og en sandkasse.
LES OGSÅ: Den store trafikken hindrer Knut Andreas (8) å sykle i sin egen gate på Håpet (For abonnnenter)
Der skal foreldre kunne kjøre inn og slippe av sine små uten å kjøre helt fram til skolegrinda.
– Det vil gjøre at det ikke er nødvendig å rygge – rygging er blant det som er ekstra risikabelt, sier byplansjef Per Hareide.
LES OGSÅ: Er bekymret for økt bussfrekvens på Kvaløya: – Slik ting er i dag kjører foreldrene barna til skolen fordi skoleveien er så utrygg (For abonnnenter)
Krever store investeringer
I Rambergs opprinnelige forslag ønsket hun å få «kiss-and-drop» langt unna skolen, men Hareide sier at dette ikke er gjennomførbart – nå.
– Det er komplisert å få til dette. Det krever ofte store investeringer, og det kan også utløse krav til reguleringsplanendringer, sier han.
Hareide avviser imidlertid ikke tanken på å etablere «kiss-and-drop» eksempelvis nede ved Stakkevollveien på sikt.
– Men i dag er det for ressurskrevende, og vi må vente til vi har fått på plass en byvekstavtale med staten.
– I planene for Tenk Tromsø er det satt av 20 millioner kroner i året for trafikksikring rundt skolene, sier Hareide.
Vil ikke fjerne p-plasser
Et annet kjernepunkt i Rambergs opprinnelige forslag var å avvikle personalparkeringen ved skolen. Dette er heller ikke med i administrasjonens forslag.
– Det er noe vi også må se på på sikt. Erfaring fra andre byer tilsier dog at det er noe som nok vil bli fremmet ettersom det vil være med på å begrense biltrafikken, sier Hareide.