Fredag tok de kvinnelige kombinertutøverne over NRK Sports Instagram-konto i sammenheng med deres første verdenscupkonkurranse noensinne.

Utøverne tok med kamera på innsiden av oppladningen til konkurransene, med også i etterkant. Der delte de flere bilder og videoer ved hjelp av story-funksjonen. En av videoene inneholdt aktiv reklame for utøvernes sponsor.

– Vi må selvfølgelig gå opp våre rutiner for å se om det er noe vi må endre. Dette skal ikke skje, sier redaksjonssjef Anders Sårheim.

NRK er omfattet av strenge regler for reklame. Som statlig selskap skal de være et reklamefritt alternativ til de kommersielle kringkastingsselskapene i Norge. Det finnes kun spesifikke unntak, blant annet ved inn- og utannonsering av programmer, og kun ved bruk av sponsorplakat.

REKLAME: Slik så det ut på NRKs instagram-konto. Foto: Skjermdump/@nrksport

– Har fortsatt mye å lære

De reglene ble ikke fulgt på instagram-kontoen. På spørsmål fra seerne om hva som var favorittmaten, svarte Marte Leinan Lund (19):

– Det er lite som slår Skjørost og tjukkmjølk fra Rørosmeieriet.

Samtidig markerte de videoen med «Reklame: Rørosmeieriet». Leinan Lund er sponset av Rørosmeieriet. NRK Sport stod som avsender på videoen.

– Det var ment som litt humor, og vi tenkte kanskje ikke på at det kunne bli oppfattet som reklame. Dette er en ny vei for oss, å være i rampelyset, og vi har fortsatt mye å lære både i hoppbakken og sporet, og utenfor, sier Leinan Lund til VG gjennom medieansvarlig Claes-Tommy Herland.

NRK slettet videoene etter omtrent en time. De sier at den ble fjernet så fort de oppdaget på den.

– Det ble oppdaget og fjernet umiddelbart. Dette er en «takeover» som vi har noen ganger rundt forskjellige konkurranser, og får komme tett på utøverne, og så følger vi med fra desken, sier Sårheim.

Han forteller at de alltid har en gjennomgang med utøverne før de gjennomfører en såkalt «takeover». Der informerer de om hva som er greit og ikke greit å publisere.

– Det var tydelig signalisert at det skal være reklamefritt. Så vi får se om vi må gjøre noe annerledes.