En motorsykkeltur 16. mai i fjor skulle få fatale følger for Østgårds yrkeskarriere. En sivil politibil tok ham i 117 km/t i 70-sonen ved Reinen. Resultatet ble en dom for overtredelse av veitrafikkloven, 16 dager fengsel med utsatt fullbyrding, 11.000 kroner i bot samt inndraging av førerkortet i syv måneder – avsagt under fagdommerens dissens.

Sikkerhetsrisiko?

Men den straffen som virkelig svei for Østgård, merket han først da han søkte om sikkerhetsklarering fra Luftfartstilsynet etter at han hadde begynt som mekaniker i SAS.

Les også: "Lars-Iver har Nord-Norges største".

– Jeg blir tydeligvis ansett som en sikkerhetsrisiko for norsk luftfart, på lik linje med en terrorist – men jeg har bare kjørt for fort, sier Østgård hoderystende.

Les også: "Svak nedgang i flytrafikken".

Han viser til at han fra førstegangstjeneste som jeger i hæren og to kontingenter som FN-soldat i Libanon på begynnelsen av 90-tallet har hatt sikkerhetsklareringer tidligere.

– Men det tas tydeligvis ikke med i betraktningen når jeg har gjort meg skyldig i å kjøre for fort.

Måtte slutte

Konsekvensen ble at han måtte slutte i jobben han nylig hadde tiltrådt som mekaniker på SAS’ bakkeutstyr på Langnes.

– Jeg blir jo straffet to ganger.

Et støttebrev fra sjefen hans i SAS Ground handling ble sendt til Luftfartstilsynet uten nytte. Samferdselsdepartementet avslo 13. februar i år med endelig virkning at Østgård ikke får klarering.

Ingen dispensasjon

Østgård reagerer sterkt på forskriften han vurderes opp mot, og han forstår lite av de vurderingene som er gjort angående hans tilfelle i departementet.

– Forskriften åpner opp for dispensasjon fra reglene dersom resultatet blir åpenbart urimelig, men jeg stiller spørsmål ved hva som må til for å få en slik dispensasjon. Departementet viser til at dispensasjonsbestemmelsen skal praktiseres strengt, men de opplyser ikke hva som må til for faktisk å få dispensasjon

iTromsø forsøkte søndag kveld å bringe klarhet i hva som vektlegges i vurderingen av om en søker skal få dispensasjon. Pressevakten i Samferdselsdepartementet kunne imidlertid ikke svare på stående fot.