Mercedes-duoen Lewis Hamilton og George Russell ligger på 5. og 6. plass etter to Formel 1-løp. Det er i og for seg ikke så verst, men avstanden fram til de to Red Bull-bilene er enorm.

Mercedes dominerte Formel 1 i årene 2014 til 2020, men sliter med å finne de rette tekniske løsningene. Lewis Hamilton har også i år uttrykt seg kritisk om bilen og laget.

Samtidig har Aston Martin imponert stort - med to pallplasser til Fernando Alonso.

– Det er godt for oss å se at du kan gjøre denne typen fremskritt på kort tid og ikke avskrive sesongen, sier Wolff ifølge motorsport.com.

I fjor var det mye snakk om den voldsomme «sprettingen» i Mercedes-bilene.

MERCEDES-SJEF: Toto Wolff i samtale med Lewis Hamilton. Foto: XPB / Pa Photos

I år skulle det gamle storlaget igjen kjempe med Red Bull. I øyeblikket er det ingenting som tyder på at det blir slik.

– På dette stadiet er vi ikke dogmatiske om hvordan bilen bør seg ut. Det må bare være en raskest mulig bil, sier Toto Wolff.

BILEN: Lewis Hamilton i aksjon i Saudi-Arabia sist helg. Foto: GIUSEPPE CACACE / AFP

– Og hvis den ser ut som Red Bull, eller som SpaceX, så bryr jeg meg ikke. Det må bare være rask.

– Og hvis det er Red Bull, så kommer vi til å lime på et merke med en okse, og jeg har ingen skam om den er rask, fortsetter Wolff - med henvisning til Red Bull-oksen.

Mercedes-sjefen innrømmer at «vi var for lave i fjor, vi har vært for høye i år».

– Nå tror jeg vi vet hva vi skal lande på.

Wolff innrømmer at det ikke blir enkelt:

– Selvfølgelig føler annet med, gulv, karosseri. Jeg vil ikke høre dum optimistisk ut, men vi ser i det minste lavthengende frukt med ting som er oppmuntrende, sier Wolff ifølge motorsport.com.

ULIKE: På sidene ser vi tydelig forskjell på Mercedes (t.v.) og Red Bull (t.h.).

Stein Pettersen, ekspert på Viaplay-sendingene, er skeptisk:

– Med mindre Mercedes allerede er godt i gang med et annet konsept - så tror det jeg det vil være vanskelig for dem å oppnå store forskjeller gjennom små endringer.

Han snakker om de mye omtalte «sidepods»:

– Det er ikke bare å bytte ut zero-pods med Red Bull sine og vips er bilen konkurransedyktig. Hele konseptet til Mercedes er forskjellig fra Red Bull - føreren sitter lenger foran, stedet hvor «sidepod» starter er en annen og alle slike endringer vil også endre balansen i bilen.

Lewis Hamilton uttalte denne uken at «sidepods» faktisk kan komme til å gjøre Mercedes’en enda langsommere.

Stein Pettersen ser likevel muligheter hos det England-baserte, tyske Formel 1-teamet:

– Mercedes har vist før at de har resurser og kompetanse til å ta store grep, og det må også ligge en del trøst i at Mercedes-motoren ser ut til å fungere godt hos Aston Martin - så at det finnes muligheter til å bli bedre enn der de er nå, er nok sannsynlig.

Viaplay-ekspert Pettersen er heller ikke så sikker på at problemet ligger i «sidepods»:

– Det er jo det mest synlige - men sannheten er nok at det først og fremst er under bilen, og i forbindelse med kanten på gulvet, at Red Bull har den største fordelen.