Tema

fredag 06.07 2018

Fra sidelinja:

«På riksplanet har Frp gjort det til et slags nasjonalt kunststykke å fortelle oss at programmet deres ikke gjelder for mer enn de prosentene de fikk i valg dette året»

Ha, ha, nå gjør de det kanskje igjen.

onsdag 27.06 2018

Debatt

«Er Frps bompengekrav rimelig?»

onsdag 20.06 2018

Frp forlanger bompenge-nei for å samarbeide med Høyre, Venstre og KrF

– Dette blir et bompengevalg, er den klokkerklare beskjeden fra Frps Kristoffer Kanestrøm og Bjørn-Gunnar Jørgensen. De kommer nå med en garanti til velgerne før kommunevalget i 2019.

onsdag 09.05 2018

«Hva er galt med Tromsøs bilister ettersom departementet hevder at vi kjører 1 prosent for mye?»

«Ingenting er galt med oss, men SVV benytter en pålagt tvangsavtale til å presse Tromsø.» skriver Terje Walnum i dette debattinnlegget.

onsdag 18.04 2018

Debatt:

«Tindtunnelen har ligget på vent siden 2012 og 2008»

– Når E8s regplan er ferdig vedtatt i kommunestyret, så er tiden inne til å behandle Tindtunnelens planforslag. Det har ligget på vent i kommunen siden 2012 og 2008.

onsdag 14.03 2018

Debatt

«Bompenger på Tromsøya uten grunnlag»

onsdag 31.01 2018

Debatt

«Bompenger er ikke rasjonelt å kreve inn på E8»

onsdag 24.01 2018

Debatt

«I byutredningen for Tenk Tromsø prøver veivesenet å tilta seg myndighet over kommunens planlegging, på tvers av kommunestyrets ønsker.»

I byutredningen for Tenk Tromsø prøver veivesenet å tilta seg myndighet over Tromsø kommunes planlegging, på tvers av kommunestyrets ønsker.

fredag 29.12 2017

Bompenger

«Miljøutslipp og vekst i biltrafikken»

Null utslippsvekst er målet som de fleste ønsker å oppnå.

onsdag 20.12 2017

Samferdselsfylkesråd: – Håkøy-alternativet er stein dødt

For å oppnå nullvekst i privatbilismen i Tromsø, må man parkere planene om tunnel til Håkøya en gang for alle.

lørdag 16.12 2017

Fylket vedtok bompenger: – Nå kan forhandlingene starte

Fylkestinget vedtok torsdag å gå inn for bompenger i Tromsø for å finansiere bymiljøpakken "Tenk Tromsø".

tirsdag 05.12 2017

Store bompengefinansierte prosjekter kan bli utsatt

Kommunen er avhengig av at tromsøværinger lar bilen stå, om alle tiltakene til Tenk Tromsø skal bli vedtatt etter planen.

torsdag 30.11 2017

Fra sidelinja

«Bommer eller luftslott?»

Nå hardner det til med bompengene, som ventet. De politiske småbynervene er kommet i helspenn etter at stadig flere ser ut til å slite med dette prosjektet.

onsdag 29.11 2017

Debatt

«Først om 20 år er innfartsparkering på Kvaløysletta klar»

Hvis tanken bak bompengeforliket virkelig hadde vært å begrense kommunens trafikale voksesmerter som enkelte påstår, så ville også kommunestyret prioritert å legge ordentlig til rette for bruk av kollektiv transport.

mandag 27.11 2017

Debatt

«Jeg tror ingen innerst inne at få har veldig lyst til å betale bompengene som hører med vedtaket»

lørdag 25.11 2017

Sett fra sidelinja

«Nå er bompenger vedtatt, og jeg savner hallelujastemningen»

Det som skiller Tromsø fra andre steder i Norge, er å finne på nesten alle postkort fra Tromsø. Nemlig Tromsøbrua.

onsdag 22.11 2017

Sagt under bompengedebatten

– Det er så dyrt med bil og med bompenger, at jeg vurderer faktisk å kjøpe meg hest

Det gikk varmt i kommunestyresalen onsdag under bompengedebatten. Her er noen av gullkornene til de folkevalgte.

Kommunestyret

Bompenger vedtatt – nå kan forhandlingene med staten begynne

Etter en flere timer lang debatt, gikk kommunestyret, med unntak av Frp, Høyre og KrF, inn for en bompengeavtale i Tromsø.

Blir det flertall for bompenger i Tromsø?

Saken som tidligere hadde et bredt flertall i kommunestyret, slo i går store sprekker. Da trakk Høyre og KrF seg fra det brede politiske flertallet for bompengepakken, dagen før saken skulle behandles i kommunestyret. Årsaken var at de ikke fikk gjennomslag for en ny kvaløyforbindelse via Håkøya, istedenfor Selens.

Kommunestyret

Varaordfører Aarbakke om bompengeprosjektet: – Det er et luftslott

Varaordfører Jarle Aarbakke (Ap) tror ikke på at det kommer til å bli bygd noen kvaløyforbindelse, verken via Håkøya eller Selnes.

Debatt

«Parkeringsrestriksjonene avsluttet Tromsø som Nord-Norges handelssentrum i løpet av fem år. Jeg frykter at bomringene vil påføre oss enda verre skade.»

Røymo prater varmt om denne statlige «byvekstavtalen» som skal gjøre byen bedre. Byen skal vokse på «en sunn måte». Den sunne veksten betyr at befolkningen skal nektes å reise innenfor byen! Dette skal være bra for «miljøet».

tirsdag 21.11 2017

Vil ha folk med på «sakte-aksjon» mot bompenger

1

Kommentaren

«Om det er aldri så ukollegialt av Høyre, vil nok sviket kunne vise seg nyttig inn mot neste valg. Men i bunn og grunn er dette ikke annet enn sleskt, politisk spill.»

Frp jubler for Høyres bompenge-brudd

Anni Skogman (Frp) er begeistret for at Høyre ikke lenger stiller seg bak et felles bompengeforlik i kommunestyret.

Ordføreren var ikke informert om bompengebrudd: – Jeg håper ikke Høyres ultimatum skal ødelegge for hele Tromsø

Høyres bompengebrudd kommer som et sjokk på Kristin Røymo: – Da vi skiltes i morges var vi enig.

Høyre trekker seg fra bompengeforliket

Høyre får ikke gjennomslag for Kvaløyforbindelsen over Håkøya, og trekker seg fra bompengeforliket.

mandag 20.11 2017

Debatt

«Hva kan befolkningen gjøre når vi blir nektet å stemme over dette forslaget som skal tres ned over hodene på oss?»

Ja, slik som overskriften sier, må unge par som tenker på å etablere familie og bosette seg i Tromsø vurdere nøye om de skal få barn dersom det famøse bompengevedtaket blir stående.

torsdag 16.11 2017

Debatt

«Tenk Tromsøya»?

BOMPENGER: «Tenk Tromsø» bør i realiteten døpes om til «Tenk Tromsøya».

tirsdag 14.11 2017

Debatt

«Bomsystemet favoriserer folk i sone 1 på bekostning av alle andre, spesielt i distriktene. Det er diskriminerende og urettferdig»

Noen skremmer med store tall for å «påvise» nødvendigheten av bompenger, skriver Terje Walnum i sitt debattinnlegg.

torsdag 09.11 2017

Politikerne ruster seg for bompengeforhandlinger

Tross enighet om antall bomstasjoner og innkrevingstid, er forhandlingene om bompenger i Tromsø langt fra over.

onsdag 08.11 2017

Debatt

«Det skal bygges et festningsverk rundt Tromsøya i form av en bomring så befolkninga på landsbygda må avkreves blodpenger i 20 år for å komme inn til herligheten»

Det er både en rystende og opprørende lesning det som står i Nordlys lørdag 14. november om hvordan Tromsø-politikerne skal løse trafikkproblemet i kommunen etter en oppskrift på 45 punkter i løpet av 20 år.

tirsdag 07.11 2017

Debatt

«Politikere hevder at det vil bli bompenger i Tromsø i 20 år. Ja, mon tro det.»

Politikere hevder at det vil bli bompenger i Tromsø i 20 år.

mandag 06.11 2017

Debatt

«Bompenger vil hente inn flere inntekter for å bygge både nye veier og reelle alternativer til bilen.»

Tromsø er en fantastisk by å bo i. Det vet mange – også de som ikke bor her i dag. Hvert eneste år vokser Tromsø med cirka 1.000 mennesker – og folk kommer hit for å bo, studere, jobbe, og nyte byen og den attraktive naturen vår. Det er bra, og vi gleder oss til å få stadig flere tromsøværinger.

fredag 03.11 2017

Dette skal bompengene finansiere

Dette er de 45 forskjellige tiltakene som skal gi nullvekst i biltrafikken.

Bompenger:

Vil kreve inn 5,4 milliarder kroner i bompenger

Kommunen kreve inn i 5,4 milliarder kroner i bompenger fra sine innbyggere over en 20-årsperiode.

tirsdag 26.09 2017

Opphetet krangel om Stakkevollveien: Truer med å trekke seg fra bompengeforliket

– Dersom Arbeiderpartiet, SV og Rødt trumfer gjennom forslaget om en redusert oppgradering av Stakkevollveien, forsvinner grunnlaget for det tverrpolitiske bompengeforliket.

mandag 28.08 2017

Debatt

«Hvem skal betale ekstrakostnaden som Frp har påført samfunnet og Tromsøs befolkning?»

Hvem skal betale ekstrakostnaden som Frp har påført samfunnet og Tromsøs befolkning?

Mangler 1,2 milliarder i bompengepakken – må leite fram pengene

I løpet av oktober må Tenk Tromsø finne dekning for minst 1,2 milliarder kroner, eller redusere veiprosjekter i bompengepakken.

1

Debatt

«Med bompenger i Tindtunnelen, er det grunnlag for å droppe bompenger på E8»

E8 har nå i juni fått stortingsbevilgning med penger i NTP (Nasjonal Transportplan). E8 kan oppnå anleggsstart allerede i 2018 hvis Tromsø kommune rekker å vedta ferdig reguleringsplan i løpet av denne høsten.

mandag 24.07 2017

Debatt

«Bompengeplaner til å stole på?»

Nei, planene holder ikke.

torsdag 22.06 2017

Vil gi bompenge-rabatt til piggfribrukere

Dersom du bruker piggfrie vinterdekk i fremtiden, skal du få rabatt for å kjøre gjennom bompengestasjonene.

torsdag 15.06 2017

Gudmundsen om Røymo og bompengesaken

– Enten så er hun blitt holdt for narr av partiledelsen sin, eller så vet hun ikke bedre

Arbeiderpartiet har lagt fram sin transportplan som de vil gjennomføre om de vinner valget. Det mener Høyre er dyster lesning for tromsøværinger. Det går ikke Røymo med på.

tirsdag 13.06 2017

Debatt

«Bompenger: Er det en skivebom for befolkningen i Tromsø?»

Etter å ha lest om hva politikerne i Tromsø kommune er kommet fram til av hva som brukerne av bilen skal utsettes for, ser jeg det nødvendig å komme med et varsel om hva dette kan ende opp med for befolkningen.

mandag 12.06 2017

Debatt

«Vegvesenet har forkludret bomveipakken og snudd opp ned på kommunestyrets prioriteringer»

Vegvesenet har forkludret bomveipakken og snudd opp ned på kommunestyrets prioriteringer.

fredag 09.06 2017

Staten: – Holder store veiprosjekt utenfor byvekstavtalen

Det kan bli problematisk å få staten til å ta mer enn 40 prosent av regningen for en ny Tverrforbindelse.

Utstrakt bilkjøring kan gi en økonomisk smell for kommunen

Staten kan trekke seg fra en fremtidig bompengeavtale eller holde tilbake penger dersom vesentlige mål i avtalen ikke nås.

torsdag 08.06 2017

Sender to saker tilbake

Mener administrasjonen har gjort en dårlig jobb

onsdag 07.06 2017

Høyre vurderer å be om å utsettelse av bompengevedtak

Statsråd Ketil Solvik-Olsen om bompengepakken

– Urealistisk at staten tar halve regninga

Debatt

«Kanskje er det ikke bare Trump som ikke vil lytte til folket man skal tjene»

fredag 02.06 2017

Debatt

«Befolkning har allerede betalt to bruer, to undersjøiske tunneler, og betaler fremdeles på den tredje. Kanskje er det på tide å sette ned foten?»

Tromsøs befolkning har allerede betalt to bruer, to undersjøiske tunneler, og betaler fremdeles på den tredje. Drivstoffavgiften har finansiert den største infrastrukturutbyggingen i byen noensinne.

torsdag 01.06 2017

Svardal Bøe: – Dette begynner å bevege seg i ei farlig retning

Høyres gruppeleder liker dårlig at prisen på bompengepakken kan bli 9,2 milliarder kroner.

Bompengepakken:

Kan bli 1,2 mrd. dyrere – selv uten Kvaløyforbindelsen

I forslaget fra veivesenet og administrasjonen i kommunen vil det koste 9,2 milliarder kroner å bygge ut bompengepakken. Det er 1,2 milliarder høyere enn først antatt, og uten en Kvaløyforbindelse.

onsdag 31.05 2017

Slik blir de: Seks meter høye og omtrent som en stor lyktestolpe

Mastene som skal bære utstyret for å registrere fremtidige bompasseringer i byen vil trolig bli levert av norsk eller spansk selskap.

tirsdag 09.05 2017

Brage Larsen Sollund (Ap):

– Vi bør vurdere flere, mindre barnehager

Brage Larsen Sollund (Ap) mener mindre barnehager må vurderes for å gi foreldre reell mulighet til å la bilen stå i hverdagen.

tirsdag 25.04 2017

Nytt startskudd for bompengedebatten

Snart sendes forslag til bompengeløsning ut på høring.

mandag 24.04 2017

Slik svarer Samferdselsdepartementet på bruk av drivstoffavgift i stedet for bompenger

onsdag 29.03 2017

Debatt

«Mange er irriterte fordi politikerne bor i sentrum og på Sør-Tromsøya. Jeg bor ikke i sone 1. Jeg står i kø på Kvaløya hver dag.»

Har vi råd til å bo i Tromsø nå? Må vi flytte til et annet sted? Blir det for dyrt for vanlige folk å leve, å jobbe og studere i byen vår? Dette er spørsmål mange stiller seg, nå som vi politikere jobber med fremtidens trafikkløsninger og byvekst i Tromsø.

tirsdag 28.03 2017

Debatt

«Er det så dumt med bompenger i Tromsø?»

I Bergen spurte en kollega meg hvorfor det var så mange motstandere mot bompenger i Tromsø, underforstått at dette er en finansieringsmodell som er brukt over det ganske land for å finansiere infrastruktur. Jeg er langt på vei enig; brukerne må være med å betale.

lørdag 25.03 2017

Demonstrerte mot det de kaller politikernes feighet

Lørdag ettermiddag samlet tromsøværingene seg for å kreve folkeavstemning i bompengesaken og si sin mening om politikernes feighet.

torsdag 23.03 2017

Debatt

Bompenger uten grunnlag?

Debatt

«Gå for en folkeavstemning og bevis at jeg tar feil!»

onsdag 22.03 2017

– Næringslivet i sentrum kan spare tusener på å bytte til elbil og hybrid

Kronene ruller fort når ansatte ikke har et bevisst forhold til firmabilen og utgiftene den medfører.

tirsdag 21.03 2017
1

Kommentaren

«En skamløs knebling av velgerne»

Er politikerne redde for at folket skal bli hørt?

mandag 20.03 2017

Politikerne vil si nei til folkeavstemning om bompenger

Tirsdag vil formannskapet ta stilling til om det skal holdes folkeavstemning om bompenger. Politikerne vil trolig si nei.

fredag 17.03 2017

Fra sidelinja

«Vi kan glede oss til en liten borgerkrig når bomstasjonene skal plasseres»

tirsdag 14.03 2017

Bompengesaken

Nå blir det ny demonstrasjon

For under én måned siden sto Ahmed Warsame sammen med 200 mennesker ved Rakettkiosken og demonstrerte mot bompengeavgiften. Nå arrangerer han en ny demonstrasjon.

mandag 13.03 2017

– Må vurdere å utbedre veien mellom Tromsdalen og Ramfjord

Veivesenet skal utrede hva det vil koste å ruste opp veien fra Tromsdalen til Ramfjord.

Dette vil han kutte for å spare 2 milliarder

Gunnar Pedersen har kuttlisten klar. Han vil redusere utgiftene fra 8 til 6 milliarder kroner.

Slik vil Høyre-Gunnar senke bompengeandelen

Veteranen Gunnar Pedersen (H) var den eneste som stemte imot en lokal bompengeløsning i kommunestyret. Nå lanserer han sin egen versjon.

torsdag 02.03 2017

Motorsykler slipper å betale bompenger – det merker forhandlerne

Mopeder og motorsykler slipper å betale for bompenger.

mandag 27.02 2017

Debatt

«Bomring-sutring: Slik går det når man i tiår etter tiår ukritisk benytter privatbilen til matpakkekjøring»

I grunn er det merkelig at lokalavisene daglig publiserer leserinnlegg og artikler som kritiserer planene om bygging av bomring.

fredag 24.02 2017

Fra sidelinja

«Hvem snakker med hvem i den lille byen vår?»

torsdag 23.02 2017

Vil ha snarlig realisering av Ullsfjordforbindelsen

onsdag 22.02 2017

Bompenger vedtatt av kommunestyret

Debatten i kommunestyret om bompenger var fylt av demonstranters tilrop, avbrytelser og sterke følelser til saken tilslutt ble vedtatt.

1

Kommentaren

"Folkets mening, liksom"

I går fikk vi bredt bompengeforlik i Tromsø. Bare så synd at kun 22,2 prosent av Tromsøs befolkning vil ha det.

4

200 protesterte mot bompenger i kulden

Om det var åtte kuldegrader eller andre årsaker som lå bak er uklart – men det var kun cirka 200 personer som møtte opp for å demonstrere mot innføring av bompenger.

Demonstranter har inntatt kommunestyresalen

Da kommunestyret onsdag ettermiddag skulle behandle bompengepakken, demonstrerte motstandere utenfor rådhuset. Etter hvert inntok de kommunestyresalen.

«Fakta og litt synsing»

Noen innspill fra meg som bor litt utenfor sone 1, det vil si nord for Tønsvika.

Debatt

«Hvorfor kan vi ikke kombinere med langt færre bompengestasjoner og økt bensinavgift?»

Debatt

«Bompenger i Tromsø!»

Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner at veier må finansieres, og at vi bor i et land med et pris- og lønningsnivå som kombinert med en krevende topografi gjør at veibygging blir dyrt.

tirsdag 21.02 2017

Bygdefolk reagerer på "forsvunnet" underskriftskampanje

Utviklingslagene i Tromsø kommune reagerer på at en underskriftskampanje mot bompenger ser ut til å ha forsvunnet.

1

«Du skal ikke tåle så inderlig vel, den bomstasjon som ikke angår deg selv»

Klokken 9.00 tirsdag morgen sto åtte partier stolt på pressekonferanse på rådhuset og forkynte at de hadde fått til et forlik i bompengesaken. Til tross for smilene til representantene, var det særdeles lite jubel å høre fra Tromsøs befolkning.

Mener bompenger vil gi økte boligpriser i sentrum

Bomring i Tromsø vil føre til et større press på boliger i sentrum, mener leder for Huseiernes Landsforbund Troms.

Derfor hadde politikerne bompengeforhandlinger i hemmelighet

Ordfører Kristin Røymo mener det ikke hadde vært mulig å oppnå enighet uten lukkede forhandlinger, og avviser kritikken om lukkethet.

Debatt

«Kvaløyforbindelsen – hva bør vedtas?»

Bompengeforlik

– Bompenger kommer til å bli like populært som røykeloven

Med unntak av Frp, har partiene i Tromsø nå blitt enig om et bompengeforlik som innebærer færre kostnader for bilistene enn hva Statens vegvesen foreslår.

Har inngått bompenge-forlik

Partiene Ap, Høyre, Rødt, SV, Venstre, MdG, KrF, og Sp hasteinnkalte til felles pressekonferanse på Rådhuset klokken 09.00 tirsdag morgen.

mandag 20.02 2017

Debatt

«Farlige forenklinger»?

I avisen iTromsø 15.02.17 forsøker Arbeiderpartiets Brage Larsen Sollund gjennom overskriften «Forenklinger er farlig» å ta både sin tidligere foreleser på handelshøgskolen i Tromsø, Espen Sirnes samt noen av sine politiske motstandere i lære om hvorvidt det er belegg og realisme i alternative måter å finansiere en bymiljøavtale i Tromsø på.

Varsler bompenge-demonstrasjon: – Hvis det skal få skikkelig slagkraft, må folk også protestere utenfor døra

Onsdag skal kommunestyret behandle bompengesaken og nå varsles det demonstrasjon.

Politikerne nekter å røpe innholdet i hemmelige bompengeforhandlinger

I all hemmelighet har samtlige parti, med unntak av Frp, forhandlet om bompenger i helga og forrige uke.

Alternativer til bompenger

Miljøpartiet De Grønne mener at satellittbasert veiprising og fjerning av bompengefinansiering fra Kvaløyforbindelsen er ansvarlig, mer målrettet og rettferdig.

torsdag 16.02 2017

Debatt

«Kjære politikere. Som firebarnsmor er jeg bekymret for konsekvensene av bompenger»

Kjære politikere i Tromsø. Jeg og min familie bor på Storelva på Kvaløya, som er verdens beste plass å bo. Både min mann og jeg jobber på Tromsøya, og må benytte egen bil i jobben.

onsdag 15.02 2017

400 millioner av bompengene går bort i rentekostnader

I den foreslåtte bomperioden må tromsøbilister betale til sammen 800 millioner kroner til drift av bomstasjoner og til renter i byggelån.

Ønsker flere bomstasjoner på Tromsøya, og kutt av Kvaløyforbindelse

Tromsø KrF mener at beboerne på Sør-Tromsøya og el-bil-brukerne slipper for billig unna.

Debatt

«Forslaget om bompengefinansiering er lite gjennomtenkt og ødeleggende for Tromsø»

Konsekvensene av bompengeringen er at småbarnsforeldrene vil blø, næringslivet vil blø for å kompensere arbeidstakerne, og pensjonisten vil bli sittende hjemme. Den ønskede reverseringen av kundetilhørighet fra handelsparkene tilbake til sentrum fremstår som naivt, pent sagt.

Debatt

«Jeg kjenner ingen som vil betale bompenger, meg selv inkludert»

Bomavgift gjør det dyrere å få besøk av disse bilene

Remiks har 10 renovasjonsbiler i området som er foreslått delt inn med bomsoner. Hver gang søppelbilen betaler avgift, koster det husstandene penger.

tirsdag 14.02 2017

Ber folk dempe seg i bompengedebatten

Politikere mottar både hets og ubehagelige meldinger i bompengesaken.

Arbeiderpartiet: - Uten bymiljøavtale vil køene fortsette å vokse

Dersom ikke kommunen får på plass en bymiljøavtale vil bilkøene øke og skoleveiene vil fortsatt være usikre i lang tid fremover.