Det nye selskapet Fjuel AS ønsker å tilby landstrøm til alle skip som gjester Tromsø Havn.
Regjeringen mener det foreligger en avtale mellom Tromsø Havn og den amerikanske marinen, noe kommunen benekter.
Frakteskipet som traff kaianlegget på Skattøra i går, har påført kaia store skader. Hvor store de er, finner de først ut av i ettermiddag.
Hurtigrutens ekspedisjonsskip er satt på pause, men den vanlige trafikken langs norskekysten fortsetter med fire av elleve skip på havet.
I august åpner Pust Tromsø AS en flytende badstue midt i Tromsø havn. Et tilbud for lokalbefolkningen, forteller Erik Stange Ankre, styreleder i Pust Tromsø AS.
Jens Ingvald Olsen svarer på Frank-Bakke Jensens tilsvar til Olsens innlegg om anløp av reaktordrevne fartøyer ved Tønsnes industrihavn.
Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen svarer Jens Ingvald Olsens innlegg om anløp av reaktordrevne fartøyer ved Tønsnes industrihavn.
Tromsø Havn har gjennom et videoopptak konkludert med at noen bevisst utløste brannalarmen begge gangene i helga.
Havnedirektøren fattet vedtaket i dag.
Kurt Arild Larsen (59) frykter for livsgrunnlaget dersom ikke Tromsø Havn tar grep.
Politiet meldte om en mulig ammoniakklekkasje i havneområdet på nedsiden av Tverrforbindelsen i Breivika like før klokka fire fredag ettermiddag.
– Vi kom litt dårlig ut på hoppkanten, men jeg er glad for at vi i dag kan levere en helt ny løsning, sa havnesjef Jørn Even Hansen i Tromsø havn før han åpnet nybygget med sluse og rulletrapp på havneterminalen.
– Positivt at de setter sikkerheten først, sier Kystverket. Tromsø Havn er orientert om situasjonen, avventer med å søke om erstatning, og vil ha eksperter til å vurdere skadene på kaia etter brannen.
Havnesjefen har store ideer for sentrum, men er avhengig av et titalls millioner kroner for å gjennomføre planene.
Rødt Jens Ingvald Olsen etterlyser beredskapsplaner i forbindelse med at amerikanske atomubåter skal legge til kai ved Tønsnes.
Driften til havneterminalen går med et overskudd, men gjelden på nærmere 273 millioner kroner gjør at det trolig er flere år til terminalen går i null.
Fylkesråd for kultur og næring, Sigrid Ina Simonsen, avslår søknaden fra Tromsø havn om 12,3 mill. kroner i støtte til bygging av ny kai til Posten Bring i Breivika.
Tromsø havn søkte om 4,3 mill. kroner til landstrøm, men fylkesrådet vil bare gi inntil to mill. kroner.
Tromsø Seilforening er redde for at økt utleie av kaiplasser i sentrum og bygging av Vervet skal sperre for foreningens bruk av Nordsjeteen og Løkta.
Etter at Samferdselsdepartementet tidligere i år valgte å opprettholde Kystverkets pålegg om at Tromsø havn må tilbakebetale det de har krevd inn for mye i anløpsavgift, er den fra 1. oktober satt til null kroner.
Rederiet er ordknapp rundt hva som skjer videre med den russiske tråleren «Bukhta Naezdnik», som brant forrige uke. Kystverket har pålagt rederiet Norebo å fjerne vraket. Båten ligger foreløpig fortsatt kantret med 90 graders slagside ved kai 20 i Breivika.
Tromsø Havn KF vant saken hvor Roald Madsen AS saksøkte havna for brudd på anskaffelsesregelverket i forbindelse med en utfylling i Breivika havneområde. Men entreprenørselskapet sier de trolig vil anke dommen.
Havnedirektør Jørn Even Hansen orienterte politikerne om den nye havneloven under formannskapsmøtet tirsdag.
Hurtigruten har gått i bresjen mot norske havner for det de mener er omstridt overfakturering over anløpsavgiften. Prosjektleder Stein Lillebo omtaler departementets avgjørelse som veldig bra.
Samferdselsdepartementet opprettholder Kystverkets vedtak om at Tromsø havn har krevd inn over 8 millioner kroner for mye i anløpsavgift.
Venstre mener at flere næringsaktører bør slippe til som eiere på noen av eiendommene som i dag tilhører Tromsø Havn
Entreprenørselskapet mener de vant anbudskonkurransen om utfylling av Bring-tomta. Kort tid etter avlyste Tromsø havn det hele, men offentliggjorde Madsens tall. Så fikk noen andre jobben i Breivika.
Tromsø havn har sendt en klage til Samferdselsdepartementet, der de ber dem oppheve pålegget fra Kystverket.
De siste årene har det vært rekord i antall cruiseanløp i Tromsø hvert år. Innmeldte anløp i 2020 viser at årets cruiserekord blir grundig slått neste år.
Styreleder i Tromsø havn, Jarle Heitmann, kaller forslaget «lite hensiktsmessig».
Politiker og Tromsø havn-styreleder Jarle Heitmann (Ap) sier reisende må gjennom havneterminalen av sikkerhetsmessige årsaker.
Det bør bli slutt på politiske utnevnelser av deltakere i kommunale selskaper, hvor ikke-kvalifiserte politikere med rett farge på partiboka får tildelt høyt betalte styreverv, mener Rolf Richardsen.
Havneterminalen skulle bli byens etterlengtede juvel på Prostneset, men ble isteden en utflirt og utkjeftet konfliktsone. Ett år etter åpningen er mye endret.
Cruisenæringen har lenge vært en av miljøverstingene når det kommer til klimagassutslipp. Nå ønsker havnestyrets leder at de skitneste båtene skal være med å betale for landstrømanlegg i havna.
Anders Vaaja Aspaas (48) har takket ja til den nyopprettede stillingen i Tromsø Havn.
Arbeidet starter førstkommende mandag.
Luksusyachten «Cloudbreak» ble observert i Tromsøysundet torsdag ettermiddag.
Om bord i skipet fra Indonesia er 20 vindmølletårn klare for lossing og som skal utgjøre Kvitfjell og Raudfjell vindkraftverk.
Byutvikling, miljø- og transportkomiteen vedtok torsdag i forrige uke en innstilling om bruken av reaktordrevne fartøy ved Tønsnes havn.
Kystverket krever at Tromsø Havn betaler pengene tilbake ved å la være å kreve inn anløpsavgift fram til pengene er nedbetalt. Tromsø Havn er uenig i at de har krevd inn for mye.
Tromsø havn har vunnet anbudet om å bygge en flåtebase for forskningsskipet «Kronprins Haakon». Prislappen blir på minst 215 millioner kroner.
Tromsø havn har mottaksplikt til å ta imot allierte militære fartøy, selv om Tønsnes havn ikke er tilrettelagt for dette, ifølge styreleder i Tromsø Havn, Jarle Heitmann.
Siden 2015 har Tromsø havn, sammen med havnene i Bodø og Lødingen, sett på grunnlaget for en ny godslinje mellom Tromsø og Bodø. Nå er prosjektet i sluttfasen.
Aldri før har et oversjøisk cruiseskip anløpt Tromsø så tidlig på året, som det «Viking Sky» gjorde fredag 18. januar.
Tromsø kommune får avslag fra Kulturdepartementet.
Havnestyrets aktivitet kostet i 2018 Tromsø havn rundt 430.000 kroner. Det er nesten en dobling fra 2016 og over 150.000 kroner mer enn i 2017.
Det var julemusikk, grøt og dansing rundt juletreet da Tromsø Havn arrangerte Juletrefest i samarbeid med iTromsø lørdag formiddag.
Både den tidligere og den nåværende havnedirektøren deltok aktivt under høringen på fylkesbygget om prosessen rundt byggingen av den nye havneterminalen.
Ifølge Halvar Pettersen ble havneterminalbygget et kompromiss mellom økonomisk ramme, hensynet til forskjellige aktører og innsigelser fra Riksantikvaren.
Om du legger alle cruisebåtene som har anløpt Tromsø i 2018 får vi en 25 kilometer lang linje. Det er ny rekord.
Havnedirektør Jørn Even Hanssen presenterte torsdag ettermiddag, de nye planene for passasjerrampen til hurtigbåtanløpet ved havneterminalen.
Mens snøen har smeltet de fleste steder på torget foran den nye havneterminalen, ligger is og snø som en «rød løper» rett foran hovedinngangen. – Det er glatt, ikke bra, sier havnedirektøren.
Det blir gjennomført høring om de kritikkverdige passasjerforholdene ved havneterminalen, etter at Fremskrittspartiet, Miljøpartiet og Høyre har bedt fylkesordføreren om det.
Gunnar Nerdrum, etterlyser svar fra Tromsø havn om den nye havneterminalen.
Hele 4.300 er sysselsatte i reiselivsnæringen i byen. Tilsvarende tall for sjømatnæringen er 200 ansatte. Veksten i næringen er betydelig, viser ny rapport.
Tidligere havnedirektør Halvar Pettersen sier selv han har foreslått å terminere hele prosjektet to ganger.
Det er allerede gjort flere utbedringer som skal gjøre havneterminalen mer brukervennlig for reisende. Nå skal flere sitteplasser inn, og havnedirektøren vurderer også ny rulletrapp for reisende med hurtigbåten.
At fremmede krigsskip ikke har atomvåpen om bord, er en forutsetning fra 1975, skriver forsvarsminister Frank Bakke-Jensen i sitt svar til Bjørnar Moxnes.
I et skriftlig spørsmål til forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H), spør Rødts Bjørnar Moxnes om sikkerheten rundt planene om å tillate atomdrevne fartøy å bruke Tønsnes havn.
Mange er misfornøyde med den nye havneterminalen, og noen lar det også gå ut over guidene som begynte å gå vakter denne uka, skriver Nordlys.
Prostneset Terminal har vært i bruk noen måneder, og har fått gjennomgå med god grunn, skriver Ron Røstad.
Den nye havneterminalen på Prostneset i Tromsø er en skandale, skriver Steinulf Henriksen, sjefredaktør i Folkebladet.
Med 122 innmeldte cruiseanløp og over 140.000 passasjerer så langt, ligger 2019 til å bli et rekordår for cruisenæringen.
Dersom alt går etter planen kan Tønsnes havn bli godkjent til å ta imot atomdrevne ubåter ved utgangen av neste måned.
Halvar Pettersen har ikke villet kommentere sin egen avgang som havnedirektør – før nå. I et innlegg på Facebook går han til hardt angrep på sin tidligere styreleder.
Statens strålevern og Forsvaret er to år inn i utredningen for å kartlegge hva som må til, for å gjøre industrihavna på Tønsnes klar til å ta imot atomubåter.
Restaurant Du Verden anbefales å få lov til å skjenke øl, vin og sprit på det nye spisestedet som åpner på den nye havneterminalen i november.
Tidligere høyesterettsadvokat Gunnar Nerdrum mener det er meningsløst å tvinge passasjerer til å gå gjennom havneterminalen.
Bellona mener at forbrenningen av drivstoff fra cruiseskip i Tromsø i 2017 tilsvarer det 390.000 dieselbiler slipper ut i løpet av ett døgn. Ifølge DNV GL er strøm fra land løsningen for å bli kvitt luftforurensning fra cruiseskipene.
Prostneset Havneterminal har vært åpen for publikum i rundt tre uker. Likevel er ikke alt på plass helt enda, og Norges Blindeforbund etterlyser bedre universell utforming.
Mandag forlot det flytende hotellet «Floatel Superior» sitt toårige opphold i Grøtsundet, med kurs for Bergen og nye oppdrag. Oppholdet har vært lukrativt for Tromsø havn.
Med lang erfaring fra bygging av oljeplattformer, satser tromsøfirmaet Polkonsult AS på enorme oppdrettsmerder i betong. Målet er å bygge dem ved industrihavna på Tønsnes, men de har dårlig tid.
Per Hareide, byplansjef, og Lisa Hoen, kultur- og idrettssjef i Tromsø kommune ønsker at Tromsø Havn skal være med på å finansiere Kunst- og byromsprosjektet langs Sjøfronten.
Fra og med tirsdag morgen flyttes hurtigbåtens kaiplass i Tromsø igjen.
I 800 år har passasjerer ankommet Tromsø via Prostneset. Og endelig har fasilitetene kommet på plass.
1. september blir Jørn-Even Hanssen direktør i Tromsø havn, et selskap med 865 millioner kroner i gjeld og en årsomsetning på 100 millioner. Han gleder seg.
– Vi er nødt til å jobbe sammen, sier kommunikasjonssjef Stein Lillebo i Hurtigruten AS.
Kjærligheten og ønsket om et annet type liv fikk Jørn-Even Hanssen (52) til å gi opp ei årslønn på over 2,4 millioner kroner.
Havnestyret i Tromsø presenterte torsdag ettermiddag den nye direktøren.
Hurtigruten mener det er for trangt på kaia og vil ikke legge til slik situasjonen er i dag. – Alt er i orden fra vår side, sier havnedirektøren.
Havneterminalen åpner snart, og allerede denne kommende uka flyttes hurtigbåtene i Tromsø kaiplass.
I år er fjerde gang Tromsøs dykkemiljø har samlet seg for å hente søppel opp fra havet siden 2016. Gjennom årene har de funnet mye forskjellig som folk har kastet i havet.
Tromsø Roforening fortviler elleve dager før den tradisjonsrike roregatta.
– I hvert fall ikke i Tromsø. Det svarer Visit Tromsø-sjef Chris Hudson om Anniken Førdes kritikk mot kommunens strategi.
Å utvikle Tromsø til en cruisedestinasjon er ikke et ønskescenario, ifølge Anniken Førde, førsteamanuensis ved Universitet i Tromsø.
Seks kvinner og 30 menn har søkt på stillingen som ny havnedirektør i Tromsø.
De siste månedene har mer og mer av arbeidet til Tromsø Havn-ansatte Elisabet Arnesen dreid seg om byens havneterminal. Når terminalen åpner 22. juni blir hun senterleder på heltid.
Det skal ikke være lett, sies det. I dag sier vi det om Tromsøs småbåteiere på 1930-tallet.
Mandag sendes stillingsannonsen for ny havnedirektør ut – og leder i havnestyret, Jarle Heitmann, håper på å ha stillingen besatt allerede før sommerferien.
84 millioner kroner vil det koste å bygge det som skal bli toppen av kransekaka på den nye havneterminalen. Her er planene på byens nye og flotteste uterom «Prostneset Park».
Etter fire års drift i Trondheim, kaster restaurantbåten MS «Bjørnvåg» loss og setter kursen mot Tromsø.
Tromsø Havn og Hurtigruten kom torsdag frem til enighet om pris og tjenester i Tromsø, men ingen av partene er spesielt fornøyde med avtalen.
Nå jobber Visit Tromsø for at Tromsø skal bli snuhavn for enda flere cruiseskip. Det vil føre til at turistene legger igjen mer penger i byen.
Troms havn investerer 22 millioner kroner i år og til neste år for å kunne levere landstrøm til skip ved alle kaiene. De største cruiseskipene må imidlertid fortsatt «fyre» med diesel.
Den nye jernbaneutredningen som skal utarbeides i 2018 vil gi svar på om det er håp for tog til Tromsø. Jernbanedirektøren mener prosjektet er spennende, men har sine forbehold.
Nestleder i Visit Tromsø-styret husker ikke hvem som foreslo at styreleders eget selskap skulle lede prosjektet til en verdi av nesten en halv million kroner. Eier Tromsø kommune mener den inngåtte avtalen er uakseptabel.
Den enorme boligriggen «Floatel Superior» vender tilbake til Tromsø og Tønsvika.
Om et halvt år åpner den nye havneterminalen på Prostneset, men fremdeles er det ledig plass.
Mange reagerte da det ble kjent at det var satt av plass til et eget minnerom for «Tirpitz» i den nye havneterminalen. Nå kan det se ut som rommet aldri blir en realitet.
Kommunen vurderer å nedlegge midlertidig forbud mot tiltak på Kirkegata 1 (Havnebygget).
Hurtigruten har lagt fram planer om storsatsing i Eidkjosen. De lokale bedriftene ønsker dem hjertelig velkommen.
Flere cruisebåter ankommer Tromsø denne uka.
Prosjektleder i Hurtigruten, Stein Lillebo, hever ikke øyenbrynene etter havnesjef Halvar Pettersens uttalelser.
Med gruppeleder Erlend Svardal Bøe i spissen har vi de siste månedene sett flere utspill fra Høyre i Tromsø der de går til dels kraftig imot at ansatte i Tromsø kommune kommer med ytringer i det offentlige rom.
Tromsø havn er en av flere havner som får millionbeløp fra Enova for å kunne forsyne skip med landstrøm.
Gruppeleder i Høyre og formannskapsmedlem Erlend Bøe har bedt kommuneadministrasjonen svare på hvorfor byutviklingssjef har kastet seg ut i konflikten mellom Tromsø Havn og Hurtigruten.
Siden planene for den nye havneterminalen på Prostneset ble vedtatt i mars 2015 har Hurtigruten forsøkt å få et klart svar på hva det vil koste dem å legge til der. Til iTromsø svarer havnesjef Halvar Pettersen omsider på spørsmålet.
Hver dag siden 1893 har nordgående og sørgående hurtigrute anløpt Prostneset. Det vil si i over 120 år. Hver dag i all slags vær. Alle vet, inklusive direktøren i Hurtigruta ASA og havnedirektøren, at det har betydd enormt mye for både næringslivet og identiteten til Tromsø.
I tre år har Hurtigruten ASA vært i konflikt med Tromsø Havn. Nå har selskapet fått nok.
Torsdag ettermiddag inviterte Torstein Hagen til dåp av cruiseskipet «Viking Sky». Sjekk fotografens blinkskudd fra festen.
Cruiseskipets gudmor, Marit Barstad, hogget til under dåpen av «Viking Sky» på Prostneset.
Havneterminalen er bare halvveis i byggeprosessen, men inviterte til fest lørdag for å vise hvor langt de har kommet.
Administrasjonssjefen vil ikke forhåndsgodkjenne salg av tomt til ny postterminal.
En rekke fiskefartøy stikker innom byen i disse dager.
Kommunen jobber med konkrete tiltak for å redusere støyen fra bussdepotet og frysteterminalen som skal bygges i Breivika.
Halvar Pettersen (67) er igjen i vinden. Nå butter det imot på nytt – både på Prostneset og i Breivika.
Fiskeridirektoratet forutsetter at det gjøres avbøtende tiltak ved videre utfyllinger av masser i sjø for å redusere spredning av partikler i forbindelse med planene for Breivika havn nord.
I 15 år har Redningsselskapet søkt om å få fritak fra havneavgiften som Tromsø Havn har pålagt dem. Nå er den endelig innvilget.
Troms fylkeskommune og Tromsø havn fremmer forslag til detaljreguleringsplan for Breivika havn nord.
Flere og flere operatører ønsker å tilby cruise til arktiske områder. Det stiller store krav til sikkerheten.
Per 1. januar 2017 har Tromsø Havn en total lånegjeld på 910 millioner kroner, og 195 av disse er utelukkende knyttet til den nye industrikaia. Tross store ambisjoner, lar imidlertid oppdragene vente på seg.
4. januar i år gikk boreriggen «Songa Enabler» gjennom Rystraumen. Da falt også hovedargumentet mot etableringen av byens nye industrihavn på Balsnes fra tidlig 2000-tallet i grus.
Det dårlige været gjør at Tromsø havn for øyeblikket er fylt til randen med rundt 70-80 fiskebåter.
I tre år har havnearbeiderne vært i sympatistreik. En streik de ikke har bedt om, men som Transportarbeiderforbundet har tatt de ut i.
En mindre oljeavhengig økonomi og morgendagens arbeidsplasser er avhengige av gode og miljøvennlige transportløsninger.
Nå ber kommunen om nye tegninger.
Tromsø kommune overtar selv ansvaret for skipsinpseksjoner og utstedelse av hygienesertifikat til skip som kommer fra internasjonalt farvann til Tromsø havn.
Høyere leieinntekter, lavere rentekostnader og besparelser på personal gir bunnsolide inntekter til Tromsø Havn.
Det var nok flere som sperret opp øynene da de så denne ubåten på tur gjennom Tromsøysundet mandag morgen.
Fredag var det åpning av nye Sommarøy havn. Nå kan virkelig store fartøy legge til i det vesle fiskesamfunnet.
En stor og sterk franskmann kom seilende inn i Tromsøysundet torsdag formiddag.
Jostein Pettersen i JM Hansen håper at disse lysene i gjestehavna blir et trekkplaster.
Endringer ved Harstad havn fører til ny anløpstid i Tromsø.
Flere hundre tusen kroner skiller leieprisen Tromsø havn ønsker og hva fylkeskommunen er villig til å betale for bruk av den nye terminalen på Prostneset.
Det er fremdeles ingen tegn etter den forsvunne seilbåten «Argo» med en norsk båtfører om bord.
Kommunen er i full gang med å sikre områdene ved småbåthavna i Tromsdalen slik at ikke gasser og sigevann forurenser.
I mai brøt Transportarbeiderforbundet (NTF) forhandlingene med NHO LT om revidering og fornyelse av havneoverenskomstene. Meglingen ble utsatt til 16. og 17. august. Etter megling i to dager, er meglingen utsatt på nytt.
Samtidig som kommunen har bestemt at Tromsø Havn skal få innsyn i dokumentene som omhandler en bekymringsmelding rundt Halvar Pettersens rutiner, starter de granskning av etaten.