Skjærgårdshopping mellom Tromsø og Harstad:

Slik vil Jostein binde sammen regionen med sin «nye» ferge

Jostein Rognli fra Silsand driver entreprenørfirmaet Team Rognli AS. Ved utradisjonelle metoder kan firmaet hans knytte næringslivet og reiselivet i Troms nærmere via sjøveien.

GRÜNDER: Jostein Rognli har kjøpt ferga MF Tingvoll for å korte ned avstandene når han skal frakte maskiner i Troms. Men den kan brukes til mye mer, og av mange flere.  Foto: Kristin A. Kildal

Eksklusiv

I dag har Rognli 15 ansatte som driver med steinknusing med store maskiner i Lyngen og på Bjarkøy i Harstad. Med en avstand på 320 kilometer mellom de to tilholdsstedene innebærer det mye logistikkarbeid som skal gå opp når maskinene på flere tonn skal fraktes mellom nord og sør i Troms.

Så fikk han ideen som ikke bare gjør transporteringen enklere – men som også kan være et positivt tiltak for hele Troms: han kjøpte ei ferge.

Bra for reiseliv, samferdsel og turisme

Ferga skal han bruke til å frakte anleggsutstyr mellom Bjarkøy og Lyngen, noe som kun vil oppta 14 dager av året. De resterende 350 dagene ligger det ei fullt operativ ferge disponibel til kai i det vakre øyriket i Vågsfjorden utenfor Harstad.

– Jeg har leid inn ei ferge en gang tidligere for å frakte anleggsutstyr. Det fungerte utmerket, og jeg bestemte meg for å se etter en egen, sier Rognli.

NY RUTE: Slik kan yttersia bindes sammen av den nye ferga. GRAFIKK: Thor Anders Angelsen 

Da dukket ferga MF Tingvoll opp. Ei ferge fra 1972 med plass til 35 biler om bord til salgs i Kristiansund. Rognli slo til, og hentet ferga nordover til Bjarkøy hvor den ligger den dag i dag. Nå ønsker han at den også kan være med å bidra til å styrke reiselivet, samferdselen og næringslivet i hele regionen.

– Først og fremst kjøpte vi ferga for å korte ned tid og kostnader når vi skal transportere maskiner og utstyr. Vi tar bort mye tungtransport fra veien og sparer veinettet for stor slitasje, samtidig som vi får nye muligheter til å bli mer mobile og reise andre steder via sjøveien.

Responsen fra lokalbefolkningen har vært utelukkende positiv, og mange heier på at fergeruta blir en realitet i fremtiden.


Flyttet til Bø og ble markedsførings-gründere:

Nettrakett til værs: – Det går helt fint å tenke utenfor boksen ute i distriktene

I 2014 flyttet Line Suhr Johansen og Marius Jørgens fra Oslo til Bø, og startet opp det digitale byrået Nettrakett. Nå har de kontorer på Sortland og i Tromsø, og har blitt ett av de aller største markedsføringsbyråene i Nord-Norge.


– Både jeg og folk jeg har pratet med håper virkelig at det blir noe av forbindelsen, men det er det politikere som skal bestemme, noe de allerede jobber med. Når ferga ligger til kai er det en ressurs som ikke blir fullt utnyttet, så det hadde vært positivt å få den i bruk, sier Rognli.

Vinn-vinn

«NY» FERGE: MF Tingvoll fra 1972 har plass til 35 personbiler om bord. Nå jobbes det med å pusse den opp og gjøre den optimal for biltransport.   Foto: Jostein Rognli

Han ønsker også å legge til rette for at andre bedrifter skal kunne låne ferga, for å slippe å belaste veinettet mer enn nødvendig. Men det største målet er derimot å gjøre ferga tilgjengelig for alle – som samband mellom Bjarkøy og Senja.

– Når ferga er ferdig utstyrt med sertifikater og er klar til bruk, blir det for gale å ha den liggende til kai nesten hele året. Det ville vært utrolig positivt både for næringslivet og reiselivet hvis den kunne blitt brukt til rute mellom Bjarkøy og Skrolsvik på Senja. Etter en vanskelig tid som følge av korona, kunne dette vært et godt bidrag til turismen i Troms, sier Rognli.


Nå er datoen for sommerfergen klar

Sambandet Brensholmen - Botnhamn starter opp i april.


Han har selv lagt fram forslaget til fylkesråd for samferdsel og ordførerne i Harstad, Senja og Tromsø. Samtlige stilte seg positive til ideen, og jobber med å finne en løsning på hvordan dette eventuelt kan finansieres og gjennomføres.

– Får vi dette til blir Harstad liggende midt i aksen mellom Tromsø og Lofoten, noe som kan åpne for nye reiselivsmuligheter for vårt eget øyrike. Da vil jo den helt klart fineste veien fra Lofoten og Vesterålen mot Tromsø bli gjennom Grytøy, Bjarkøy og Senja, sa ordfører Kari Anne Opsal i Harstad da forslaget ble presentert.

I januar fikk Rognli Sjøfrakt AS bevilget 600.000 kroner fra næringsfondet i Harstad for å utbedre ferga med nødvendig vedlikehold og kommunikasjonssystemer.

– Brett opp ermene og prøv på nytt

Entreprenøren kan se tilbake på mange år med egne firma, noen mer suksessrike enn andre. Etter flere runder med prøving og feiling har han kommet dit han er i dag.

– Mange går rundt og har gode ideer og vil starte for seg selv. Da er det bare en ting å gjøre, nemlig å prøve. Hvis man ikke får det til, er det bare å prøve på nytt. Mange ganger har man uflaks, og andre ganger har man flaks, sier han.


Katastrofespådom slo ikke til for turbåtselskap

De fryktet katastrofesommer og fikk kriselån på åtte millioner kroner, men Brim Explorer har fortsatt ikke brukt ei krone av lånet. – Vi har avsluttet hver måned med mer penger enn vi hadde i starten, sier Espen Larsen-Hakkebo.


– Jeg har selv gått på flere smeller og gått konkurs. Da er det bare å brette opp ermene og prøve på nytt. Det viktigste er å ikke gi opp, sier Rognli til slutt.

Det var Rognlis brødre som startet firmaet i 2010. Åtte år senere ble det solgt til Taraldsvik Maskin AS i Narvik. Sommeren 2019 fikk han muligheten til å kjøpe tilbake familiebedriften, og dermed overta etter sine brødre.

– Jeg har drevet for meg selv i alle år, og når jeg fikk mulighet til å kjøpe tilbake familiebedriften måtte jeg slå til, sier han.