Kort og forenklet fortalt: Kommunestyret vedtok i 2015 en omfattende reguleringsplan for hele Stakkevollveien langs strekningen Kullkransvingen/Tverrforbindelsen.

Blant annet inneholder planen kollektivfelt, gang- og sykkelveier, trafikksikringstiltak og omfattende oppgradering av veibanen.

Flere formelle klager

Men planen har ikke vært uomstridt, og flere av grunneierne langs Stakkevollveien klaget på reguleringsplanen og den gikk da til klagehandling hos fylkesmannen.

– I løpet av denne prosessen så vi at det kunne være klokt av oss å imøtekomme klagerne, slik at klagebehandlingen kunne avsluttes og planen anses endelig. Sak om å ta klagene til følge ble fremmet for kommunestyret våren 2017, og vi håpte med dette at vi hadde løst alle problemer, sier avdelingsdirektør for byutvikling, Mette Mohåg, til iTromsø.

Ny runde med klager

Det kom imidlertid inn nye klager ettersom klageretten hadde blitt åpnet på nytt – og nå har altså fylkesmannens «dom» kommet etter runde to – og den er ikke nådig.

Enkelt fortalt så mener fylkesmannen at politikerne var for dårlig opplyste da planvedtaket ble fattet – og at en rekke forhold ikke var godt nok beskrevet i reguleringsplanen.

For dårlig belyst

– Jeg er litt oppgitt over argumentene fra fylkesmannen, for det er ingenting i planen som er endret sammenlignet med den fra 2015. Denne beslutningen kunne dermed fylkesmannen tatt for flere år siden, sier Mohåg.

Men fylkesmannen mente altså noe annet. Blant annet mener etaten at konsekvenser for næringsvirksomhet, for adkomst for grunneiere, samt hvorvidt det vil være nødvendig å rive eksisterende bygg langs veien ikke er klarlagt godt nok.

Fylkesmannen skriver i sitt vedtak:

«... gjort en rekke store saksbehandlingsfeil ... Dette inkluderer feil ved merknadsbehandlingen, begrunnelsen for vedtaket, samt sakens opplysning som sådan».

– Jeg er veldig skuffet over fylkesmannens vedtak. Kommunen har etter beste evne prøvd å imøtekomme fylkesmannen, sier Mohåg.

– Opplyst politikerne

Hun fortsetter:

– Jeg ser at fylkesmannen mener at vi ikke har opplyst politikerne godt nok, men vi har vært i dialog med fylkesmannen, og også klagerne fortløpende for å komme til en løsning på punktene de peker på.

Hun mener at konsekvensene for næringsliv og grunneiere langs Stakkevollveien – som fylkesmannen synes er for dårlig belyst – har vært tilstrekkelig kjent.

Klagebehandlingen hos fylkesmannen har totalt sett tatt flere år. I denne siste runden mottok Fylkesmannen de formelle klagene i september i fjor, men det var først i juli i år at saken var ferdigbehandlet.

Skuffet

Mohåg er skuffet over saksbehandlingstiden.

– Vi har bedt fylkesmannen om prioritert behandling ettersom det er et prosjekt av så stor samfunnsmessig betydning, sier hun.

Mette Mohåg sier at arbeidet med å oppgradere Stakkevollveien nå blir kraftig forsinket.

– Vi er allerede forsinket flere år med det viktige arbeidet, og det har blant annet medført at det heller ikke er gjort utbedringer langs veien – alle har ventet på at prosjektet skal settes i gang, sier hun.

– Det har ført til at Stakkevollveien er veldig dårlig.

Mer venting

Nå må brukerne av veien, beboere og næringsliv belage seg på enda mer venting.

– Nå må vi behandle reguleringsplanen på nytt, med høring med klageadgang, og eventuell klagebehandling. Det kunne vil ta veldig lang tid, sier hun.

Oppgraderingsprosjektet i Stakkevollveien skal finansieres innenfor rammen av Tromsøpakke III (dvs. drivstoffavgiften). Nå frykter Mohåg at prosjektet skal bli langt dyrere som følge av prisstigningen.

Mye dyrere prosjekt

– Vi risikerer at vi får mye mindre igjen for pengene.

Mohåg sier at det er umulig å si når arbeidet med oppgraderingen kan starte.

– Vi skal gjøre så godt vi kan for å holde oppe tempoet i saken, og har fortsatt håp om å komme i gang i 2019, sier hun. Samtidig er vi avhengig av et endelig planvedtak for å sikre nødvendige grunnrettigheter til gjennomføring av prosjektet.

Vil ha dialog – og reell saksbehandling

Thor Hager Thorkildsen, advokat for flere av grunneierne og selskapene som har klaget på den vedtatte reguleringsplanen, sier at man nå vil vente på hvordan kommunen gjennomfører den videre saksgangen.

– Det vil være et krav fra mine klienter at kommunen gjennomfører en reell saksbehandling, og at man lytter til innspill, sier han til iTromsø.

Han understreker at grunneieren og næringslivet langs Stakkevollveien ikke er motstandere av opprustingsplanene for veien.

Thorkildsen inviterer kommunen til dialog om hvordan fremtidens Stakkevollvei skal se ut.

– Men planprosessen må skje på en ordentlig måte, og vi må få fremme vårt syn, sier han.