Tema

mandag 01.07 2019

Dette mener bompengepartiene: Vil ha mer folkeavstemninger og kutt i politikerlønn

I Stavanger sier de nei til privatskoler. I Oslo sier de ja. I Tromsø har de ikke tatt stilling til spørsmålet. Her er valgprogrammene til bompengelistene som kan endre maktbalansen i Norges storbyer.

torsdag 27.06 2019

Ekspertutvalg gir Frp skyts i bompengebråket: Mener nullvekstmålet må revurderes

For å lykkes i samferdselssektoren bør politikerne vurdere behovet før de peker ut løsningene, mener ekspertutvalg. Et slikt eksempel mener de er nullvekstmålet for biltrafikk i byene.

mandag 24.06 2019

Blomseths bompengeopprør får 9,1 prosent i Tromsø

Nær hver tiende velger i ishavsbyen sier de vil stemme på den lokale bomlisten.

torsdag 20.06 2019

Frps ordførerkandidat ber partiet gå ut av regjering etter bompengesvik i Stortinget: – Det koker i grasrota til Frp, og folk er lyn forbanna

Ordførerkandidat for Tromsø Frp, Bjørn-Gunnar Jørgensen er lei av å «sitte som gissel» for Venstre og KrF i regjering.

søndag 16.06 2019

Debatt:

Svar til Alf Inge Iversen – betaling etter kjørelengde

tirsdag 11.06 2019

Debatt: Foreldre for bompenger!

Noe av det viktigste vi i Tromsø kan gjøre for å bygge en bedre og grønnere by, er å innføre bompenger.

mandag 10.06 2019

Småbarnsmødre startet opprop FOR bompenger: – Vi er lei av å bli brukt som argument for å si nei

Kvinnene har sett seg lei av å bli brukt som «ammunisjon» i kampen mot bompenger.

lørdag 08.06 2019

Bompengepartiet og MDG gjør det skarpt i Oslo

MDG og Folkeaksjonen nei til mer bompenger er Oslos tredje og fjerde største partier i en ny måling.

fredag 07.06 2019

Teknologiekspert er skeptisk til politikernes lovprising av GPS-basert veiprising

Vidar Berg fra IT-Forum mener vi enda har et stykke igjen før GPS-teknologien kan tas i bruk av Tromsø kommune.

Debatt

Skal avgiften være for å forbrenne drivstoffet eller for å fylle drivstoffet?

torsdag 06.06 2019

Stiller ultimatum etter krisemøte: Enten innfris alle kravene eller så bør partiet forlate regjeringen

Både Bjørn-Gunnar Jørgensen (Frp) og Per-Willy Amundsen har høye forventninger til at Frp-ledelsen skal få innfridd de seks kravene fra onsdagens krisemøte om bompenger.

Bompengegjelden tilsvarer nesten ett forsvarsbudsjett

Bompengefinansierte prosjekter har 58 milliarder i gjeld, som gir rundt 1,14 milliarder kroner i renter i året. Mesteparten av dette skal etter planen dekkes av bilistene.

tirsdag 04.06 2019
1

iTromsø mener

Frp truer med historisk bunnmål i uansvarlighet

Å trekke seg i protest mot en politikk man selv har stemt for er ynkelig.

Per-Willy Amundsen før Frps skjebnemøte: – Vi kan ikke akseptere at vi taper bompengesaken

Onsdag samles landsstyret i Frp til ekstraordinært bompengemøte i Oslo. Frp-topper i Nord-Norge forventer at partiets vedtak om sletting av all bompengegjeld blir en sentral del av agendaen.

mandag 03.06 2019

Debatt:

GPS – den usynlige inngjerdingen av Tromsøya

Selv om flertallet av kommunens ordførerkandidater nå ønsker satellittbasert veiprising (GPS) istedenfor bomstasjoner, er dette kun ei navneendring og ei endring i måten bompengene skal kreves inn på.

Flere familiekoblinger på bompengelista: – Vi er ikke ei familieliste

Både Jan Blomseth og Tor Egil Sandnes sine nærmeste er godt representert på «Nei til bompenger»-lista.

fredag 31.05 2019

Trebarnsmor Melissa Lyshaug (36) har aldri drevet med politikk før. Nå er hun Blomseths nummer to i bompengepartiet

Sykepleier Melissa Lyshaug er Nei til bompenger i Tromsøs hittil ukjente andrekandidat.

Debatt:

Bompengemotstandere demoniseres, og latterliggjøres.

Gode gamle hersketeknikker kommer raskt fram når makta kritiseres: «Folk forstår ikke sammenhengen», «det står om fremtiden til våre barn», «ensakspartiene har ingen politikk for andre viktige saker», «Høyres svik» og «pinlig».

torsdag 30.05 2019

Debatt:

SVs bompenger i Tromsø, CO2 og svevestøv

Er det rimelig å straffe bilbrukerne med ekstra bompenger når de har besørget radikal CO2-reduksjon uten bompengetvang?

søndag 26.05 2019

Debatt:

KrF ønsker byvekstavtale og Kvaløyforbindelse

Hver fjortende bompengekrone gikk til driften

Norske bompengeselskaper hadde driftskostnader på 780 millioner kroner i fjor.

Debatt:

Høyres svik i Tromsø

fredag 24.05 2019

Ap lukker døra for protestpartiet:

– Uaktuelt for oss å samarbeide med «nei til bompenger»

Mens Høyre forkaster sin byvekstavtale-garanti, står Aps ordførerkandidat fast på sitt løfte om byvekstavtale og sier kontakt nei til samarbeid med Jan Blomseth.

Jan Blomseth røper partiprogrammet til Nei til bompenger

Motstanden mot bompenger skaper bevegelse i de store partiene over hele landet. Jan Blomseth går til valg på å stanse innføringen av bompenger, men hva vil han ellers med makta?

Debatt:

Det heter ikke vingling, men prioritering

Av pressen, posisjonen i kommunestyret og andre blir Høyre stemplet som om vi vingler. Det er feil.

torsdag 23.05 2019
1

Kommentaren:

«Det virker ikke som om de etablerte partiene vet hvordan de skal håndtere bompengeopprørene»

Reell politisk uenighet blir idiotforklart med at det kun er «hvite middelaldrende menn» og «matpakkebilister» som er misfornøyd.

Ramberg (Ap) om Høyres vingling i bompengesaken: – Dette er populisme i sin aller kjipeste form

Hans Petter Kvaal (H) trekker garantien for en byvekstavtale i Tromsø. Nå får han kritikk fra Ap, SV og Rødt for å skape usikkerhet om byens fremtid.

Fra sidelinja:

«Om man virkelig mener at transport er en samfunnssak, kan man fordele 130 millioner på innbyggerne våre»

Populisme er den delen av den politiske meningsdannelsen der gjerdet er lavest.

Derfor betaler vi bompenger – og dette er alternativene

Bompengeopprøret som herjer Norge er rettet mot et system der kommunene som ønsker en ny vei må legge inn delfinansiering av bompenger for å få Stortinget med på spleiselaget. 

onsdag 22.05 2019

Her kan det bli bom-omkamper

Både i Drammen og på Jæren ligger det an til omkamp om bompenge-prosjekter. Også i Tromsø kan det bli omkamp om hvor mye bompenger som skal tas inn.

Høyre trekker garanti for byvekstavtale – ønsker å samarbeide med anti-bompengeparti

Med bompengeparti på frammarsj i flere av landets store byer åpner Tromsø Høyre nå for samarbeid med protestpartiet.

tirsdag 21.05 2019
1

Kommentar:

Er løsningen på bompengefloken så innlysende at vi ikke ser den?

Hvem er villig til å fremme innførsel av bompenger i valgkampen?

Debatt

Politiske forskjeller?

Ulike syn på tiltak for miljøet er helt greit, det forteller noe om hvordan man tenker og hvem man ønsker å prioritere. Det som derimot ikke er helt på sin plass, er å tilpasse fakta slik at den passer inn i egne argumenter.

mandag 20.05 2019

Gjør det vanskeligere å øke bompengesatsene i en fremtidig byvekstavtale

Samferdselsminister Jon Georg Dale legger en kraftig demper på mulighetene til å øke nivået på bompenger i forbindelse med kostnadsøkninger for trafikktiltak.

Debatt:

Bompenger gir politikere større makt over livene våre

Pål Julius Skogholt og Peter Andre Jensen (SV) har i denne og forrige uke frontet politikken som vil ramme barnefamilier, de som må reise langt, næringslivet, barn og deres fritidsaktiviteter.

lørdag 18.05 2019

Debatt:

Eventyr, bompenger og statistikk

SV-medlem Peter Andre Jensen er blitt bompengepartienes fremskutte talsperson i Tromsø, så lenge partiledelsen stilltiende godtar hans skriverier.

torsdag 16.05 2019

En middelaldersk bymur

Det er noe middelaldersk over en bomring.

Debatt:

Om troverdighet og slikt

I forbindelse med FrPs landsmøte nylig har både Nordlys og iTromsø slaktet FrP på kommentarplass.

mandag 13.05 2019

Debatt:

Vi treng plass til hus, grøntområde og leikeplassar og vi treng armslag og luft som er fritt for støv

Vil bompengar kontrollere livet ditt? Svaret på det er nei. Tvert i mot.

fredag 10.05 2019

Debatt

Senior Høyre ønsker å markere avstand fra bompengeforslaget for Tromsøya

Uttalelse fra Tromsø senior Høyre.

torsdag 09.05 2019

Debatt

Vil SV kontrollere livene våre ved hjelp av bompenger?

Bompenger handler om å kontrollere folk sine vaner og ikke om å finansiere veier.

tirsdag 07.05 2019

Vil forlenge drivstoffavgiften i to år

Politikerne i formannskapet vedtok formelt å søke Stortinget om å få forlenge drivstoffavgiften ut 2020.

mandag 06.05 2019

Debatt:

Bomring, fattige og rike

torsdag 02.05 2019

Vil forlenge belønningsordning – søker staten om 80 millioner

Troms fylkeskommune og Tromsø kommune venter fortsatt på invitasjon fra staten til forhandlinger om byvekstavtale. Nå søker de om vel 80 millioner kroner inntil avtalen er på plass.

onsdag 01.05 2019

Debatt

En byvekstavtale dreier seg om å rigge byen for fremtiden

Det er på høy tid med et løft for hele trafikksystemet i Tromsø, for biler, busser, syklende og gående, skriver Venstres Morten Skandfer.

lørdag 27.04 2019

Venstresidens viktigste støttespiller sier nei til bompenger: – Rammer fattigfolk hardest

Fagforbundet i Tromsø har vedtatt nei til bompenger i Tromsø – Rødts ordførerkandidat er bekymret.

fredag 19.04 2019

Kan mindre bilgassutslipp fjerne bompengene?

Innleggsforfatter mener at man ikke løser Tromsøs problemer ved å kreve inn bompenger.

torsdag 18.04 2019

Kampen mot bompenger blir 1. mai-parole: – Bompenger rammer alle arbeidere

LO i Drammen gjør bompengesaken til en av parolene under årets 1. mai-tog. I Tromsø skal Ahmed Aadan Warsame også mobilisere mot avgiften han mener rammer arbeidere med lav inntekt særlig hardt.

mandag 15.04 2019

Bompengeparti i Bergen får 16,9 prosent i ny måling:

Jan Blomseth: – Jeg tror vi kan komme enda høyere i Tromsø

I en meningsmåling utført av Bergens Tidende blir «Folkeaksjonen nei til mer bompenger» tredje største parti. I Tromsø øyner «Nei til bompenger» håp om å skrote byvekstavtalen.

Drammen Høyre snur i bompengesaken: Tromsø Frp øyner håp for omkamp

Bompengesaken ser ut til å bli sentral i flere lokalvalg. I Drammen har politikerne i Høyre snudd og varsler at de trekker sin støtte til byvekstavtalen.

torsdag 11.04 2019

Debatt

Tromsø trenger ikke bompenger for å finansiere veiene, Hilmarsen

– Bompenger er høyst usosialt, og helt unødvendig. Bompenger rammer de som har minst penger aller hardest.

Debatt

Et alternativ til bompenger, Hilmarsen

I sitt svar etterspør spaltist Hilmarsen et alternativ til bompenger. Ja, et slikt alternativ er fullt mulig å fremskaffe.

tirsdag 09.04 2019

Debatt:

Fortsatt drivstoffavgift med GPS?

Man undres stadig oftere på hvorfor Statens vegvesen som offentlig instans vil fordreie fakta til befolkningen, skriver Terje Walnum i Tromsdalen.

mandag 08.04 2019

Debatt:

«Her har hele Tromsø muligheten til å samle seg om en løsning»

Transport er en grunnleggende del av et samfunns infrastruktur. Absolutt alle borgere vil før eller senere være avhengige av et velfungerende transportsystem.

torsdag 04.04 2019

Hilmarsens virkelighetsoppfatning

Når det gjelder Øyvind Hilmarsens ytringer i onsdagens avis (3. april) ser vi at han har behov for noen oppklaringer:

onsdag 03.04 2019

Hilmarsens bompengesug

1

Fra sidelinja:

«Hvorfor ser en ikke transport i et bysamfunn som et fellesgode som alle er like avhengige av»

Ikke for å strø salt i vonde sår, men det er noen merkelige kortslutninger ved «Tenk Tromsø» som gjør at stadig flere stiller spørsmål ved prosjektet, skriver Herman Kristoffersen.

tirsdag 02.04 2019

Ahmed Warsame starta Facebook-siden «nei til bompenger i Tromsø/Troms»: – Kjipt at Blomseth har tatt navnet vårt

Kystpartiet-politiker og bompengemotstander Ahmed Warsame støtter Blomseth, men er skuffet over å ikke ha blitt involvert i den nye valglista.

Fra sidelinja:

Hva skulle vi gjort uten bompenger? Båret bilene?

Bompenger har gitt oss mye ny vei i Tromsø. Uten bompenger hadde vi fortsatt stått i timevis i fergekøer på Strandtorget og i Tromsdalen.

fredag 29.03 2019

Forventer at elbiler vil utgjøre seks prosent av passeringene

Det økte salget av elbiler i Tromsø kan føre til konsekvenser for bomringen.

1

Fra sidelinja:

Den blinde flekken. – Er bompengene i Ishavsbyen Tromsø en slik sak?

Tidligere ordfører Herman Kristoffersen kommenterer bompengedebatten.

Debatt:

«Bompengesaken: En regning uten vert»

Formålet med «Byvekstavtalen» er ikke, som mange tror, å forbedre veistandarden i Tromsø.

Debatt:

«Bompenger blir valgvinner?»

Nå har avgiftspartiene begynt å fraskrive seg ansvaret for bomeventyret i Tromsø.

onsdag 27.03 2019

Debatt:

Bompengebom av Fagforbundet

Alle bompengeopplegg i Norge er basert på lokale initiativ og lokal tilslutning, svarer Tommy Skjervold (Frp) Erik Jørgensen og Fagforbundet.

søndag 24.03 2019

Debatt

Det usosiale grønne skiftet

torsdag 21.03 2019

Debatt:

Bompenger i Tromsø: Lovlig eller ulovlig?

Slik som jeg ser det så skal jeg kunne kjøre fra Tromsdalen til Kvaløya på tidligere bompengefinansiert vei, skriver pensjonist Torstein Henriksen.

Avtale lar vente på seg – skaper usikkerhet om lokale skoleveiprosjekter

Kommunen har planlagt tiltak for å øke trafikksikkerheten på skoleveier, men må forskuttere utgiftene fordi byvekstavtalen fortsatt ikke er på plass.

Røymo: – Håper vi har funnet et prisnivå som folk kan bære

Ordfører og leder av Tenk Tromsø, Kristin Røymo (Ap), mener Tromsø ikke har anledning til å droppe høyere bomavgift i rushtida.

Ap-ordfører med bompenge-advarsel til Tromsø: – Dropp rushtidsavgift og ikke tro på glansbildene som dere presenteres

Trondheim signerte ny byvekstavtale med staten fredag. Dermed rykker Tromsø fram i forhandlingskøa. Nå får Kristin Røymo klare advarsler fra sin partikollega i bompengebyen Sandnes.

onsdag 13.03 2019

Blomseth mangler underskrifter til å starte protestpartiet sitt mot bompenger

Innsamlingen av navneunderskrifter for det nye partiet «Nei til bompenger» har ikke nådd helt i mål – ennå.

fredag 08.03 2019

Nå er Blomseths protestliste mot bompenger klar

Avhoppede Frp-politiker Jan Blomseths protestliste mot bompenger er nå klar.

torsdag 28.02 2019

Debatt:

Bompenger er populært, lønnsomt og nødvendig

Midt i den ivrige debatten om bompenger er det så lett å glemme at bompenger med rushtidsdifferensiering er et godt byutviklingstiltak, samfunnsøkonomisk lønnsomt, sosialt utjevnende og til og med populært i befolkningen.

tirsdag 26.02 2019

Jan Blomseth melder seg ut av Frp: – Vi har brutt nærmest alt av løfter vi ga til folk

Mangeårig Frp-høvding Jan Blomseth melder seg ut av Fremskrittspartiet – og tar et kraftig oppgjør med partiet.

fredag 22.02 2019

Regjeringspartiene vil ikke utrede satellittbasert veiprising

Ap og KrF foreslo en utredning av GPS-basert veiprising som erstatning for dagens bompenger, men Høyre, Frp og Venstre vil heller å se på andre løsninger.

fredag 15.02 2019

Debatt

Fra en småbarnsmor til en annen

Noe av det viktigste vi kan gjøre for at våre barn skal kunne ha en fin oppvekst og leve gode liv i Tromsø, er å sørge for at veksten i personbiltrafikken ikke fortsetter å øke.

Det er bare meget naive politikere som tror at veivesenet er objektive og nøytrale i de utredningene som leveres

mandag 11.02 2019

Høyre-Erlend frykter stans i byutviklingen i påvente av byvekstavtale

Høyres Erlend Svardal Bøe frykter at viktig byutvikling blir satt i møllpose i påvente av en bymiljøavtale med staten.

Debatt

Et ønske om en bedre debatt

fredag 08.02 2019

Debatt

Et hjertesukk om bompenger…kan vi snu i tide?

Å gjøre Tromsø om til en bompengeby kommer til å forfølge oss i 15–20 år

torsdag 07.02 2019

Debatt:

GPS, bompenger og drivstoffavgift

onsdag 06.02 2019

Tromsøfirma mener de har teknologien som trengs for å vrake bompenger og innføre GPS-innkreving

Tromsøfirmaet Autosim mener de sitter på nøkkelen for å slippe bompenger i Tromsø.

Slik vil Kvaal (H) gjøre veiprising billigere for barnefamilier

Hans Petter Kvaal mener GPS-løsning istedenfor bompenger kan gi lavere kostnad til barnefamilier, og at teknologien allerede er klar for å bli tatt i bruk.

tirsdag 05.02 2019

Til tross for 260 millioner kroner til tiltak for å få ned bilbruken, øker den fortsatt

Til tross for 260 millioner kroner til tiltak for å få ned bilbruken, øker den fortsatt. Nå er lokalpolitikerne klare for å inngå byvekstavtale med staten som betyr åtte milliarder kroner til nye tiltak.

Debatt

Bompenger, GPS-tracking og "skitne triks i Ludo”

mandag 04.02 2019

Debatt:

«Slike utspill som har kommet fra Høyre skaper usikkerhet blant velgerne og næringslivet»

tirsdag 29.01 2019

Debatt:

Byutvikling på bilistenes regning?

Og når først GPS-en er innført – hvilke garantier har man for at ikke både priser og grensesettinger kommer til å bli «justert» til fordel for kommunens umettelige sluk, spør Einar Giæver i sitt innlegg.

mandag 28.01 2019

Gunnar Wilhelmsen (Ap) om Høyres bompengeomkamp: – Merkelig utspill fra Kvaal

Høyres ordførerkandidat Hans Petter Kvaal varslet i forrige uke en omkamp om byvekstavtalen. Gunnar Wilhelmsen mener imidlertid at Kvaal ikke har ryggdekning i partiet for utspillet.

søndag 27.01 2019

Slik blir Høyres bompenge-kompromiss: – Vil ikke låse oss til en teknologisk løsning

Tromsø Høyre går inn for en løsning med bompenger inntil nye teknologiske løsninger kan tas i bruk.

lørdag 26.01 2019

DEBATT:

Tromsø Høyre og byvekstavtale

Dette vil i klartekst bety redusert busstilbud og dyrere billetter for bussbrukerne i Tromsø i år, skriver Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø.

fredag 25.01 2019

Skandfer (V): – Vi har stilt oss bak byvekstavtalen. Det er urokkelig fra Venstres side

Venstres Morten Skandfer er klar på at drivstoffavgift ikke holder mål i forhandlingene om byvekstavtale.

Debatt

Brukeravgift kontra skatt på bilbruken, hva ønsker vi?

Etter å ha fulgt med i diskusjonen om bompengeinnføring på Tromsøya er det noen spørsmål som krystalliserer seg. Er dette en brukeravgift som politikerne ønsker, eller er dette en ny skatt?

torsdag 24.01 2019
1

Kommentaren:

Er nå egentlig Høyre imot bompenger?

Jeg har imidlertid vanskelig for å se for meg at Kvaal eller Bråthen plutselig ønsker å velte alle trafikale prosjekter for kommunen i årtier fremover, skriver Stig Jakobsen i sin kommentar.

Naturvernforbundet ut mot Kvaals (H) bompengeutspill: – Dette kan være med å torpedere hele den nye byvekstavtalen

– Jeg tolker dette som en omkamp om den sentrale samferdselspolitikken i kommunen, sier Anton Petter Hauan i Naturvernforbundet om Hans Petter Kvaals (H) utspill om bompenger.

Tidligere Sp-leder Geir Toften om byvekstavtalen: – Sp-ledelsen forstår ikke hvordan det er å bo utenfor byen

Geir Toften (Sp) mener at kommunen må trekke seg fra byvekstavtalen og starte arbeidet på nytt. Han anklager i tillegg Sp for å ha mistet kontakt med distriktet.

Sp vil også ha endringer i bompengeavtalen

Sp-leder Marlene Bråthen støtter utspillet fra Hans Petter Kvaal (H) om å gjøre endringer i byvekstavtalen. Bråthen mener den er dårlig tilpasset distriktene i kommunen.

onsdag 23.01 2019

Høyre snur om bompenger: SV og Ap reagerer med vantro

Arbeiderpartiet og SV tror nesten ikke sine ører når de får vite at Høyre vurderer å bryte ut av bompengeforliket.

Kvaal varsler omkamp om bompenger:

– Ikke sikkert at noen av de 15 bomstasjonene settes opp

Høyres ordførerkandidat Hans Petter Kvaal vil gjøre store endringer i bompengeavtalen, men avviser at utspillet er et frieri til Frp.

tirsdag 15.01 2019

Debatt:

Ja til GPS-løsning i finansiering av trafikktiltak

Dagens innkreving av brukerfinansiering er basert på bompenger. Det er på mange måter gårsdagens teknologi og oppfattes i tillegg som lite rettferdig.

tirsdag 08.01 2019

Datatilsynet gir grønt lys til GPS-system som kan erstatte bompenger

Frp: – Bare et annet navn for bompenger

Datatilsynet gir grønt lys for GPS-veimåling som kan erstatte bompenger. Sp håper at Tromsø kan delta i et pilotprosjekt, mens Frp avskriver løsningen som et nytt navn for bompenger.

mandag 07.01 2019

Dramatisk årsmøte i senterpartiet:

Bompengeopprør i Senterpartiet vant ikke fram - lederen trekker seg i protest

Det ble rekordoppmøte på Senterpartiets årsmøte da partiet skulle ta stilling til innføring av bompenger i Tromsø.