Bedriften har sin virksomhet i Lakselvbukt, innerst i Ullsfjorden.

Der tar de imot turister som ønsker å kjøre hundeslede i den flotte naturen i og rundt Lakselvdalen som strekker seg sørover fra Lakselvbukt.

Høysesong for hundekjøring

– Den perioden som vi er inne i nå, er vår absolutte høysesong. Det er massevis av turister som er i Tromsø nå over jula og som ønsker å delta i våre aktiviteter, forteller markedsansvarlig i bedriften, Anne Cathrine Bendiksen.

De siste dagene har imidlertid opplevelsesbedriften slitt med store problemer. Helt siden forrige torsdag har mobilnettet ligget nede.

Den alvorligste konsekvensen av nettrøbbelet er at det ikke er mulig å gi rask beskjed dersom noe alvorlig skulle skje.

Får ikke varslet nødetater

OMDØMMETAP: Northern Lights Dog Adventure frykter at man vil miste kunder som følge av Telenors mobilnett-trøbbel. – Vi er avhengige av at vi ikke får negativ omtale, noe vi frykter at vi kan få dersom våre kunder ikke kan kontakte oss på en skikkelig måte, sier Anne Cathrine Bendiksen.

Det er ikke mobildekning før man kommer ned til Laksvatn eller Seljelvnes – langs E8 til Nordkjosbotn.

– Vi må kjøre i nesten en halvtime for å kunne varsle om det er skjedd en ulykke, sier Bendiksen.

Hun mener at dette ikke er holdbart og at Telenor nå må få fikset feilen.

Må gå via Facebook

– Vi er avhengig av å ha kontakt med våre hundekjørere og de ansatte inne i Lakselvbukt flerfoldige ganger om dagen. Nå får vi ikke fatt i dem, sier Bendiksen.

Kommunikasjonen mellom Tromsø og Lakselvbukt må derfor skje via Facebook og Messenger – med alt det medfører av praktiske problemer.

– De som holder til i Lakselvbukt må innom noen som har internettforbindelse, og så kan vi få kontakt med hverandre via sosiale medier, sier Bendiksen oppgitt.

Må kunne snakke sammen

KOMMUNIKASJON: For å kunne drive forsvarlig – og være godt nok forberedt – er Northern Lights Dog Adventure avhengig av at hundekjørerne i Lakselvbukt og administrasjonen i Tromsø kan kommunisere fortløpende.

Kundene til selskapet blir hentet med buss i Tromsø hver morgen og formiddag.

For at hundekjørerne skal være forberedt, og for å kunne ta imot grupper med turister på best mulig måte er man avhengig av å vite hvem som kommer.

– Vi i Tromsø må kunne gi beskjed til dem i Lakselvbukt om at det kommer kunder med spesielle behov, om det kommer barn eller eldre som trenger ekstra hjelp, sier Bendiksen.

Sikkerhetsspørsmål

Heller ikke bussjåførene kan kontakte hundekjørerne og fortelle at de er på vei.

Fra Lakselvbukt må man fra sin kant kunne gi beskjed til Tromsø om hvor mange man har kapasitet til å ta imot.

– De ansvarlige for kjøringen sjekker forholdene hver morgen for å vurdere sikkerhet og værforhold. De gir oss beskjed om hvor mange vi kan sende innover, sier Bendiksen.

Blir ikke tatt seriøst

iTromsø har vært i kontakt med andre næringsdrivende i området som melder om samme sak.

Nødvendig kommunikasjon må foregå via dem som har internett–ellers må man kjøre ned til områder med dekning.

Bendiksen og andre næringsdrivende i indre Ullsfjord mener at Telenor ikke tar dem eller problemene seriøst.

Får svært lite informasjon

– Vi har ikke fått vite når feilen skal utbedres eller når vi kan forvente oss å ha en løsning på plass, sier hun.

Da iTromsø snakket med Telenor tirsdag kveld, kunne de ikke gi beskjed om når feilen eventuelt kunne være utbedret.