Reddi AS, Flip Creative Studio AS og Estory har slått seg sammen og dannet byrået Alo.

Thomas Eskildsen går fra rollen som byråleder i Flip til å ta den samme rollen i det nye selskapet.

– Vi internt i Flip hadde behov for å få en bredere kompetanse. Da tenkte vi på Reddi, som består av folk vi synes det er spennende å jobbe med. Allerede da jobbet vi med i Estory, så vi kontakt med Liv Inger (Resvoll red.anm.) i Reddi og vi ble enige om at det å slå oss sammen var en god idé, sier Eskildsen som tidligere blant annet har jobbet som produkt- og markedssjef i Mack.

Legger ned Flip

Reddi eies, i tillegg til Resvoll, av Mali A. Arnstad og May Liss H. Wasmuth. Estory eies av Jon-Emil Richardsen. Totalt blir det syv eiere av selskapet, med Alice Kvalvik fra Flip og Tonje Helen Karlsen fra nå nedlagte Feber Design, i tillegg til de ovennevnte. Samtlige skal ha like eierandeler i Alo AS.

– Hva skjer med de resterende ansatte i Flip?– Arthur Arnesen og Øyvind Opshaug, som er de gjenværende delene av byrået har hele tiden også drevet SIKT bolig. De fortsetter med dette på fulltid, så Flip opphører. Det er trist, men vi har full forståelse for det.

Tøffere tider

De siste årene har det dukket mange flere mindre byråer innenfor reklame- og kommunikasjonsbransjen. Ifølge Eskildsen er mye av årsaken til dette at Rød Tråd i sin la ned, og at flere av de tidligere ansatte der startet egne, mindre byråer. Et av byråene som sprang ut fra Rød Tråd var Feber Design, som nylig avsluttet driften.

– Har det blitt tøffere tider i bransjen med så mange om beinet?– Det har vært et relativt likt antall arbeidende i bransjen, bare spredd ut over flere selskaper. Likevel, det er vanskelig å være små og det er nok noe av årsaken til at vi går tilbake til å ha et større mangfold. En av grunnene til at vi bestemte oss for å slå oss sammen er at man er sårbar som liten, både med tanke på kapasitet og det å hente inn oppdrag. Vi mener det er en styrke i samhold.

Liv og leven

Eskildsen tror at de sammen vil kunne skape bedre produkter for kundene og at de vil ha økt kapasitet til å ta på seg mindre oppdrag.

– De fleste selskapene i Nord-Norge er små. Likevel er verden blitt global og kundene handler globalt, derfor må man orientere seg ut mot resten av verden, uansett hvor stor eller liten man er. Det er viktig for kundene å være i ulike kanaler og kommuniserer på forskjellige måter. Vi tror ikke at noen få hoder kan alt, og satser heller på å ha flere som er veldig gode innenfor sine fagfelt, sier Eskildsen. I tillegg gir flere hoder en bedre, og mer kreativ prosess.

– Men hva betyr Alo?– Vi har valgt å bruke det fordi det betyr å lage liv og leven. Det er et godt, gammelt nordnorsk ord, som vi ønsket å ta i bruk.