– Jeg vet ikke hva løpsledelsen har imot meg. Det er helt mørkt. Det virker ikke som noe skal gå riktig denne sesongen. Man blir tom for ord når man ikke vet hva som skjer engang. Jeg gjorde bare som jeg fikk beskjed om, sier Hauger til Viaplay etter løpet.

Etterpå la Prema-teamet inn protest, og både teamsjefen og Hauger var i møte med race-direktøren i Formel 2. Men det endret ikke på noe:

– Vi visste at protesten ikke ville vinne fram. Men vi ønsket likevel å markere oss på denne måten, sier manager Harald Huysman til VG lørdag kveld.

Tidsstraff

Det var etter at Jack Doohan og Logan Sargeant krasjet på start-mål-langsiden på den syvende runden av lørdagens sprintløp i Saudi-Arabia at sikkerhetsbilen kom ut på banen.

Da virket det som alle bilene måtte kjøre via depotet, men Hauger i front var den eneste som gjorde det etter å ha fått beskjed om det fra laget sitt, Prema Racing.

Det gjorde at Hauger falt fra første- til tolvteplass, før han så fikk en tidsstraff på ti sekunder som følge av at depotet var stengt da han kjørte inn.

– Vi fikk bekreftelse to ganger om å kjøre gjennom depotet. Nå vil de ikke gjøre noe med det. Beklager, fikk Hauger beskjed om fra laget sitt over radioen.

– Var depotet stengt eller var det åpent? utbrøt en fortvilt Hauger.

– Vi fikk beskjed to ganger om å kjøre inn, svarte laget.

– Hvis vi fikk beskjed om å kjøre inn, hvorfor får jeg da en straff?

FORTVILTE: Dennis Hauger var ikke imponert over løpsledelsen underveis og etter lørdagens sprintløp. Her fra en pressekonferanse i Oslo i januar. Foto: Bjørn Steinar Delebekk / VG

Etter å ha sonet tidsstraffen var Hauger langt bak og endte til slutt helt sist av de 17 førerne som fullførte løpet.

– Dennis gjorde som han skulle gjøre, mens de andre kjørte rett frem. Utrolig synd for Hauger som kunne vunnet dette løpet. Dette er amatørmessig, kommenterte Viaplays ekspertkommentator Henning Isdal.

– Man kan ikke holde på på denne måten. Jeg går litt tom for ord, sier Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen.

Før møtet med race-direktøren og funksjonærene sa Hauger til Viaplay:

– De som sitter der oppe synes jeg ikke burde sitte der hvis de holder på sånn, sier Hauger.

– Uansett er det ikke noe å gjøre nå. Vi ble kanskje tatt fra en seier, men i hvert fall en pallplass. Det er ubeskrivelig. Det kommer til å koke i noen timer før det roer seg.

– Ja, det har roet seg. Dennis er veldig flink til å legge slike ting bak seg. Han er så sterk mentalt, sier Harald Huysman til VG lørdag kveld.

– Dennis er fortsatt oppgitt, men han er fattet. Han vifter ikke med armene eller banner. Han er helt rolig. Det er han til ære, mener manageren.

Hauger fikk opprinnelig verst tenkelige plassering i kvalifiseringen fredag: Nummer 11. Etter som topp 10-listen snus på hodet til lørdagens løp, er det nemlig nummer 10 i kvalifiseringen som har beste startspor.

Men etter at australske Jack Doohan ble disket etter kvalifiseringen avanserte Hauger til tiendeplass, og dermed startet han først i lørdagens sprintløp.

Der fikk 19-åringen fra Aurskog en strålende start, og befestet sin posisjon gjennom de første svingene.

Det tok dog ikke mer enn et par runder før sikkerhetsbilen kom på banen som følge av at Amaury Cordeel krasjet i veggen. Fire runder senere var banen klarert, og Hauger kunne igjen sette opp farten i front.

Han fikk imidlertid ikke gasset på mer enn langs start-mål-langsiden før Doohan og Sargeant krasjet lenger bak i feltet.

Løpet endte med seier til Liam Lawson, mens den dramatiske sesongstarten til Hauger fortsatte.

I Formel 2-debuten forrige helg ble Hauger nummer ni i lørdagens sprintløp. Søndag lå han an til poengplass, men måtte bryte da han mistet venstre forhjul i depotet etter dekkbytte fire runder før slutt. Poeng gis til de åtte beste i lørdagens sprintløp og de ti beste i hovedløpet på søndagene.

Dermed står nordmannen fortsatt uten poeng på nivået under Formel 1. Søndag er det nye muligheter når han starter fra tiende startposisjon i hovedløpet.

– Det gjelder å få en god start og komme seg oppover, sier Hauger.