Dette har du krav på hvis bagasjen er forsinket

I fjor ble det utbetalt over 11 millioner kroner i erstatninger i forbindelse med bagasje.

FORSINKET BAGASJE? Du har krav på å få dekket ekstrakostnader hvis bagasjen din blir mer enn fire timer forsinket til reisemålet.  Foto: Bjørge, Stein J.

reise

Hvis bagasjen er forsinket ved utreise har du krav på å få erstattet utlegg til for eksempel klær og toalettartikler.

– Utgiften må skyldes et nødvendig behov, og hvis forsinkelsen bare er på noen få timer, er det begrenset hva du kan få erstattet, sier Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Det er verdt å merke seg at du ikke får dekket slike utgifter dersom bagasjen er forsinket på returreise – det er fordi det regnes med du har det mest nødvendige hjemme.

Hvis du er så uheldig på reisen så må du gjøre følgende:

– Fyll ut et PIR-skjema (Property Irregularity Report) – det må du bruke tiden din på. Det finner du hos handlingsagentene, det er de som tar imot bagasjen. Det er veldig viktig å ta seg tid til, for da har du verdens beste kvittering. Hvis du handler klær og toalettsaker, sparer du på kvitteringene og PIR-skjemaet og kan kreve ekstrautgiftene igjen av flyselskapet i ettertid, sier Halsos.

Fikk du med deg denne?

Du må gi flyselskapet beskjed ved bagasjeutleveringen dersom den innsjekkede bagasjen ikke kommer frem. Flyselskapet skal avtale med passasjerene om hvordan bagasjen skal gjenforenes med eier og hva som er mest gunstig.

– Bagasjen kommer ofte dagen etter eller et par dager etterpå. Den skal transporteres til hotellet. Du har rett til å få bagasjen levert på døren uavhengig om det er ute eller hjemme, sier han.

MANGE GRUNNER: Årsaken til forsinkelse av bagasje kan være så mangt, som tekniske problemer med å få sjekket inn, som her på Oslo Lufthavn tidligere i år.   Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

SAS: Nesten ingen opplever å miste bagasje

SAS opplyser får nær sagt alle passasjerene bagasjen sin igjen hvis den blir forsinket.

– Vi kan ganske bastant hevde at bagasje som forsinkes ikke er tapt for alltid. Statistikken vi opererer med, er at kun 0,3 prosent av de reisende opplever en uregelmessighet med bagasjen når de reiser. 99,6 prosent av den forsinkede bagasjen gjenforenes med sin eier. Dette kan kanskje berolige passasjerer som blir både frustrerte og bekymret når bagasjen ikke kommer ut på bagasjebåndet. Som regel kommer den med neste fly, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Over fire timer forsinket

Det ble utbetalt over 333 millioner kroner i forbindelse med tap eller tyveri av reisegods i 2015, ifølge tall fra Finans Norge.

I fjor ble det innmeldt 3951 saker som gjaldt kun forsinket bagasje til Norges største reiseforsikringsselskap, Europeisk. Det ble utbetalte 11,4 millioner kroner i erstatninger.

Sjekk vilkårene i reiseforsikringen knyttet til tapt eller forsinket bagasje. Du har krav på å få dekket utlegg hvis innsjekket bagasje er mer enn fire timer forsinket til reisemålet.

– Meld bagasjen savnet til transportøren umiddelbart, og få skriftlig bekreftelse på det. Oppgi nøyaktig ferieadresse, slik at bagasjen blir ettersendt til korrekt adresse på feriestedet. Gjør nødvendige innkjøp, og spar på kvitteringene, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring.

Hvert år sliter flere hundre med psykiske problemer på reisen:

NESTEN 4000: I fjor mottok forsikringsselskapet Europeiske rett i underkant av 4000 henvendelser om forsinket eller tapt bagasje.   Foto: Kyrre Lien / NTB Svanpix

Avhengig av hvilken type forsikring og hvilken forsikringsselskap du benytter varierer dekningen fra 4000 kroner til 5000 kroner pr. person eller 20.000 kroner og opptil 500.000 pr. familie.

Hun råder alle til å tenke smart på hva de pakker i håndbagasje og innsjekket bagasje.

– Det du ikke kan være foruten ved ankomst bør pakkes i håndbagasjen, som medisiner, nøkler, mobiltelefon, PC, nettbrett og annet elektronisk utstyr. Smykker, penger og klokker og andre verdigjenstander bør også pakkes i håndbagasjen, oppfordrer hun.

Bagasjen regnes som tapt etter 21 dager

Får du bagasjen tilbake etter noen timer eller dager, så har du 21 dager på deg til å reklamerer til flyselskapet og kreve erstatning for utgiftene forsinkelsen har medført.

Bagasjen regnes som tapt etter tre uker, og da kan du kreve erstatning for det du har mistet. Men unngå å legge dyre gjenstander i innsjekket bagasje.

– Hvis bagasjen ikke blir funnet innen 21 dager kan du få dekket ting du har hatt i bagasjen for opptil 11.000 kroner fra flyselskapet innenfor Europa. Alt utover det går på reiseforsikring, sier Halsos i Forbrukerrådet.

Hva har skjedd med bagasjen?

Forbrukerrådet har utarbeidet en oversikt over hva du gjør hvis det skjer noe med den innsjekkede bagasjen din:

Forsinket:

Du får erstattet utlegg til for eksempel klær og toalettartikler hvis bagasjen er forsinket ved utreise. Utgiften må skyldes et nødvendig behov og bagasjen må være forsinket over et visst antall timer.

Tapt:

Hvis flyselskapet mener at bagasjen er mistet, eller om den ikke har kommet til rette 21 dager etter flyvningen, har du krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen.

Skadet:

Dersom bagasjen din er blitt skadet på reisen, kan du kreve erstatning fra flyselskapet. Du er selv ansvarlig for at bagasjen er pakket på forsvarlig måte. Du må reklamere til flyselkapet så snart du har oppdaget skaden.

For mer informasjon: www.forbrukerradet.no/fly

Les mer om forbrukerrettigheter på reisen:

Strandet i USA – fikk ingen hjelp av flyselskap eller reisebyrå

Sydenturen endte på sykehuset for Nicoline (10 mnd)

Forsikringsselskap advarer mot overbehandling på ferie

Dette blir vi mest syke av på reisen

Slik klager du på feriereisen

To av ti vet ikke om de er forsikret på reisen

Hva har skjedd med bagasjen?

Forbrukerrådet har utarbeidet en oversikt over hva du gjør hvis det skjer noe med den innsjekkede bagasjen din:

Forsinket:

Du får erstattet utlegg til for eksempel klær og toalettartikler hvis bagasjen er forsinket ved utreise. Utgiften må skyldes et nødvendig behov og bagasjen må være forsinket over et visst antall timer.

Tapt:

Hvis flyselskapet mener at bagasjen er mistet, eller om den ikke har kommet til rette 21 dager etter flyvningen, har du krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen.

Skadet:

Dersom bagasjen din er blitt skadet på reisen, kan du kreve erstatning fra flyselskapet. Du er selv ansvarlig for at bagasjen er pakket på forsvarlig måte. Du må reklamere flyskapet så snart du har oppdaget skaden.

For mer informasjon: www.forbrukerradet.no/fly