Reisende betaler 83 kroner, pluss moms, i flypassasjeravgift til staten hver gang de må bytte flyselskap på en norsk flyplass. For Tromsø lufthavn utgjorde dette 76.4 millioner kroner i 2017.

Ingen betaler mer i flypassasjeravgift enn folk som bor i nord, ifølge NHO reiseliv. Fordelt på hver innbygger her, koster avgiften 500 kroner i året, det er dobbelt så mye som per person sørpå.

Regiondirektør i NHO Arktis, Målfrid Baik mener at det høye avgiftsnivået spesielt rammer Nord-Norge, og fører til at både turister og tilreisende i verste fall velger bort landsdelen.

– Vi ser at yrkestrafikk til Nord-Norge taper terreng sammenlignet med resten av landet. I tillegg kan avgiften også bidra til å hemme utvikling og vekst i reiselivet. Det vil spesielt svekke grunnlaget for de gode reiselivsbedriftene utenfor de store byene, forteller Baik.

Ikke noe miljøgevinst

Baik mener at man ikke klarer å vise til noen positive miljøeffekter rundt avgiften.

– Primært ønsker jeg å få fjernet flypassasjeravgiften, siden det uansett ikke gir noe miljøgevinst. Det er vel så viktig at regjeringen starter med å utrede den norske avgiftsbelastningen innen luftfarten og ser under ett hvilke konsekvenser, effekter og gevinster det gir. På denne bakgrunn burde man diskutere mer differensierte løsninger som hindrer at distriktene hele tiden må ta miljøregningen, mener Baik.

Hun sier det er på tide at både Stortinget og regjeringen spør seg selv om hvordan de tilrettelegger for næringsutvikling i Nord-Norge.

Kutter i avgangene

I april meldte Widerøe at 44 avganger fjernes fra kortbanenettet i Nord-Norge fra høsten av etter svikt i passasjergrunnlaget, flere av dem til og fra Tromsø. Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Silje Brandvoll, forteller at man ikke kan utelukke flere kutt i rutetilbudet fremover.

– Jeg tror det er viktig å understreke at denne avgiften er en av mange avgifter som gjør at det totale trykket er så høyt. På enkelte strekninger er økningen i avgiftsgrunnlaget på 70 prosent siden 2012. På ruta mellom Svolvær og Tromsø så går mer enn 400 kroner i skatter og avgifter før man har lagt til kostnadene med selve flyreisa, forteller Brandvoll.

Tromsø Venstre vil reversere

Morten Skandfer er medlem av fylkesstyret for Venstre i Troms og sitter i kommunestyret.

Han sier det opprinnelige målet med ordningen var å få flere passasjerer over fra fly til tog.

– Det er klart at flypassasjeravgift for oss som bor i nord, ikke har fungert etter intensjonene, sier Skandfer.

Skandfer synes det er synd at et tiltak som hadde slike gode overordnede intensjoner, har rammet landsdelen så hardt. Han mener at regjeringen må frita de områdene som ikke har alternative transportmuligheter enn fly, fra avgiften.

– Men både Venstre og regjeringen visste jo at det ikke går tog nord for Bodø. Hvorfor var ikke Troms og Finnmark fritatt fra avgiften i utgangspunktet?

– Jeg tror som sagt at intensjonene var gode, men vi må ta de erfaring fra det som nå skjer på kortbanenettet i landsdelen og bøte på disse bivirkningene, sier Skandfer, som nå vil viderebringe budskapet til partiet sentralt ved første mulighet.

VIL FJERNE AVGIFTEN: Regiondirektør i NHO Arktis, Målfrid Baik, vil få fjernet flypassasjeravgiften. Foto: Moment Studio
FLYPASSASJERAVGIFT: Avgiften passasjerene må betale for å kan hindre at turister og befolkningen sørpå reiser til nord, fører nå til kutt i kortrutenettet i Nord-Norge. I Tromsø betalte vi over 76 millioner kroner i denne avgiften i 2017. FOTO: MARIANNE HAAGENSEN
VIL TA OPP SAKEN: Morten Skandfer sitter i kommunestyret for Tromsø venstre og lover å ta opp problemstillingen med partiet sentralt. FOTO: TROND TOMASSEN