Tromsø kommune krevde i utgangspunktet inntil 13,1 millioner kroner i erstatning fra Skanska Norge, Sweco Norge, Skattøra 66 og Tromsø Bilopphuggeri, etter at deler av den kommunale veien raste ut på Skattøra i 2014.

11 punkts avtale

Kommunen mente utrasingen skyldtes gravearbeider på eiendommene nedenfor Ringveien. Både Skanska og Sweco avviste erstatningskravet.

Det var satt av to uker til rettssaken da den startet i Nord-Troms tingrett 28. mai. 6. juni opplyste partene i retten at de ville inngå rettsforlik i form av en avtale på elleve punkter.

Standard som før 2010

Ifølge avtalens punkt to forplikter de fire bedriftene seg i fellesskap overfor kommunen til å gjennomføre nødvendige tiltak slik at løsmasser og berg mellom Ringveien og Skattøra 66 oppnår tilstrekkelig stabilitet.

– Med stabilitet menes at berg og løsmasser skal være tilstrekkelig sikret. Med stabilitet menes også at veien skal være tilstrekkelig stabil i henhold til den standarden og bruken den hadde før sprenging og masseuttak ble igangsatt i 2010, heter det i avtalen.

Asfalteres

Det fremgår av punkt tre i avtalen at det i forbindelse med sikring av Ringveien langs rasstedet, skal skje full utskiftning av masser i en lengde på cirka 25 meter. Dette er kostnader kommunen påtar seg.

– Med nødvendig utkiling på hver side mot nord og sør antas at totalt 45 meter av veien vil bli gjenstand for utbedring. Veiens oppbygging skal være i henhold til gjeldende kommunalteknisk norm i Tromsø kommune, inklusiv asfaltering. Tromsø kommune dekker alle kostnader i forbindelse med utbedring av denne del av veien, står det i avtalen.

Ingen erkjennelse

Tiltakene skal videre ifølge avtalen være ferdigstilte innen 1. november 2018. Dersom de ikke er gjennomført innen fristen, vil det løpe en døgnmulkt på 4.000 kroner dagen i inntil 100 dager.

FRIST FOR TILTAK: Autovernet henger i løse luften etter at deler av Ringveien på Skattøra raste ut. Ifølge rettsforliket skal veien være utbedret innen 1. november 2018. Foto: Ronald Johansen / iTromsø

Ved eventuelle sikringstiltak som berører selve Ringveien utover rasstedet, skal kostnader til sikring og tiltak på Ringveien dekkes av de fire bedriftene.

– Forliket innebærer ingen erkjennelse fra de saksøktes side. Avtalen behandles konfidensielt av partene og deres representanter, likevel slik at Tromsø kommune må håndtere avtalen i henhold til Offentlighetsloven.

Bak lukkede dører

Fra Tromsø kommunes side betinget avtalen politisk godkjenning, før saken kan heves som forlikt.

Formannskapet behandlet avtalen om erstatning for lukkede dører 12. juni. Behandlingen var unntatt offentlighet, med henvisning til paragraf 23 i Offentlighetsloven.