Selv begynte jeg for tre år siden, i mitt 67-ende år, å kjøre piggfritt. Jeg har ikke hatt problem en eneste dag!
Vet disse unge idealistene i kommunestyret hvilket ansvar de tar på seg ved å forsøke å dreie transportinfrastrukturen over i hasardiøs retning, spør Ove Høgtun i sitt innlegg.
Dette ønsker kommunen å gjøre:
Kommunen har laget en tiltaksplan for å redusere svevestøvet i Tromsø. Alle inntektene fra piggdekkgebyret skal øremerkes tiltak som gir bedre luftkvalitet.
Statens vegvesens målestasjoner på Tromsøya viser at det for tiden er høy luftforurensning ved Hansjordnesbukta og Rambergan.
Det har en naturlig forklaring sier den ansvarlige for drift og vedlikehold hos veivesenet.
Ifølge ny forskning kan selv luftforurensing langt under EUs grenseverdier øke faren for luftveisproblemer 20 år fram i tid.
På grunn av oppholdsvær og tørre veibaner ventes høy luftforurensning i Tromsø mandag og tirsdag.
Onsdag er varselet for Tromsø verst i hele landet.
Skal vi straffe bruk av piggdekk?
Fredag morgen flytta Bydrift svevestøvstasjonen fra tverrforbindelsen til mindre trafikkerte Dramsvegen. Formålet er å sammenligne målingene herfra med målingene gjort av den andre stasjonen plassert ved tungt trafikkerte Hansjordnesbukta.
I går ettermiddag advarte kommunen mot høy luftforurensing og det blir de nok å måtte gjøre i morgen også.
I utgangspunktet er Tor Kristoffersen og kona Ellen Bergheim skeptiske til piggfrie dekk. Men når kommunen spanderer, er de villige til å prøve.
Raskere tiltak fra Tromsø kommune skal hindre at svevestøvet når «rødt nivå» i Tromsø.
Tromsø kommune advarer mot at det kan bli mye svevestøv i helgen.
Da ordfører Kristin Røymo oppfordret byens bilister til å legge om dekk, fikk hun kritikk for å potensielt skape trafikkfarlige situasjoner. Nå svarer hun på kritikken.
I fjor hadde Tromsø 37 dager der konsentrasjonen av svevestøv i lufta var for høy. Ingen andre byer har verre resultat.
Etter at kommunen fikk nye spørsmål fra Fylkesmannen om hva som gjøres for å bedre den lokale luftkvaliteten, foreligger nå svarene.
De siste ukene med ekstremt svevestøvnivå viser enda en gang at trafikkløsningene som lokalpolitikerne tenker på, slett ikke holder mål.
– Så var verken svevestøv eller trafikksikkerhet fokus likevel, men heller inntekter til kommunekassa? Det skriver Skulsfjord og Lyfjord utviklingslag i sitt innspill til kommunens klimaplan om utprøving av piggdekkavgift.
Landets fremste svevestøvforskere tok turen til UNN torsdag og fortalte hva som faktisk må til for å redusere svevestøvnivået i Tromsø.
Det må da være mulig for Johansen og Ramberg å se både årsaken til og løsningen på problemet?
Steindeponiene i Tromsø har mye skyld i all svevestøvet som kommer, mener debattanten.
Norsk Varme oppfordrer Tromsø kommune til å innføre panteordning av gamle vedovner. De fører nemlig til mer svevestøv.
Tromsø kommune har for første gang gitt politiet pålegg om å kontrollere og bøtelegge bilister som fremdeles kjører med piggdekk.