Tirsdag ble OL-utstyret presentert på en seanse i New York.

Nordmennene sjokkerte en hel curlingverden i Vancouver i 2010 da laget stilte opp i sjakkrutete, fargesprakende bukser. De andre lagene spilte som før i ensfarget tøy. For den 600 år gamle idretten var det norske bruddet på kleskoden et stort sjokk.

– Curling er svært likt golf, veldig tradisjonsbundet. Da vi startet å spille med fargerike bukser brøt vi en lang tradisjon. Det var mye risting på hodene, sier Christoffer Svae til nyhetsbyrået AP.

Buksestuntet ga de norske stor oppmerksomhet og satte fyr på sosiale medier. Laget fikk raskt over en halv millioner følgere på Facebook. Det var mye for åtte år siden.

De norske seilte på en bølge av oppmerksomhet og tok sølvet, slått bare av hjemmehåpet Kevin Martin.

Sponsoravtale

Den gang hadde de norske curlerne bare funnet noen golfbukser i en butikk. Foran Sotsji-OL fire år senere hadde de derimot fått en sponsoravtale med klesmerket Loudmouth, som tidligere satset nesten bare på golf.

Nordmennene fikk laget bukser i nasjonalfargene og med matchende tilbehør som sokker, nikkers og jakker.

Foran OL i Pyeongchang satser det amerikanske klesmerket nok en gang på de norske curlerne. Svae kan fortelle at de har fått tolv forskjellige antrekk de kan bruke under alle de innledende kampene og eventuelt sluttspill.

Han kan også fortelle at avtalen dekker reisekostnader og andre utgifter. Det kommer godt med for norske curlingamatører.

Blest

– Det er stort. Oppmerksomheten vi får gjør det dessuten lettere å få andre sponsorer hjemme i Norge. Alle vil identifisere seg med oss og buksene våre, sier Svae.

Ved siden av Thomas Ulsrud og Svae spiller også Torger Nergård og Håvard Vad Petersson på det norske laget.

Det var Svae som var mannen bak ideen om buksefenomenet, og han sier at curlingfolket også etter hvert skjønte at gimmicken har skapt blest om sporten.

– Jeg tror at alle curlingspillere ivrer etter å reklamere for sporten sin, sier Svae.