1. juli tiltrer Håkonsen i stillingen som daglig leder for Tromsø Alpinpark. Han overtar jobben etter at Rune Kufaas ga seg i mai. Håkonsen jobbet i 13 år hos Traasdahl, de siste tre som administrerende direktør, før han sa opp i fjor sommer.

Fra bil til alpin: Tidligere Porsche-selger Jon R. Håkonsen overtar 1. juli stillingen som daglig leder for Tromsø Alpinpark i Kroken. Arkiv

Det siste året har han hatt et «friår» fra jobb, hvor han har brukt all fritiden på sin store lidenskap: alpin. Han nemlig også trener, styremedlem og sportslig leder for Tromsø Alpinklubb.

– Dette er jo en livsstil. Jeg har gjennom idretten vært tilknyttet dette anlegget i mange, mange år, også før kommunen kom inn og reddet konkursboet. Jeg har sett potensialet hele veien, og det er først og fremst mitt forhold til anlegget som var triggeren for å ta jobben, sier Håkonsen på telefon fra treningssamlingen til klubben ved Jusvass.

Ikke bare idrettsfokus

De siste årene har Tromsø og Nord-Norge fostret opp en ny generasjon med alpintalenter, blant annet Daniel Johnsen (15) som ble norgesmester tidligere i år.

Trener: Jon Håkonsen (til venstre), her avbildet med medtrener Torben Johansen, har en rekke roller i Tromsø alpinklubb. Han har også to barn som er aktiv i idretten.

Håkonsen er likevel tydelig på at han i hans nye stilling som daglig leder for byens eneste alpinanlegg skal sørge for gode kår også for oss vanlige dødelige.

– Denne jobben blir todelt. Vi skal sørge for gode forhold for idretten, men må selvsagt ha omsetning og fokus på det kommersielle. Jeg kommer fra en bransje med mye kundefokus, og det er utrolig viktig å lage gode opplevelser for alle som besøker oss, sier Håkonsen.

Vil lage ny lavterskel-bakke

Den påtroppende daglige lederen har flere utbedringer av anlegget han ønsker å gjennomføre på sikt, men sier de må i dialog med eier, Tromsø kommune, og er forberedt på at flere av tiltakene nok må gjennomføres steg-for-steg.

Allerede er det hogd ut et felt mellom halfpipen og det som kalles for slalåmbakken, hvor de skal utvikle en ny lavterskel-bakke.

– Denne bakken blir for dem som er på nivået under bamseløypa, så det blir ikke så veldig bratt. Vi ser nå på muligheten for å installere en heis der også. Serveringstilbudet må vi også gjøre noe med.

Har planer: Håkonsen har store visjoner for Tromsø Alpinpark. Arkiv

Ser etter samarbeidspartnere

Årets sesong i Kroken varte rekordlenge, men det er et resultat av tunge økonomiske investeringer gjort i anlegget i form av nye snøkanoner. Disse investeringene medfører trangere økonomi for anlegget i året som kommer, men Håkonsen ser muligheter for vekst og nye marked.

– Det ligger et stort uforløst potensial her, og det skal vi utvikle videre innenfor de økonomiske rammene vi har, sier Håkonsen.

– En av tingene som blir viktig er å markedsføre anlegget og se på muligheter for samarbeid med byens hoteller og kanskje Visit Tromsø når det gjelder turister.