Tone Næss fra Tromsø er daglig leder og grunnlegger av den norske klesagent- og distributøren Stay Hungry.

Selskapet jobber med flere kjente merker, deriblant Svea, Lee og Wrangler. I tillegg har de butikker både i Oslo og i Stavanger.

Startet som 15-åring

Næss har jobbet i klesindustrien siden hun var 15 år gammel, og startet som selger i en klesbutikk i Tromsø. Hun kan fortelle at man må være våken for å holde seg relevant.

– Klesindustrien er i konstant utvikling, og kan forandre seg fra sesong til sesong. Med netthandel har mye endret seg, og konsumentenes vaner utvikler seg hele tiden. I tillegg kommer det stadig nye merker til. Det er ikke akkurat mangel på klesmerker, forteller Næss.

Fokus på jeans

Likevel har gründeren gjort det svært godt i flere år, og årets omsetning går mot nok en økning fra fjoråret.

Stay Hungry distribuerer til rundt 500 butikker i Norge, både kjeder og frittstående butikker. Deriblant Carlings og Urban. Gjennom hele karrieren har fokuset vært på jeans.

– Jeans er et basisprodukt som alle har i garderoben. Merker som Lee og Wrangler har jo en lang historie, og har på mange måter blitt en del av den amerikanske kulturen. Det finnes et uttrykk som sier «You can’t buy history». Det er beskrivende for hvor tidløs jeans er som salgsvare, sier Næss.

– Man må være sulten

Men suksessen har ikke kommet av seg selv.

– Jeg har nok vært spesielt målrettet og strategisk. Noe handler også om flaks, og god timing. Men man må være sulten. Jeg jobber 360 dager i året, 24 timer i døgnet. Så grunnen til at jeg har lyktes, er nok at jeg har bygget meg opp, stein for stein, forklarer Næss.