– Jeg snakket med BBC i går på telefon og de kommer for å lage en halvtime reportasje. De skal lage en sak på kuskene og reineierne når de trener foran NM i reinkappkjøring – og så kommer de til Tromsø under selve arrangementet og fullfører reportasjen, sier daglig leder i Midnight Sun Marathon-stiftelsen, Nils I. Hætta til iTromsø.

– Knallbra PR

Den britiske statskanalen har et titall millioner seere.

– Dette blir knallbra PR for samisk idrett og Tromsø, ikke minst. For reiselivet i Norge og vinterturisme er dette knallbra, sier Hætta.

I dag presenterte han en ny treårig samarbeidsavtale med Hadeland Glassverk og Porsgrund Porselen, der tromsøværingen Geir Hay er account manager.

Hadeland Glassverk og Porsgrund Porselen går inn på sponsorsiden av samisk uke og reinkappkjøringen. Firmaet leverer også premier til flere av MSM-arrangementene.

– Det de leverer kan identifiseres med det arktiske, for vi jobber med å bygge opp merkevaren Tromsø som den arktiske hovedstaden og vinterby. Glass, krystall og alt det som Hadeland leverer kan vi bruke i vinterøyemed, sier Hætta.

NM i tre år

Partene vil ikke si konkret hva avtalen er verdt, men bekrefter at det er et sekssifret beløp.

Hadeland Glassverk og Porsgrund Porselen har store planer i Nord-Norge.

– Vi åpner ny butikk i Bodø 25. november og skal starte glassmagasinbutikk i Storgata hvor vi kjøper en bygård og vi skal inn på Jekta. Vi skal gå motsatt vei av mange andre og satse veldig mye på Nord-Norge. Derfor ser vi på denne avtalen som utrolig bra for oss, forteller Hay.

Videre har MSM inngått en avtale med samisk idrettsforbund om at de skal arrangere NM i reinkappkjøring i Troms de neste tre årene.

– Det er ingen selvfølge at vi skal få arrangere NM – også i Trondheim ønsker de dette arrangementet, forteller Hætta.

IVRIG: Her ser vi Jens Johan Hjort i aksjon under reinkappkjøringen for noen år siden. Foto: Knut Jenssen