– Det er ikke så mye vi kan gjøre, sa Red Bull-ledelsen til Max Verstappen over radioen på den 55. runden av Bahrain Grand Prix.

Nederlenderen, som hadde kjempet bittert med Charles Leclerc hele løpet, svarte med å kjøre rett inn i depotet, og brøt løpet.

MÅTTE BRYTE: Max Verstappen. Foto: GIUSEPPE CACACE / AFP

Charles Leclerc så tidlig ut til å ha god kontroll på Bahrain Grand Prix etter å ha sust av gårde fra Max Verstappen fra pole position, men et strategisk valg fra Red Bull Racing om å bytte dekk allerede på den 15. runden åpnet løpet fullstendig.

Da Ferrari svarte med dekkskifte runden etter var de to 24-åringene side om side ut fra pit-lane, og Leclerc med kaldere dekk slet med å forsvare seg.

Verstappen og Leclerc byttet på å lede løpet over de neste par rundene, men til slutt var det Ferrari-føreren som kunne sette inn det siste nådestøtet som lot ham beholde ledelsen.

– Jeg prøvde å være så smart som mulig med DRSen. Det fungerte to ganger, så jeg klarte å få tilbake 1.-plassen min, sier Leclerc.

SIDE OM SIDE: Max Verstappen (t.v.) og Charles Leclerc (t.h.) byttet på å lede løpet. Foto: James Moy / Pa Photos

Verstappen og Red Bull prøvde seg på det samme etter 32 runder, men da løste Ferrari angrepet bedre.

– Jeg tar det aldri rolig på ut-runden igjen, jeg kunne lett ledet, raste Max Verstappen på radioen til lagledelsen, og antydet at han hadde fått klar beskjed om å spare dekkene ut fra pitstopp.

I FRONT: Charles Leclerc i den røde ferrarien gjorde ingen feil fra 1. startposisjon, og klarte å forsvare seg mot Max Verstappens forsøk. Foto: HAMAD I MOHAMMED / Reuters

Leclerc vant to løp på rad i 2019, i Belgia og Italia. Han hadde store muligheter til å vinne sitt tredje på hjemmebane i Monaco i fjor da han sikret pole position, men fikk aldri startet løpet da bilen ikke ble klar etter krasjen i kvalifiseringen.

Søndag fikk han endelig revansjen sin, selv om man tenkte tilbake til fjorårets Formel 1-finale da det begynte å brenne i Pierre Gaslys bil, samme sted som Romain Grosjean hadde sin dramatiske krasj i 2020, ti runder før slutt.

Sikkerhetsbil ga Verstappen muligheten til å ta igjen forspranget til Leclerc, men Red Bull-føreren hadde store problemer med bilen mot slutten av løpet, og hadde ingen sjanse til å angripe Leclerc igjen etter omstarten.

– Hva er det som skjer med batteriet?! ropte Verstappen til lagledelsen.

– Alt er bra med batteriet, fikk han til svar.

Men noe var tydeligvis feil, for Verstappen måtte bryte løpet. Det samme skjedde med den andre Red Bull-bilen, da Sergio Perez sin motor døde på siste runde, og han snurret ut fra en mulig podiumplass.

Da det rutete flagget veivet på den arabiske halvøy hadde Leclerc over fem sekunder ned til lagkamerat Sainz.

– Jeg er så glad. De to siste årene har vært ekstremt vanskelige for laget, og de har gjort en enorm jobb med å bygge denne fantastiske bilen. Vi kunne ikke håpet på en bedre start. Takk til alle som har støttet oss gjennom den vanskelige perioden, sier Leclerc i det offisielle vinnerintervjuet.

Det var første gang Ferrari klarte å kapre de to øverste plasseringene siden Singapore i 2019.

– Ferrari er tilbake. Og dette er ikke tilfeldig, de vil være med å kjempe i toppen i år, konkluderte Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen.

JUBLET: Charles Leclerc. Foto: HAMAD I MOHAMMED / Reuters

Tidenes mestvinnende Formel 1-fører Lewis Hamilton slet med å involvere seg i teten søndag.

– Bilen føles ikke bra akkurat nå, men jeg vet det kommer til å bli bedre, sa Lewis Hamilton på Viaplay før løpet.

Men så røk Red Bull-bilene ut én etter én, og da ble det likevel 3. plass og podium for Hamilton.

– Dette var det beste resultatet vi kunne fått. Det er selvsagt synd for de to andre sjåførene, men vi er glade nå, sier han.

3. PLASS: Lewis Hamilton kom seg så vidt opp på pallen. Foto: Hassan Ammar / AP

Topp 10:

  1. Charles Leclerc

  2. Carlos Sainz

  3. Lewis Hamilton

  4. George Russell

  5. Kevin Magnussen

  6. Valtteri Bottas

  7. Esteban Ocon

  8. Yuki Tsunoda

  9. Fernando Alonso

  10. Zhou Guanyu