Overskuddsbetong i forbindelse med byggeprosjekter er ikke uvanlig. Det vet daglig leder Geir Røstad i Røstad Eiendom på Skattøra, som gjennom selskapet Røstad Transport har egne betongbiler, alt om.

– Entreprenører er redde for å bestille for lite betong. Det er kostbart å sette i gang ny betongproduksjon dersom det blir tomt, og derfor bestiller de gjerne for mye, sier Røstad.

Han peker på noen av betongklossene som står stablet ved den gamle flyhangaren på Skattøra.

– Den røde er betong som ble brukt der bussene har holdeplasser i den nye havneterminalen. Den svarte er rester fra betongen som ble brukt til å støpe gulvene i bygget.

Betaler for restene

Betongen han gjenbruker i det lille produksjonsanlegget er skvettene som ligger igjen i bunnen av betongbiltromlene

I tillegg til rester fra egne biler, har han inngått samarbeid med Ferdigbetong om mottak.

– I stedet for at betongen tømmes på ulike fyllplasser, blir den nå et produkt og en ressurs i stedet for et miljøproblem. Vi betaler noen kroner for betongen vi mottar; det er ikke lønnsomt å kjøpe ferdigbetong til denne produksjonen, sier han.

Første i Tromsø

Røstad har investert 150.000 kroner i nederlandske støpeformer i ulike størrelser, i tillegg til en anleggsmaskin for å frigjøre formene etter at betongen har tørket.

– Jeg har holdt på i halvannet år, og jeg er den første som gjør dette i Tromsø. Det produseres slike betongklosser andre steder i landet, men med frakt vil det blir dyrt å få dem til Tromsø.

Bunnen av betongformene har mønster som ligner legoklosser, noe som gjør at de kan stables.

– De egner seg godt til støttemurer, og blir veldige stødige på grunn av formen.

Forskjønner

De største betongklossene veier 2,5 tonn og har allerede kommet til anvendelse på Havarisenteret, like ved der Røstad produserer betongklossene.

– På nordsiden av eiendommen holdt grunnen på å bli gravd ut av sjøen. Vi støpte en sokkel i fjæra og brukte 210 betongklosser som dannet et flott nes. Restbetongen har vært et avfallsproblem, men denne støttemuren illustrerer at den kan brukes til å forskjønne et område, sier Geir Røstad.

«Terrorsperring»

Han regner med det har blitt rundt 600 til 700 betongklosser siden produksjonen startet, og flere skal det bli.

– Jeg har en ordre på levering av 200 betongklosser til et prosjekt i Dåfjord.

Røstad viser stolt fram et annet produkt, som også er resultat av støping med betongrester. De ligner til forveksling på såkalte «terrorsperringer», for å hindre biler i å kjøre inn på tett befolkede områder.

– Disse er «Made in Skattøra». De kan brukes til å sperre av et område eller vei hvor man ikke ønsker trafikk. De veier ett tonn og det må brukes kranbil for å løfte dem på plass.