– Hovedgrunnen er at vi føler at både vi og Norges Skiforbund behøver å tenke litt nytt. Vi har noen tanker om det, som vi ikke ønsker å gå ut med ennå, men vi har fulgt diskusjonen de siste ukene om hvordan man kan fornye langrenn, sier Øystein Bråta til VG.

Han er daglig leder for merkevaren Dæhlie i Active Brands. De har sponset rundt 100 norske langrennsutøvere på elite-, para-, rekrutt- og juniorlaget gjennom kontrakter med Skiforbundet de åtte siste årene. Når avtalen utløper neste år, er det slutt. Da flytter Active Brands pengene ut av Norge.

– Vi tar nå valget om å ikke fortsette med å legge alle pengene inn i Norges Skiforbund og heller se hvordan vi kan styrke langrenn på et internasjonalt nivå.

Samtidig opplyser Craft - som allerede har Sverige i stallen - at de har blitt enig med Norges Skiforbund om en ny avtale fra 2022 til 2027.

– Hvor bra er denne avtalen sammenlignet med den gamle, langrennssjef Espen Bjervig?

– Vi går aldri ut med beløper, men vi er svært fornøyd med at vi allerede har en ny avtale på plass for årene etter 2022-vinteren.

– Det er en langsiktig avtale, og det er viktig for den videre satsingen for norsk langrenn.

– Men hvordan blir det å gå i svenske klær?

– Jeg synes svensker er all right, jeg, smiler Bjervig.

DAGLIG LEDER: Øystein Bråta er sjef i Active Brands. Foto: Jens Bredberg

Vil investere utenlands

I slutten av mars ytret Bjørn Dæhlie i VG at han var redd for langrennssportens fremtid fordi han mener nordmenn er for overlegne.

– På hele 1980-tallet ble vi slått av svensker, russere og finner. Italia, som alltid var med i toppen, er nå helt borte. Sveitserne er nesten borte. Tyskland er borte. I Sverige er herreløperne radert bort, med unntak av Jens Burman, sa Dæhlie.

Dette er et syn selskapet Active Brands deler.

– Vi har vurdert at hele langrennssporten trenger å tenke nytt. Samtidig vil vi investere like mye i langrenn som idrett, sier Bråta.

– Hvordan vil du utdype vurderingene bak valget om å ikke forlenge avtalen med skiforbundet?

– Vi har vært fornøyde med det skiforbundet har gitt oss, men vi, som verdensledende aktør innenfor langrennsbekledning, ønsker å ta et større ansvar for sporten på et internasjonalt nivå. Vi tror ikke det er mest hensiktsmessig for sporten at vi fortsetter å sponse med så mye penger inn i et landslag som er så dominerende. Det handler om vår strategi for hvordan man kan gjøre langrenn til en størst mulig sport på et globalt nivå.

I dialog med utlendinger

– Er dere i dialog med Det internasjonale skiforbundet og utenlandske, nasjonale skiforbund?

– Ja. Vi er en etablert del av hele langrennsfamilien, så vi er i en kontinuerlig dialog med FIS og ulike typer landslag. Vi ønsker å ta en større rolle, uavhengig av nasjonsgrensene.

Han «kan dessverre ikke si» hvor mye avtalen med Norges Skiforbund er verdt per år. Da den nåværende kontrakten ble inngått, i 2017, uttalte langrennssjef Espen Bjervig at de var stolte over tilliten fra en «svært viktig samarbeidspartner» og kalte det en «betydelig, økonomisk avtale».

Nå sier Espen Bjervig med Craft-avtale i hånden:

– Norsk langrenn er privilegert som allerede har sikret seg en ny, sterk partner innen klær etter OL-sesongen 2022. Vårt nye, langsiktige samarbeid er en bærekraftig og viktig avtale for norsk langrenn. Crafts utvikling de siste årene er solid, og de vil også sørge for at løperne bruker klær som i størst mulig grad er laget av bærekraftige og miljøvennlige materialer, sier Espen Bjervig.