Sjøtransporten er forpliktet til å kutte klimagassutslippet med 40 prosent innen ti år. I en tid med rask utvikling mener innleggsforfatteren at gårsdagens trender ikke bør videreføres.
I likhet med resten av samfunnet, har store deler av norsk transportnæring det vanvittig tøft i Korona-krisen. Både små og store bedrifter sliter med å få endene til å møtes, og mange er på grensa til konkurs. Det skriver Arne Nævra (Sv) i debattinnlegget.
I den nye yrkestransportloven droppes kravet om kjentmannsprøve for å få kjøreseddel. Steinar Nilsen i Tromsø Taxi mener det er direkte ufornuftig.
Forslaget til endring i yrkestransportloven ble vedtatt i Stortinget tirsdag. Det får Uber til å gløtte i bakspeilet og skimte det norske markedet igjen.
Uber har ingenting med deling å gjøre, men er kroneksemplet på sosial dumping satt i system.
Sp-nestleder Ola Borten Moe har fått nok av utenlandskregistrerte vogntog med dårlige dekk, dårlig sikret last og underbetalte sjåfører. Han vil ha Sp-landsmøtet med seg på å stoppe slike dødsfeller oftere.
Det statsråden legger opp til i sitt utkast til nye regler for bransjen er en ren avregulering, mener Peter Hansen og Roald Arentz.
Michal Rybinskis selskap frakter fisk fra Nord-Norge til Europa. Til iTromsø sier han at han synes det er ille å se hvordan noen utenlandske sjåfører oppfører seg på norske vinterveier.
Siden nyttår har seks ulike semitrailere sklidd og sperret fylkesvei 58 på Kvaløya. Men transportselskapet skylder på Vegvesenet, og sier at de ikke føler noe ansvar.
Samferdselsministeren innrømmer at veiene nødvendigvis ikke har blitt tryggere fordi kontrollene i Nord-Norge har økt, og sier til iTromsø at han vil se på både lovverket og bøtesatsene for trailere som passerer grensen.
– Det er dessverre sånn at det kommer transporter også til sjømatselskapene, som ikke er godt nok skodd, sier Marit Bærøe, Sjømat Norge. Næringen står for en tredjedel av alle de utenlandske trailerne i Norge.
Antanas Valaka ble nektet å kjøre inn i Norge med vogntoget sitt. Det er han glad for.
Lastebilsjåførene Esben Eitran og Kim Eriksen vil starte en folkebevegelse for bedre sikkerhet på norske veier.
Nord-Norge krever at regjeringen ved samferdselsministeren kommer med sterkere tiltak overfor utenlandsk tungtransport i landsdelen.
Vi har en situasjon på veiene våre som er helt uakseptabel. Den fortvilelsen som nå brer seg i nord deler jeg fullt ut.
– Dessverre har vi alle fått en tragisk påminning nylig på E8 i Troms om alvoret dette representerer hver eneste dag.
Thomas Johansen har sagt opp jobben som daglig leder for Din Taxi. – Det har vært en kjempeartig tid, sier han.
Mens NHO Reiseliv anbefaler at søknader om midlertidig fritak fra krav om løyve for transport innvilges, klager NHO Transport på at Troms fylkeskommune gir slike fritak.
Tirsdag ettermiddag var utsalgsprisen på bensin på Best-bensinstasjon på Kvaløysletta hele 18 kroner og 14 øre. Det begynner for alvor å bli dyrt å fylle tanken i Tromsø.
Fløyfjell har vært ute av drift siden før påske, mens Kistefjell nå ligger til kai igjen etter et kort comeback.
Nå må arbeidsgiveren til mannen som fikk en last med stålbjelker over seg møte i retten, da de ikke vil betale en bot på 75.000 kroner.
MS «Jernøy» går fremdeles som reservefartøy for «Fløyfjell» og «Kistefjell».
Troms fylkestrafikk sliter med redusert kapasitet den store utreisedagen før påsken.
I snitt i løpet av de siste fem årene viser statistikken at de tre båtene som trafikkerer sambandet Harstad-Tromsø har en regularitet på 99,5 prosent.
Bankgata utelukkes som taxiholdeplass. Nå vil Tromsø Taxi vurdere fast tilholdssted i Kirkegata isteden.
Tromsø Taxi ser helst at veivesenet får ferdig vedlikehold i tunnelene før 05.00 om morgenen.
Dødsulykken på Hundbergan har fått nasjonale konsekvenser. Nå er nye retningslinjer klare og de skal kvalitetssikre opplæringen og oppfølgingen av lærlinger.
Dagens taxiregelverk er utdatert. Reglene er ikke gode for noen, og aller minst for forbrukerne.
En mann i 50-årene er tiltalt etter å ikke ha betalt bot.
Fylkeskommunen deler ikke Tromsø Taxis oppfatning om fordelingen av drosjeløyver.
I tre år har havnearbeiderne vært i sympatistreik. En streik de ikke har bedt om, men som Transportarbeiderforbundet har tatt de ut i.
De tidligere streikende havnearbeiderne står nå uten arbeid. – Vi er ofret i kampen mot kapitalismen og rettsapparatet, sier fagforeningslederen.
SVs Torgeir Knag Fylkesnes gir ikke opp drømmen om lyntog i nord – til tross for en slunken nasjonal transportplan. Nå trenger han en bred nordnorsk allianse for å overbevise regjeringen.