For kommunen var det en liten oppgang i totalt salgsvolum på Vinmonopolet første halvår – fra 773.787 liter til 779.190 liter. Selv om kommunen hadde en oppgang i totalt salgsvolum, opplevde Troms fylke samlet sett en nedgang på 0,4 prosent. Det skyldes dårlig vær i juni, skal vi tro Vinmonopolet.

– Været har veldig mye å si. Man kan si at det nesten styrer alt salget vårt, sier kommunikasjonsrådgiver i Vinmonopolet, Hege-Lill Hagen Asp.

– Antakeligvis hadde vi nok hatt en salgsnedgang for hele landet hvis det ikke hadde vært for det fantastiske været vi har hatt sørpå nå, fortsetter hun.

Væravhengig

Der veksten i salg av hvitvin har vært sterk i sørlige deler av Norge, så har den ikke vært like sterk her i byen. Her har salget av hvitvin gått ned med 1,1 prosent for første halvår. Rødvinssalget har også gått ned, men bare med 0,5 prosent.

Trend over tid: Kommunikasjonsrådgiver i vinmonopolet, Hege-Lill Hagen Asp, sier at de i lengre tid har sett en tendens til at man går fra sterkere, mørke drikker til lysere og lettere. Trenden har imidlertid ikke fått fotfeste i Tromsø enda, mye på grunn av dårlig sommervær.

– Her er det mange faktorer som spiller inn, men antakeligvis så har været spilt en viktig rolle, sier Asp og sikter til det dårlige været vi hadde i juni.

Sterkvin og brennevin er ikke i like stor grad påvirket av været.

– Nei, ikke like mye. Men brennevin er ofte mer vanlig i de kaldere månedene, sier hun.

Hun peker på at det på generelt grunnlag har vært en nedgang i drikker med høyt alkoholinnhold.

– Vi selger mindre alkoholsterke produkter nå enn for flere år siden, og det er vi fornøyde med.

Nye drikkevaner

I årsrapporten til Vinmonopolet for 2017 trekker de inn stadig varmere vær som en faktor for nye drikkevaner blant nordmenn. Denne trenden så man først i Oslo, og har nå begynt å spre seg til resten av landet. Rødvinen er i nedgang, mens lysere drikker opplever sterk fremgang.

– Vi har sett i flere år at de lysere kategoriene er på vei oppover. Generelt ser vi en endring i salget vårt over tid, bort fra de tyngre, alkoholsterke produktene, som mørkt brennevin, sterkvin og rødvin, over til de lysere og lettere produktene, som hvitvin, musserende og rosévin og øl, sier Asp.

Tromsø har ikke opplevd skiftet i drikkevanene i like stor grad som andre deler av landet. Det kan skyldes at vi ikke har hatt like bra vær, men Asp tror trenden vil nå Tromsø uansett.

– Trenden er størst i de store byene, og sterkest på Østlandet, Bergen og deler av Sør-Norge.

– Tidligere kunne dette ta lang tid, men nå går denne utviklingen raskere. Det vil imidlertid være vanskelig å spå hvor lang tid det vil ta før trenden når Tromsø, sier hun.

Ikke bare været

Hvorfor vi drikker mer lyst når det er «fint» vær, er Asp litt mer usikker på.

– Temperatur og klima har påvirkning på salget av lyst og lett. Noe er nok også forventninger, tenker jeg. Det er litt som ribba og akevitten på julaften. Det er innarbeidet, det er tradisjoner, og så har kombinasjon med mat mye og si. Vi spiser lettere på sommeren og velger da også lettere og lysere drikke til. sier hun.

At drikkevanene våre endrer seg, skyldes heller ikke utelukkende varmere temperaturer og lengre sommere.

– Vi reiser stadig mer og tar med oss nye retter og råvarer hjem. Økt bevissthet på helse og ernæring er også med på å endre hva og hvordan vi spiser, skriver Vinmonopolet i sin årsberetning.

Utvalget blant de lyse og lette drikkene har også blitt større, noe som bidrar til en oppgang i denne produktgruppen.

Årets bestselgere i Tromsø

Det mest solgte produktet på alle byens vinmonopol hittil i 2018 var den spanske rødvinen Marqués de Nombrevilla Garnacha. Det sammenfaller også med det mest solgte produktet på landsbasis. Den mest populære hvitvinen blant tromsøværingene var franske Laroche Chardonnay L.