35 biler og to motorsykler sto utstilt i Storgata da Tromsø veteranvognklubb arrangerte den årlige veteranbildagen. Her kunne man se biler som var opp til 108 år gamle, samt rene ungfoler å regne i veteranbilsammenheng, biler fra 1980-tallet. For å regnes som veteranbil, må bilen være mer enn 30 år gammel.

«Suketten» i forsetet

En som hadde tatt turen til treffet var Said Nordin. Han hadde for anledningen kledd opp en dukke i stil med bilen og dens tidsepoke, som han hadde som passasjer i fremsetet.

– Hun heter «Suketten». Alt er hentet på Remiks for 40 kroner. Tidsriktig kledd opp er hun også, sier Nordin.

Han er ikke helt sikker på hvorfor det ble akkurat navnet «Suketten».

– Jeg vet ikke når «Suketten» kom, men det er vel fordi hun er så tynn og fager.

Svensk italiensk sportsbil

Nordin forteller at bilen, en Volvo P1800 E-coupé fra 1974, ble kjent for å ha vært med i en britisk tv-serie.

– Dette ble jo kjent som «Helgenen»-bilen (tv-serie med Roger Moore, journ.anm.).

Bilen er et av Volvos forsøk på å lage italiensk sportsbil, og ble ikke designet helt uten utfordringer.

– Han som designet bilen var svensk. Volvo skulle lage sportsbil, og var han redd for å ikke bli godtatt siden han var en svensk designer. Han oppga ikke navnet sitt rett da han sendte inn designet, og de trodde at det var en utenlandsk designer som hadde designet bilen, og den ble godkjent, forteller Nordin.

– Den har litt italienske preg. Liten, snerten og vinger bak. Det er ingen som ser at det er en svensk bil hvis de ikke ser logoen, sier den stolte eieren.

Kjøres ikke mye

Det er ikke mange kilometer man får kjørt disse veteranbilene. Leder i landsrådet for motorhistoriske kjøretøy, og også gammel ordfører i Nordreisa Torbjørn Evanger, sier det er en grunn til det.

ELDSTE: Den eldste bilen som sto utstilt var en hvit Buick Model 10 fra 1910. Eier, Rolf Tøllefsen, påpeker at den forrige journalisten fra iTromsø han snakket med hadde sagt at lyktene var "forgullet", men at det var feil. Det er messing, og det heter "forgylt", sier Tøllefsen.

– En slik bil kjører 3.000-5-000 kilometer i året. Du får ikke lov til å bruke veteranbilen som bruksbil. Da får du ikke registrert den med en LMK-forsikring (spesialforsikring for veteranbiler, journ.anm.), sier Evanger.

Nordin sier han kjørte bilen 350 mil i fjor.

– Jeg hadde en god tur. Var nede i Sverige og Litauen med den, og fikk kjørt en god del i Nord-Norge.

Men det er ikke dårlige kjøreegenskaper som har ført til lite kjøring.

– Det er helt fantastisk å kjøre den, skryter Nordin.

Ettermontert kaffestativ

Noen andre som hadde bilene sine på utstilling var Jan Forshaug, Ulf Tranung og Walther Winther. Winther hadde en av de mest iøynefallende bilene i Storgata lørdag. Han hadde montert et kaffebord på hengerfestet til sin 60 år gamle Mercedes 220 S, 1958-modell.

– Det er jo en grei sak det her. Man må ha slepekrok for å montere det der, sier Winther.

Det er han selv som har stått for byggingen, og med i bagasjerommet ligger stoler som hører til.

220 S-en regner han med er en av bare to i hele Nord-Norge. Det er imidlertid ikke Walthers eneste veteranbil.

– Jeg har 13 veterankjøretøy. Jeg er jo litt over middels interessert i veterankjøretøy, erkjenner han.

KAFFEPAUSE: (f.v.) Ulf Tranung, Jan Forshaug og Walther Winther tar seg en kopp kaffe mens de viser fram bilene. Winther har montert et kaffebord på hengerfestet til sin Mercedes 220 S fra 1958.

Vokser jevnt og trutt

Tromsø veteranvognklubb ble etablert i 1984, og har vokst jevnt og trutt siden da. Nå teller klubben over 100 medlemmer. Leder av veteranvognklubben, Ragnar Kjeldsen, sier at veteranbildagen er den viktigste dagen i året når det kommer til rekruttering av nye medlemmer. Han er fornøyd med oppmøtet for årets veteranbildag, men tror det kunne vært enda flere biler utstilt.

– Været må nok ta sin del av skylden for at det ikke er flere biler her.