Håper på å toppe fjorårets suksess med enda flere biler - likevel får ikke alle være med: - Vi har noen vi ser nei til

I fjor begeistret en rekke ulike kjøretøy byens befolkning med lang bilkortesje på 17. mai. I år gjentas markeringen, med ny rute og enda flere kjøretøy.

ILDSJEL: I år som i fjor arrangerer Jørn Lorentzen sammen med flere andre bilkortesje i anledning 17.mai.  Foto: Ronald Johansen

Eksklusiv

Onsdag kom det fram under en pressekonferanse at det heller ikke i år blir storslått 17. mai-feiring og årets program bærer preg av koronarestriksjoner. Det blir for eksempel ingen 17. mai-tog.


Ingen tog på 17. mai i år heller: – Håper folk kler på seg bunad hjemme

Koronarestriksjoner legger begrensninger også på årets 17.mai-feiring.


Slik var det også i fjor, men som et lite plaster på såret, ble det arrangert en lang bilkortesje med cirka 125 biler som startet i Tønsvika, og endte ved Eide handel.

IKKE ALLE FÅR VÆRE MED: Kjøretøyene må være litt utenom det vanlige, ifølge Jørn Lorentzen. Dette er fra i fjor.   Foto: Daniel Lilleeng

Siden vi ikke får noen tog i år heller bestemte Jørn Lorentzen, formann i veteranvognklubben og medlem i Amcar Tromsø, seg for at de også i år skulle gjennomføre en bilkortesje.

Og da skal ha de ha med seg enda flere kjøretøy enn i fjor.


Se bildene fra den enorme kortesjen

Over 100 biler kjørte i dagens Amcar-kortesje. De startet i Tønsvika, og endte ved Eide handel. Se alle bildene her!


– Kortesjen vil bestå av en blanding mellom motorsykler, veteranbiler, amerikanske biler og litt spesielle biler. Det blir også noe tyngre kjøretøy, nødetater og blant annet Røde Kors. Per nå (onsdag kveld red.anm.) har vi cirka 100 påmeldte kjøretøy, men vi blir nok å ende på 150 og det er lett å få folk med.

Likevel får ikke alle som vil være med.

– Vi har noen vi sier nei til, for det er litt for hverdagslige biler. Det må være litt spesielt på 17. mai og vi forbeholder oss retten til å si nei til nyere Volvoer og lignende, sier Lorentzen og ler.

Smittevern i høysetet

Det er han og tre andre som holder på med det omfattende prosjektet å skulle planlegge kortesjen.

GAMLE BILER: Slik så det ut under fjorårets tog.   Foto: Daniel Lileeng

– Dette gjør vi i utgangspunktet som privatpersoner men vi kommer i likhet med i fjor å be Amcar Tromsø om å hjelpe oss med gjennomføringen. Det er et godt stykke arbeid som ligger bak, bare det å lage å ruta og finne områder man skal dekke er litt av en jobb. Kortesjen er lang og det kan være utfordrende med tanke på trafikkavvikling.

Også smittevern har i stått i høysetet under planleggingen.

– Det første vi gjorde var å ta kontakt med smittevernoverlegen og fikk aksept derfra. Deretter søkte vi til politi og vegvesen.

Han forteller at de har bedt alle som deltar om å holde seg i bilen og si nei til passasjerer som ikke har tilknytning til sjåføren.

«Kaffetørst og tissetrengt samtidig»

I år vil kortesjen starte på parkeringsplassen til Pyramiden, før den kjører sørover på Solstrandvegen forbi Reinen skole, gammelgård og ned sør for Solstrand. Deretter kjører de nordover på Nordlysvegen og inn på Tromsøysundvegen.

SPESIELLE KJØRETØY: Det blir et variert tog med flere ulike biler, også i år. Dette bilde er fra fjorårets kortesje.   Foto: Daniel Lileeng

Etter å ha kjørt på fastlandssiden skal de ned tromsøbrua gjennom flere sentrumsgater og steder i sentrum. Deretter kjører de over Sandnessundbrua og etter hvert videre sørover på Kvaløya for de ender kortesjen i Eidvegen.

Det gjør at mange vil kunne få med seg bilene.

– Tilbakemeldingene vi fikk i fjor var ubeskrivelige. Det var mange som sa de vet den beste 17. mai-noensinne. Både tilskuere og deltakere. En deltaker mente at fjorårets rute var litt i lengste laget ettersom han ble både «kaffetørst og tissetrengt samtidig». Han har likevel tatt lærdom og skulle ha med seg kaffe i år, sier Lorentzen og ler.