Tema

fredag 16.10 2020

«Rockens sorte får»:

Den mørkeste, sinteste og cooleste bobben av dem alle0

Bob Dylan, Bob Hoskins, Bob Paisley, Bob Geldof, Bob Seger, Bobby Bland og Bobby Peru. Det kryr av bra Bobbiser der ute. Men ingen så sint og deperat som det Bob Mould var i 1990.

Ukas artist

- Hele lydanlegget blåste ned i en jacuzzi!

fredag 09.10 2020
1

Ukas artist

– Sikkerhetsvakta kom og tok spritflaska fra meg!

onsdag 30.09 2020

På sitt beste er hun Norges beste popsanger4

Endelig er hele debutplata til Dagny ute, etter at Tromsø-artisten bød på en sekslåters sommerflørt tidligere i år.

tirsdag 29.09 2020

Unge Tromsø-artister får kulturstipend

Solveig Irene Primberg Skogdal og Vilde Bye Martinsen er to av fire mottakere av Kulturstipendet 2020.

fredag 18.09 2020

«Rockens sorte får»:

Skal man definere rock – da er dette svaret0

Akkurat som selve rocken handlet The Dictators om én ting: Å ha det gøy.

Bettye har baller, og drar oss inn i bobla5

Veteranen Bettye LaVette fortsetter å levere oppsiktsvekkende god musikk.

fredag 11.09 2020

Musikkintervjuet: 666

De var brua mellom punk og black metal – 38 år senere slippes endelig «debutplata» av amerikansk selskap

– Det føles ganske absurd, innrømmer grunnlegger av 666, Alf Krogseth.

Oppsamlingsheat, høsten 2020

Fra husmor-klisj til helvetesporten – 10 ferske musikktips fra Helge Skog

Det er halvannen måned siden Feedback rullet ut sist, og derfor er det på høy tid med en kjapp gjennomgang av noen rene plateanbefalinger, og ikke regulære anmeldelser, fra skiver i 2020 vi av tilfeldige årsaker ikke har rukket å omtale hittil i år.

onsdag 09.09 2020

Tromsøfilm nominert til pris i Italia

Etter å ha jobbet med filmen «Tullerusk» i åtte år har Espen Olaisen og Håvard Walseth begynt å høste fruktene.

mandag 07.09 2020

Kjører fullt konsertprogram til høsten – forventer større rift om billettene

Samtlige konserter på Viseklubben Spelts høstprogram går som planlagt – dog med langt færre publikummere på spillestedene.

søndag 16.08 2020

TV-slavens utvalgte

«Såpeserien» det er umulig å ikke bli hekta på

En syv år gammel australsk serie har fått et overraskende stort publikum her til lands. Det har jeg full forståelse for.

fredag 10.07 2020

Musikkintervjuet:

Sindre Kielland (17) spiller i to band, leser Kafka og drømmer om å lage bra kunst: – Jeg er glad i å være uenig med folk

Sindre Kielland fra Tromsø spiller blant annet i det nordnorske punkbandet Blondekant som opptrer på «Bukta i Byen» og på sommerleiren til Natur og Ungdom i sommer.

tirsdag 07.07 2020

Bukta presenterer «Bukta i Byen»: Konserter, quiz, stemning og potetvafler med lodderogn

Årets buktafestival er, som de fleste vet, avlyst. Nå skal gjengen bak Bukta fylle byen med konserter, øl, mat og stemning som et rocka plaster på såret.

fredag 03.07 2020
1

UKAS ARTIST:

– Vi endte opp i full slåsskamp på scenen

fredag 19.06 2020
1

UKAS ARTIST:

- Yes! Det må jo være kjempeenkelt, tenkte han som var utpekt som sjef

mandag 15.06 2020

Blårock får over en halv million til eget lydutstyr: – «Hold kjæft stikk av!» pål markuss

Etter 30 år får Blårock endelig sitt eget lydustyr. Kulturrom gir Blårock Café 636.000 kroner i tilskudd til PA, monitorsystem og backline.

fredag 12.06 2020
1

Ukas artist er en musikalsk leiesoldat

«Spiller for alle som vil betale for mine tjenester. Kontant, faktura eller natura»

søndag 07.06 2020

Rakettnatt plukket ut til eksklusiv utstilling: – Vi ønsket å lage en utstilling som tar for seg den nye vinen av norske festivaler

RakettNatt er en av fem festivaler som portretteres når det nasjonale museet for populærmusikk, Rockheim, setter opp fotoutstillingen «Festivalsommeren».

fredag 05.06 2020
1

Ukas artist

- Så jeg dikta seks vers på sparket for å unngå juling

Sjekk om Violet Road kommer til din kai for å spille konsert i sommer

15. juni starter Violet Road sin kystturné hvor de skal besøke 18 småsteder langs den nordnorske kysten.

fredag 29.05 2020

Musikkintervjuet: Daniel Romano

Daniel Romano: Tett på en kreativ tornado

For uinnvidde: Canadiske Daniel Romano er ikke bare en ekstremt begavet og bejublet multikunstner og låtskriver. Han er også noe av et fenomen, og en enigma, av en artist. Det finnes de som vil kalle ham et regelrett geni.

Popartist Kristian Kristensen håndplukket til Bremnes-musikal på HT: – Jeg gleder meg til å utforske deres vanvittige språkunivers

Mannen bak hitene «Kan Du Lære Mæ?» og «Du ga mæ viljestyrke», kommer til Tromsø og Hålogaland teater til høsten for å spille i musikalen «Bare Bremnes».

Øivind Sjøvoll aka Kohib ute med første album på 10 år: – Jeg liker ikke at en kjøttmeis høres ut som en kjøttmeis

10 år etter sist albumslipp og to år siden han tok pause fra utelivsbransjen, er Øivind Andersen Sjøvoll aka Kohib albumklar med plata «In Mountains».

søndag 24.05 2020

Gunnars islandske bestefar tipsa ham om en skrivekonkurranse på Island - nå skal teaterstykket oversettes

Dramaet «Ubåt» vant fram i konkurransen med 150 andre bidrag. Stykket skal settes opp på det islandske nasjonalteateret i løpet av 2021.

fredag 22.05 2020

Ragnar Olsen (snart 70): – Jeg vil aldri gå over til å bare dyrke roser

Tirsdag 26. mai fyller ordsmeden Ragnar Olsen 70 år. Det skal på ingen måte gå ubemerket hen.

1

Ukas artist

Med cognac og bløtkake på rideren og Luxus Leverpostei som taffelmusikk

Tromsø Jazzfestival en av få musikkfestivaler som arrangeres i sommer

De aller fleste sommerfestivalene har måttet avlyse i år på grunn av koronaen, men i august blir det lyd fra Tromsø Jazzfestival.

fredag 15.05 2020

Musikkintervjuet: Dagny

– Jeg tror ikke at jeg er noe!

Neste uke slipper Dagny Norvoll Sandvik første del av det som blir hennes debutalbum. Feedback har snakket med henne om albumformatet, jantelov, behovet for privatliv, og det å bli droppa. Og masse mer.

1

Ukas artist

– Jeg lå langflat, helt urørlig, sånn halvveis innunder bilen, og hun trodde hun hadde kjørt over meg

For en fest av et band – For en fest av ei skive5

OK, folkens. Da gir jeg meg, kaster jeg kortene, legger tommelen på bordet og sier gris. Sånn, bare for å parafrasere Hanna Kvanmo. Det burde nemlig gjøres oftere i rock’n’roll-sammenheng.

Burde få de fleste til å savne mørketiden5

Luke Elliot serverer melankolimagi for connaisseuren med sitt andrealbum.

fredag 08.05 2020

Menneske eller maskin? Aner ikke. Og hvem bryr seg?0

Det Daniel Romano driver på med nå er i ferd med å nå episke og historiske dimensjoner.

lørdag 02.05 2020

Stein Torleif Bjellas velsignelse og forbannelse4

Fire år mellom to Bjella-skiver er nesten som en evighet å regne.

fredag 24.04 2020

Myklebust viser seg fram.5

Trompetisten, komponisten og vokalisten Ole Jørn Myklebust er nå ute med si andre viseplate, og viser på «Heimbygda mi» at han er en musiker å regne med også i denne sjangeren.

fredag 17.04 2020

Musikkintervjuet: Oter

Etter flere år i dvale er Tromsø-rapperen Oter tilbake: – Virker som om folk har savna meg

Mørke tekster på mørke beats. Sånn var det sist vi hørte fra Oter. Men nå møter vi rapperen på nye beats – og med et stort prosjekt som skal resultere i flere album med makkeren Carl Christian Lein Størmer, om alt går etter planen.

torsdag 09.04 2020

12 filmer du bør se på Viaplay

Tydeligvis skaffer stadig flere nordmenn seg Viaplay under koronaens tid. Her er de beste filmene strømmetjenesten har å tilby.

fredag 03.04 2020

Musikkintervjuet: Elias Jung

Tar nytt Hamsun-prosjekt til scenen og albumformatet

Elias Jung tonesetter dikt av Nord-Norges ikoniske forfatter og lyriker, Knut Hamsun.

torsdag 02.04 2020
80

Musikkommentaren

Tusen takk for en uvurderlig jobb – og for at dere gidder!

Takk og lov at det er folk der ute som gidder å booke konserter. I disse dager tenker jeg ekstra mye og hardt på dem. Også sender jeg en ekstra high five til en skikkelig helt.

søndag 29.03 2020

«Kampen om Narvik» utsatt på grunn av korona: – Vi fortsetter innspillingen så snart det er forsvarlig

Filmproduksjonen utsettes på ubestemt tid på grunn av korona-viruset, men det legges allerede planer for veien videre.

torsdag 26.03 2020

Ukas låt:

Årets mest spretne låt

Powerpop kan være dølle greier, men med maksimal spenst i sokkelesten er det verdens fineste musikksjanger. Hør Romero for bevis.

Norske lykkepiller i omelettform5

Mats Wawa har laget en fornøyelsespark fylt av soul, pop og rock’n’roll.

fredag 20.03 2020

Musikkommentaren:

Takk for at vi får komme inn i stua deres. Det er en god trøst.

Virtuelle konserter. Det låter egentlig like tiltalende som intravenøs middag, nettverksbyggende bekjentskap og avstandssex.

fredag 13.03 2020

Verdens minst kjedelige artist5

Soul-skøyeren Swamp Dogg tar på seg cowboyhatten, og lar tårene trille.

fredag 28.02 2020

Ozzy krysser grensa til Smurfeland2

Ozzy Osbourne mister grepet totalt i løpet av sitt nye album.

tirsdag 25.02 2020
1

Jahn Teigen (1949-2020)

Den ubestridte kongen på haugen

Han var aldri kjent for å være kjent, men en nasjonalskatt folk elsket for det han gjorde.

tirsdag 04.02 2020

Tungtvann til Rakettnatt med jubileumskonsert: – Ja, vi kommer til Nordens baguette- og rødvinshovedstad!

Tungtvann-duoen spiller i Tromsø for første gang siden 2016.

fredag 31.01 2020

Den som er uten synth kan kaste første stein5

Jonas Ledang leverer gubberock 2.0 på debutplata.

torsdag 23.01 2020

TV-SLAVENS UTVALGTE

Dette er den beste norske TV-serien jeg noensinne har sett

Det satt langt inne å skulle sette på TV-serien om 22. juli. Det angrer jeg ikke på nå.

tirsdag 21.01 2020

Kristoffer (27) skal date kjendis på TV: – Du skulle sett ansiktsuttrykket hans da jeg sa hva jeg het

Mandag begynner TV-programmet «Jan Thomas søker drømmeprinsen» på TVNorge. Blant «frierne» finner du Kristoffer Lundin fra Tromsø

mandag 20.01 2020

Tromsøs første hip hop-kollektiv: – Vi har 800 låter vi kunne gitt ut i morgen

Det seks mann store hip hop-kollektivet MVNISK (uttales «manisk») tar sikte på å dundre ut mye musikk i løpet av 2020.

søndag 05.01 2020

Dette var de 10 mest leste kultursakene i fjor

Netflix. Jørn Hoel og Rakettnatt var blant det som engasjerte våre kulturlesere.

lørdag 04.01 2020

Skal du på filmfestivalen? Dette må du vite om TIFFs nye billettsystem

Mandag starter billettsalget til den 30. utgaven av Tromsø Internasjonale Filmfestival, og i år er det store endringer på billettfronten.

onsdag 18.12 2019

Dette er de 16 beste filmene fra dette tiåret

Her er de 16 filmene som har gjort størst inntrykk på vår filmanmelder det siste tiåret.

fredag 13.12 2019

Årskavalkade 2019

Her er Egon Holstads favorittskiver fra 2019

Det er alltid viktig å minne om mantraet «Det finnes ikke dårlige plateår - det finnes bare late lyttere».

Årskavalkade 2019

Her er Helge Skog sine favorittalbum fra 2019

Sexy soul, raff rock, perfekt pop og mannevond metal – her er de beste platene fra 2019, ifølge Feedbacks musikkritiker Helge Skog.

Årskavalkade 2019

Her er Rudi Nikolaisens favorittskiver fra 2019

Norsk progrock, amerikansk støyrap og lokal pianojazz er blant godbitene som definerte musikkåret.

fredag 06.12 2019

En hyllest til verdens beste julesang

Julesanger elskes og hates av alle og enhver. Det er likevel den aller, aller viktigste ingrediensen for å skape julestemning og dette er den beste av dem alle.

torsdag 21.11 2019

Denne TV-serien er alene verdt abonnementet

«The Morning Show» er det perfekte TV-drama som er umulig å ikke like

onsdag 13.11 2019

«Mannen fra nord» returnerer: – Tilknytningen til Nord-Norge er som en navlestreng

Torsdag kveld står Vidar Vang på scenen i Tromsø for å promotere sin nyeste plate.

onsdag 16.10 2019

Nok en gang gull fra en av verdens beste serieskapere

Ryan Murphy står bak noen av verdens mest interessante TV-serier. Han siste verk «The Politician» er et av hans beste så langt.

fredag 04.10 2019

Ei perfekt plate for høsten5

Ei av høstens mest vanedannende og sterke plater.

fredag 20.09 2019

Anmeldelse:

Jon Larsens ærbødige svanesang5

Hva får du hvis du blander Django Reinhardt, en svartmetallgitarist, en langhåret øksfjording og en forsker som spesialiserer seg på stjernestøv? Forunderlig nok, en konsert med Hot Club de Norvège.

fredag 30.08 2019

Gikk du glipp av disse?

5 brennheite plateanbefalinger fra sommeren som gikk0

Hver sommer slippes en rekke raffe skiver, og mange går «under radaren». Slapp av! Feedback har fanget dem opp for deg.

Tromsdalens versjon av Fragglene vet å lage fest4

På album nummer to disker The Modern Times opp med en fin rekke pop-nuggets. De glemte dessverre også et par råtne tomater igjen på tallerkenen.

søndag 25.08 2019

Rakettnatt 2019

Joda, han gjorde det igjen6

Sondre Justad har gjort publikumsfrieri til en kunst.

lørdag 24.08 2019

Rakettnatt 2019

Imponerende hitparade5

Om Sivert Høyem er "kongen" av Rakettnatt og Sondre Justad er prinsen så er Ina Wroldsen defintivt dronninga.

Rakettnatt 2019

Takk for vorset, jenter 3

Icona Pop ble bakgrunnsmusikk til fulle 20-åringer.

Rakettnatt 2019

Kometnedslag på Satelittscenen6

Du vet når du ser en episode med Paradise Hotel, og du føler deg merkbart dummere etterpå? Boy Azooga har omtrent stikk motsatt effekt.

Rakettnatt 2019

Ujålete og herlig electropop fra söta bror5

Shy Martin ble fredagens største positive overraskelse på Rakettnatt.

Rakettnatt 2019

Disse sangene er å regne som nordnorsk folklore5

Jeg innrømmer å ha hatt store forventninger til denne konserten. Madrugadas comeback gjorde meg sulten på mer.

fredag 23.08 2019

Rakettnatt 2019

Alle som ikke var her kan angre bittert6

Thea Hjelmeland viste at hun var en multikunstner av rang under konserten på Satelittscenen. Bare synd ikke flere fikk det med seg.

Rakettnatt 2019

Karaoke i storformat3

Playbacken satt som et skudd da Unge Ferrari lagde dansefest på Stortorget.

Rakettnatt 2019

Flink låtskriver – urutinert konsertartist3

Hilde Skaar har bevist at hun kan lage hits, men dette ble aldri noe ordentlig festivalshow.

Rakettnatt 2019

Må ta i bruk litt for mange triks for å få oppmerksomhet3

Ikke engang hopping, spretting og bare overkropper kunne gjøre konserten med Boy Pablo spennende.

Rakettnatt 2019

Genuin spilleglede fra første låt4

Storfjord- og Tromsø-bandet Resirkulert fikk æren av å være første artist ut på Satelittscenen på Rakettnatt i år, en oppgave de absolutt løste godt.

Rakettnatt 2019

Fikk Tromsø-gryta opp til kokepunktet5

RSP & Thomax feiret 10 års samarbeid i godværet på Stortorget, og fikset et topp vorspiel for oss fremmøtte.

torsdag 22.08 2019

Konsertanmeldelse:

Melodiøst og rytmisk stødig av Moksha4

Et spennende møte mellom jazz og indisk raga.

10 personer du garantert vil møte på Rakettnatt

Det blir ikke Rakettnatt uten at disse er blant publikum.

fredag 26.07 2019

Snart kan du bruke strømmetjenester også i utlandet

Samtlige strømmetjenester du kun kunne se «hjemme» kan du nå også se på ferie.

søndag 21.07 2019

Buktafestivalen 2019

Styggvakkert og autentisk!6

Med en sjangerteft som kunne gjort Ennio Morricone pinlig berørt, satte Helldorado et bunnsolid punktum for årets Paradisbukta-program.

lørdag 20.07 2019

Buktafestivalen 2019

70-tallet ringte. De ba oss slutte å kødde med tid-rom-kontinuumet i Paradisbukta5

Det er nærliggende å anta at tysksvenske Lucifer har oppfunnet en fullt fungerende tidsmaskin, som samtidig spytter ballete gitarriff.

Buktafestivalen 2019

Ellevill løpetid5

The Dogs beviser hvorfor de er tromsøværingenes «beste venn».

Buktafestivalen 2019

Veldig gøy!4

I en halvtime iallfall.

Buktafestivalen 2019

Må dessverre ta i bruk ordet jeg hadde håpet å unngå4

Det første og siste som dukker opp i hodet mitt når jeg ser på A Million Pineapples er at de er søte. Dessverre.

Buktafestivalen 2019

Stadionrock fra øverste hylle5

Men vi hadde trengt vin til dette.

Buktafestivalen 2019:

Helldorado bytter plass med Daddy Long Legs i kveld

Grunnet et innstilt fly får Helldorado «prime time»-spot på Buktafestivalen.

1

I dag er tredje og siste dag i Bukta. Her er Egon Holstads forhåndsomtale av samtlige band på de to største scenene

Her er lørdagens Bukta-artister

Les Egons høyst objektive og saklige gjennomgang av dagens Bukta-artister.

Buktafestivalen 2019

Mer enn bare et Retro-band for de under 405

Franz Ferdinand er rockemusikk for de av oss liker pop, vi er tydeligvis mange.

Buktafestivalen 2019

Rakfisk, rock og snåle snurrepiperier4

Iceage leverte varene, men det ble aldri så farlig og kult som det kunne og burde blitt.

fredag 19.07 2019

Buktafestivalen 2019

Hva skjer hvis du krysser War on Drugs med bodødialekt?4

Indie-nykommerne Virkelig ble en svært positiv overraskelse i Bukta.

Buktafestivalen 2019

Som noe hentet ut fra en surrealistisk tegneserie5

En konsertopplevelse med Bob Hund kan trygt kalles annerledes.

Buktafestivalen 2019

En artist du får lyst til å dra på nachspiel med5

Line Saus er trolig festivalens mest sympatiske artist.

Buktafestivalen 2019:

Mottoet «fuzz, fesk og fette» kler dem godt5

Kosmik Boogie Tribe leverte rock med ekstra roll i Bukta fredag.

Buktafestivalen 2019

Kos i sola, selv om seiersparaden uteble4

Det er ikke lett å gjøre alle til Lars.

1

I dag er andre dag i Bukta. Her er Egon Holstads forhåndsomtale av samtlige band på de to største scenene

Her er fredagens Bukta-artister

Les Egons høyst objektive og saklige gjennomgang av dagens Bukta-artister.

Buktafestivalen 2019

Lagde nostalgifest i Bukta5

Med det beste fra katalogen satte Weezer en verdig avslutning på Buktas første dag.

Bukatfestivalen 2019

Nord-Norges råeste septett5

The Late Great er et fryktelig bra band, som klarer å levere tradisjonell rock’n’roll det er laget mye av fra før.

torsdag 18.07 2019

Buktafestivalen 2019:

Ja, dette var jo trivelig!4

Gamle låter i ny innpakning, fra den gamle mesteren.

Buktafestivalen 2019:

Hadde trengt mer kjøtt i monitor3

The Courettes var i kjempehumør, men musikken ble kjedelig i lengden.